Welcome, Guest

TOPIC: Beginner!!!

Aw: Beginner!!! 15 Mrt 2007 11:22 #1317

• loecky
Dag Marieke,

Dagafstanden zijn inderdaad afhankelijk van hoe je kind(eren) zich houd(en) in de fietskar.
Wij hebben inmiddels al heel wat ervaring daarin (net zoal veel andere vaste bezoekres van dit forum). Mijn advies:

In de ochtend tussen 9:30 en 12:00 lekker doortrappen dan 'n lange lunchpauze bijvoorkeur bij een openbare speeltuin zodat het kind lekker kan uitrazen en vervolgens van 14:00-16:00 weer lekker 'n stuk trappen. Totaal kan je dan zo'n 60-70km per dag halen.
Je kind zal ook gedurende een van deze twee dagdelen slapen (leg wel 'n kussentje of slaapzak o.i.d. onder het hoofd ter ondersteuning) zodat je daar geen \"last\" van hebt. Wat je ook kunt doen is 'n aantal speelgoeddingetjes/speen/drinkbeker met 'n touwtje vastmaken aan de fietskar om mee te spelen/drinken (zo kunnen ze het er niet uitgooien).

Ergens in juni word er weer 'n fietsen met kinderen kampeerweek-end georganiseerd. Als je daaraan meedoet kun je erg veel info inwinnen (voor info zie elders op dit forum).

De door jullie aangeschafte fietsen kon ik ook niet. Wat me wel opvalt is dat deze geen voordragen bezitten en dat de achterdrager ietwat fragiel overkomt. Mijn advie sis om deze te vervangen voor een stevigere omdat je ook (neem ik aan) met bagagetassen gaat fietsen tijdens jullie toekomstieg fietsvakanties/weekenden.

Met 'n tent kan ik je niet helpen. Wij hebben 'n Vaude Monolith met apart babytentje in het \"leefgedeelte\" maar deze tent wordt helaas niet meer gemaakt (hij is ook te laag voor jullie). Koop niet 'n te zware tent zou ik zeggen (5kg in de bergen is maximaal, als je vlak blijft zou 10kg nog wel te doen zijn)

Groet,
Loek Munnichs
www.jip-op-wereldreis.tk
The administrator has disabled public write access.

Aw: Beginner!!! 15 Mrt 2007 08:22 #1314

• ruud
Afstanden:
hangt van je zelf (je snelheid) en van je kind af. Wellicht kun je beter in tijd denken. Hoeveel uur wil ik op de fiets zitten en wil ik dat mijn kind in een fietskar zit? En welke afstand kan ik in die tijd afleggen?
Stel dat je gemiddeld zo'n 15 km per uur rijdt, en in totaal maximaal 3 een uur wilt fietsen, dan kom je op zo'n 45 km. Maar ligt je tempo hoger, of wil je langer op de fiets zitten, dan kan dat natuurlijk meer zijn. Of minder.
---
redactie Fietsenmetkinderen.info

Aw: Beginner!!! 15 Mrt 2007 07:57 #1313

• Marieke
Hoi hoi!

Proefkamperen is wel een idee. Maar een lange vakantie zit er voor ons niet in dit jaar, aangezien we ook de fietsen willen gaan kopen. Dan is het budget wel een beetje op. Vandaar dat we hadden bedacht om dit jaar vanuit thuis fietstochten te doen, of misschien een keer een weekendje, en dan volgend jaar aan het 'echte' werk te beginnen.

We zijn er waarschijnlijk trouwens uit welke fietsen het gaan worden. De Orbea Murua wordt het. Een niet zo bekend merk volgens mij (ik had er tenminste nog nooit van gehoord). Maar als ik de onderdelen vergelijk, zijn het goede onderdelen voor een beschaafde prijs...
Onze fietsenmaker zweert er in ieder geval bij. En een kennis die erg thuis is in racefietsen kende het daar wel van. Ben benieuwd. Als iemand hier er ervaring mee heeft hoor ik dat natuurlijk graag.

Tent zijn we nog niet uit. Die Big Bear is zeker een optie Josien, voldoet wel aan onze eisen. Alleen vind ik de prijs vrij fors....

In ieder geval bedankt voor alle info...

Nog een vraagje...Wat voor dagafstanden zou je kunnen halen/is redelijk met een kind van 1,5 in de fietskar?

Groetjes, Marieke

Aw: Beginner!!! 14 Mrt 2007 19:17 #1309

• Josien
Als je nou een weekendje gaat proefkamperen in juni met je gezinnetje krijg je vast de smaak te pakken om in de zomer ook te gaan fietskamperen! Is zo leuk met een kleintje, waarom zou je een jaar wachten? Groetjes, Josien
Oja, wij hebben als tent de Big Bear van Exped. Bevalt prima en...op stahoogte! Staat ook in het overzicht.

Aw: Beginner!!! 14 Mrt 2007 08:38 #1307

• Marieke
Hoi Martin!

Bedankt voor je reactie.
We hebben wel al vaker gekampeerd, maar dan met zijn tweetjes in ons kleine koepeltentje, en met de kleine in de vouwwagen.
Kamperen met ukkepuk is geen probleem hebben we wel al ontdekt. Hij is erg makkelijk.

We zijn nu ook al geregeld fietstochtjes aan het maken met Thijs in de fietskar. Om onze conditie op te bouwen, en hem te laten wennen. Hij vind het tot nu toe helemaal geweldig. Als hij in de tuin komt, rent hij gelijk naar de fietskar en staat in zijn handen te klappen en probeert erin te klimmen. Ook de fietstochtjes gingen tot nu toe echt heel goed.

Het enige waar we dus echt tegenaan lopen is onze fietsen. Nieuwe fietsen moeten er hoe dan ook komen. We hebben nu inderdaad fietsen geleend.
Ik ga vandaag bij de een andere fietsenmaker even langs, om daar eens te informeren wat zij aanraden. Deze heeft volgens mij ook meer merken, en meer ervaring met het iets sportievere fietsen. Nieuwe fietsen moeten er zeker komen, en dan kopen we het liefst meteen iets waar we mee vooruit kunnen.
Ik heb inderdaad bij Op Pad en andere sites op internet gekeken, en ben geneigd om te gaan zoeken naar iets zonder verende voorvork. Het schijnt wel iets lekkerder te fietsen, maar erg kwetsbaar te zijn (en duur). Bovendien is het lastig met lowriders heb ik begrepen.

Dit jaar willen we inderdaad het fietsen en kamperen nog niet combineren. We willen we flink gaan fietsen, en misschien een keer kamperen, maar niet gecombineerd waarschijnlijk. Dat staat voor de volgende zomer op de planning.

Groetjes, Marieke

Aw: Beginner!!! 13 Mrt 2007 21:31 #1305

• Martin
Hoi Marieke,

ach, alles nogal betrekkelijk. Ik ken verhalen van mensen die op een Praxis-fiets fluitend Azie hebben bereikt...

Fiets:
Maar als de fiets de rest van het jaar in de schuur hangt, zou ik in de afmontage niet overdreven zwaar investeren. Ga je tussendoor mountainbiken, dan weer wel. Wij hebben onze eerste fietskampeervakantie (zonder kids) ooit op geleende fietsen gedaan, binnen een paar dagen hadden we door wat wij wel en niet belangrijk vonden. Oppad.nl test regelmatig vakantiefietsen. Trouwens lang niet alle fietsenmakers hebben hier kijk op, ga naar de betere fietsenzaak of outdoorwinkel met fietsenafdeling.

Vering: ik wil weten wat mijn kind in de ongeveerde kar voelt, daarom sowieso al geen vering. Daarnaast ook duur, zwaar en kwetsbaar.

Tent: de ANWB houdt nog wel eens tentenshows, daar staat alles buiten opgezet. Onze Vaude Opera bevalt zelfs met 2 kids gedurende 3 weken, ik 176 cm kan er rechtop in staan. hij weegt 6 kg.

Gewicht: bespaar zoveel mogelijk, maar wat je precies opofffert en wat nou net niet, da's je eigen keuze. Ik jaar grammen op alles, zodat ik toch nog onze mini-stoeltjes mee kan nemen. Een ander zal me voor gek verklaren.

Als je in 1 vakantie zowel het fietsen als het kamperen als het kind mee uitprobeert, vind ik het wat risicovol. Je zou kunnen overwegen eerst eens zonder kind te gaan, of nog niet gelijk te kamperen. Probeer dan vriendenopdefiets.nl bijvoorbeeld.

Have fun!