Welcome, Guest

TOPIC: Beginner!!!

Aw: Beginner!!! 12 Mrt 2007 21:37 #1302

• sandra
Hoi Marieke,

Misschien zitten op de goedkope fiets geen 'nokjes' op de voorvork. Die heb je nodig om lowriders te bevestigen.
Je vroeg trouwens ook nog naar een geveerde voorvork. Die zitten tegenwordig bijna overal op. Geeft natuurlijk best wat comfort, maar nodig heb je het absoluut NIET. Vering heb je nodig als je veel onverhard fietst (en ik kreeg niet de indruk dat jullie dat specifiek willen).
Vering heeft ook nadelen. Het maakt je fiets duur, zwaar en kwetsbaar. Kies je voor een goedkopere fiets, met dus goedkopere vering, dan doet de vering ook nog eens weinig.
Op een geveerde voorvork kun je trouwens wel lowriders bevestigen (maar weer niet alle lowriders).

Succes met jullie keuzes!

Sandra<br /><br />Bericht gewijzigd door: sandra, op: 2007/03/12 22:39
The administrator has disabled public write access.

Aw: Beginner!!! 12 Mrt 2007 21:19 #1301

• Marieke
Hoi Sandra,

Hardstikke bedankt voor je antwoord.
Ik heb inderdaad al aardig wat informatie gevonden, maar was ook benieuwd naar wat ervaringen.
De leefruimte is mij niet zozeer te doen om mijn zoontje, hem maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar mijn man wordt echt heeeeeel chagerijnig als hij telkens gebukt moet zitten en overal omheen moet draaien. En of ik hem in de regen telkens naar buiten gewerkt krijg in een regenpak?!?!?;)
Er is inderdaad wel aardig wat keus onder de 10kg, maar dan moeten we wel een hoop van onze 'eisen' inleveren. Of ze gaan ons budget behoorlijk te boven.

Over de fietsen: We denken dat die iets goedkopere ook wel goed zijn hoor. Aan de andere kant: Als we nu toch zo'n grote aanschaf doen, hebben we het ook graag meteen goed. Dus vandaar de vraag. Bovendien had de fietsenmaker het erover dat er geen lowriders bevestigd konden worden op die goedkopere?!?! Vond ik nogal raar, maar goed. Zou ivm de naaf zijn? Maar goed, daar gaan we woensdag nog even langs, dus dan zal ik het wel precies horen.
Nu hebben we allebei alleen een echte boerenstadsfiets zeg maar. Lompe gevallen, met 3 versnellingen. Die van mijn man is te klein voor hem, dus daar moet hoe dan ook een andere voor komen. En aangezien ik een vorm van reuma heb, is een goede fiets voor mij ook wel belangrijk. Dus vandaar dat we nu een goed stel fietsen willen kopen.

Groetjes, Marieke

Aw: Beginner!!! 12 Mrt 2007 21:11 #1299

• sandra
Hoi Marieke,

Dat zijn heel wat vragen! Ik neem aan dat je inmiddels hier op de site ook al allerlei info hebt gevonden, bijvoorbeeld over tenten?

Deore: ja, is natuurlijk beter. Maar of het het extra geld waard is, hangt denk ik af van hoeveel/hoe/waar je gaat fietsen. Ook met eenvoudig materiaal kun je heel ver komen.

Gewicht tent: is niet zo veel zinnigs over te zeggen. Het hangt er maar vanaf hoeveel je bereid bent mee te slepen, en wat je nog meer mee neemt. Het gaat natuurlijk om het totaal. Hier op de site hebben we ons in het tentenoverzicht beperkt tot tenten tot tien kilo. En je ziet dat er heel veel keuze is. Dus waarom een zwaardere tent?
Slaapcabine: hier op de site kun je al veel lezen over de voor- en nadelen van een of twee cabines. Wij hebben bewust gekozen voor een tent met twee slaapcabines. Een baby wil je graag direct bij je, maar kinderen groeien snel. Onze knullen zijn 5 en 9, en wij willen zo nu en dan ook wel een beetje privacy als we op vakanties zijn...
Leefruimte vinden wij wat minder belangrijk. Als we binnen moeten blijven omdat het regent (afgelopen zomer nogal eens meegemaakt), dan doen we vooral kaartspelletjes, yatzee enzo, hangend en liggend op de matjes. En als de knullen willen bewegen, dan gaan ze in hun regenpak naar buiten.

Kun je hier wat mee?

Groetjes en alvast veel fietsplezier!

Sandra

Aw: Beginner!!! 12 Mrt 2007 21:04 #1298

• Marieke
Ben ik weer!
Ik heb nog eens zitten kijken op internet. De Coleman Ridgeline 4 voldoet eigenlijk aan alle eisen die wij hebben, 2 slaapcabines, grote leefruimte, 205 cm hoog, en betaalbaar. Het enige minpunt is het gewicht: 10,2 kg.
Hoe belangrijk is dat gewicht? Is dat te doen of niet?
En heeft iemand ervaringen met deze tent?

Alvast bedankt weer!
Groetjes, Marieke

Beginner!!! 12 Mrt 2007 20:19 #1293

• Marieke
Hoi allemaal,

Wij willen dit jaar in Nederland fietstochten maken (conditie opbouwen) en volgend jaar dan op fietsvakantie richting buitenland met ons zoontje van nu 15 maanden. We hebben inmiddels een fietskar, maar nog geen fatsoenlijke fietsen...En geen tent.

Nu hebben we een aantal vragen:
1) We hebben een fiets op het oog, die volgens ons wel goed lijkt. Maar een andere is €200,- duurder, maar die heeft Shimano Deore onderdelen. Is dat veel beter?
Waar moeten we verder nog op letten? Is een verende voorvork prettig of juist lastig? Is daar een lowrider op te bevestigen?
2)Wat is het maximale gewicht dat goed mee te nemen is voor een tent? Wij dachten zelf aan max. 8 kg of zo?
Nu willen we wel graag wat leefruimte, en liefst niet te laag (wordt mijn man nogal kriegel van). Is een aparte slaapcabine zinvol? Of maakt dat niet zoveel uit? En wat is dan belangrijker, aparte slaapcabine of leefruimte?

Jullie snappen het al...Ik heb een echte newbie, en erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Oh ja, ons budget is niet al te ruim, dus dat speelt ook nog wel mee.

Alvast super bedankt!

Groetjes, Marieke