Welcome, Guest

TOPIC: Welke fietskar, ervaringen gevraagd

Aw: Welke fietskar, ervaringen gevraagd 10 Sep 2008 11:16 #2136

• Anja
Wij hebben een Burley D'Light.
Bevalt uitstekend zowel voor dichtbij als fietsvakantie. Weegt relatief weinig, zachte zitting (evt. zelf te bekleden mbv een grote handdoek met knoopsgaten erin gemaakt) en aluminium rand eromheen.
De banden niet te hard oppompen werkt prima als vering. Wel een beetje opletten bij erg stenige/hobbelige paadjes, maar dat geldt natuurlijk voor iedere kar, met of zonder vering.
In de vakantie hebben we hem ook als wandelwagen gebruikt en dat ging vaak goed, soms was ie inderdaad te breed.

Het enige nadeel is als de zon er van voren inschijnt. We hebben zelf een lap bedacht die we erop maken, maar dan wordt het uitzicht natuurlijk minder. Dit jaar behoorde een petje gelukkig ook weer tot de mogelijkheden. Hoe dat bij andere fietskarren zit, weet ik niet.

Laatste tip: we hebben onze kar via marktplaats gekocht en dat scheelde in prijs behoorlijk.

De maxicosi paste bij ons alleen over dwars, dan moet je oudste dus achterop je fiets omdat er dan geen plaats is voor twee.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Welke fietskar, ervaringen gevraagd 08 Aug 2008 20:14 #2095

• armimema
Hallo Koen,

onze fietskar is ook geveerd, maar niet echt erg (ouder model Chariot), en wij hebben daar nooit problemen mee gehad. Onze beide kinderen hebben er ingezeten vanaf enkele weken ouderdom, zonder door elkaar geschud te worden. Je moet natuurlijk wel rustig over hobbels etc. rijden... Wat zeker helpt is een kar met stoffen bodem. Bij een harde bodem zitten de kinderen vaak op plastic zittingen, en dat geeft niet mee natuurijk. Trouwens, de beste vering die je kan krijgen is je banden wat zachter zetten...

Succes,
Mireille

Aw: Welke fietskar, ervaringen gevraagd 01 Aug 2008 12:51 #2087

• koen31
Wat is jullie mening over geveerde fietskarren ? Is dit nodig ? Ik kan me voorstellen dat een kind door elkaar geschud wordt met ongeveerde fietskarren ?
Waarschijnlijk zijn de geveerde karren wel een stukje duurder ?

Groeten,

Koen

Aw: Welke fietskar, ervaringen gevraagd 31 Dec 2005 08:39 #144

• Annette
Wij hebben eerst ook de maxicosi gebruikt maar vonden het erg lastig om deze steeds opnieuw in de fietskar te bevestigen. Bovendien is lopen met een maxicosi een heel gesjouw. Daarom hebben we nu een babyschelp en een draagzak geleend.
De meeste fietskarren zijn erg breed ca. 80 cm. En passen vaak niet door deuren. Onze kar kan eenvoudig omgezet worden naar een wandelwagen, maar ik vind de draagzak nu nog gemakkelijker.

Ik weet dat het merk charriot geveerde wielophanging heeft.
De meeste karren veren echter door het niet te hard oppompen van de banden en de 'zwevende' constructie van het zitje.
Qua veiligheid moet je danken aan
1 goede zichtbaarheid: vlaggetje, reflectie, felle kleuren en verlichting
2 stevige constructie: of harde plastic kuip of aluminium stang 'rondom' de kar.

Onze kar, een trek transit de luxe kan dmv 2 wandelwielen eenvoudig omgezet worden naar wandelwagen. Voordeel is dat het wandelwiel niet aan de trekstang zit en je wandelwagen dus korter en wendbaarder wordt.
De wandelset is vooral ideaal is je naar de dierentuin of pretpark gaat of bij een lange fietstocht. Het gebruik bij het winkelen is wat beperkt. De doe-het-zelf zaken zijn ideaal om met een fietskar te bezoeken, lekkere brede gangen, maar bij bijvoorbeeld de blokker kan ik al bijna niet met mijn wandelwagen naar binnen. Ideaal is de supermarkt met winkelwagentjes met zo'n soort maxicosy erop gemonteerd.

De Trek fietskar is wel prijzig, maar wij hebben hem ook gekocht met het oog op de fietsvakanties die we van plan zijn om te gaan maken.
In duitsland zijn de fietskarren veel goedkoper. Kijk eens op www.bikeshop2000.de

Heb je nog vragen mail me.

Annette

Aw: Welke fietskar, ervaringen gevraagd 31 Dec 2005 08:38 #143

• Sandra de Geeter
Hoi,

Tja, er is inmiddels zo vreselijk veel keuze... Gaat het je alleen om de korte ritjes of wil je er ook mee op vakantie?
Uit diverse teksten komt de Dolfhin Winter erg goed uit de bus. Hij is ook geweldig; zelfs verstelbare stoeltjes erin. Maar: erg duur en hij neemt erg veel ruimte in.
Voor 100 euro koop je zo tegenwoordig ook bij (soms) de Aldi of de Hema. Ook best goede karren. En dan zit er nog van alles tussen in.

Ik zou in ieder geval letten op:
- in te klappen of niet (hoeveel ruimte heb je in je schuur)
- is de kar breed genoeg voor 2 kids (een maxicosi neemt best veel ruimte in, dat lukt niet overal goed)
- hoe hard kun/mag je er mee fietsen (bij sommige karren staat in de kleine lettertjes dat je er maar 16 km/h mee mag rijden. En daar zit je natuurlijk snel aan, zeker als je er mee op vakantie gaat. En het zegt direct iets over de kwaliteit van de kar!)
- hoe zit het met de extra bagageruimte (bijv. voor de boodschappen)
- hoe is de bevestiging aan de fiets? Is hij makkelijk vast/los te maken.
- veiligheid: ik heb bijv. eens een kar gezien waar de kinderen zelf de zijflappen konden losmaken en dan met hun handne bij de wielen zaten.

Wij hebben al een jaar of vijf de Burley d'lite en die bevalt ons erg goed. Licht, inklapbaar, behoorlijk wat begageruimte. Maar: gekocht met het oog op onze fietsvakanties. Zouden we er alleen maar korte ritjes mee maken, dan zou ik een goedkopere kiezen.

Groeten en veel fietsplezier,
Sandra

Welke fietskar, ervaringen gevraagd 31 Dec 2005 08:38 #142

• Anne
Hallo Allemaal,

Als we straks een tweede kindje zouden krijgen willen we graag een fietskar aanschaffen.

Wij hebben maar 1 auto en die heeft mijn man mee. Dus ik moet te voet of met de fiets.

Nu leek mij zo'n fietskar wel wat, dan kan mijn dochter naast de baby ook in de kar.
Ik had zelf het idee om een kar te nemen waar de maxicosi in kan. Zo'n babyschelp kan je verder toch niks mee als je even ergens naar binnen moet. Maxi cosi kan je eruit halen.

Verder vroeg ik mij af waar goede vering in zit? Is er nog verschil tussen veiligheid ( kooiconstruktie etc.)
Welke is ook goed als wandelwagen te gebruiken ( zodat ik overal tussendoor kan bv deuren).

Kortom wie heeft er ervaringsverhalen, advies en/of tips.

Alvast bedankt, groetjes van Anne