Welcome, Guest

TOPIC: De kinderfiets voor vakantie

Aw: De kinderfiets voor vakantie 27 Dec 2007 14:58 #1683

• Willem Jongman
Die Specialized is zo'n voorbeeld van een kleine maat volwassen mtb (overigens moet een meisje van zeven wel flink lang zijn om hierop goed te passen lijkt me). Een leuke fiets, maar 170mm cranks is echt slecht voor de knieen van een kind van zeven. Ik vind voor een kind van 7 150 mm cranks al aan de lange kant. Het probleem is echter dat je die cranks anders dan je zegt helemaal niet makkelijk kunt vervangen: betaalbare 150 en 160 mm triple cranks zijn niet of nauwelijks los te koop (heb je wel een adres?). Wel kun je er op een freesbank een extra gat in laten maken.
Zelf hebben we geen last gehad van na verloop van tijd stroever draaiende draaischakelaars. Dat lijkt me een kwestie van onderhoud (op kinderfietsen zitten vaak erg goedkope draaischakelaars), en aandacht voor de kabels. Erg licht gaan ze inderdaad niet, maar de vraag is of ze beter of slechter zijn dan het alternatief van Shimano rapdfire/sti schakelaars die je met je duim moet bedienen. Mijn kinderen kunnen dat al helemaal niet.
Willem
The administrator has disabled public write access.

Aw: De kinderfiets voor vakantie 27 Dec 2007 14:47 #1682

• Willem Jongman
Die Specialized is zo'n voorbeeld van een kleine maat volwassen mtb (overigens moet een meisje van zeven wel flink lang zijn om hierop goed te passen lijkt me). Een leuke fiets, maar 170mm cranks is echt slecht voor de knieen van een kind van zeven. Ik vind voor een kind van 7 150 mm cranks al aan de lange kant. Het probleem is echter dat je die cranks anders dan je zegt helemaal niet makkelijk kunt vervangen: betaalbare 150 en 160 mm triple cranks zijn niet of nauwelijks los te koop (heb je wel een adres?). Wel kun je er op een freesbank een extra gat in laten maken.
Zelf hebben we geen last gehad van na verloop van tijd stroever draaiende draaischakelaars. Dat lijkt me een kwestie van onderhoud (op kinderfietsen zitten vaak erg goedkope draaischakelaars), en aandacht voor de kabels. Erg licht gaan ze inderdaad niet, maar de vraag is of ze beter of slechter zijn dan het alternatief van Shimano rapdfire/sti schakelaars die je met je duim moet bedienen. Mijn kinderen kunnen dat al helemaal niet.
Willem

Aw: De kinderfiets voor vakantie 23 Dec 2007 21:33 #1675

• sandra
Wij hebben op de aanhangfiets ook 'draai-schakelaars'. Hopeloos; gaan veel te zwaar, waardoor we vaak moeten stoppen om te helpen met schakelen.

Sandra

Aw: De kinderfiets voor vakantie 23 Dec 2007 21:14 #1673

• Astrid
Hallo,
Zojuist voor onze dochter van 7 besteld: Specialized HRXC Sport (zie specialized.nl). De cranks zijn inderdaad 165 of 170 mm, maar daar zien wij geen problemen. Indien te lang, dan kunnen ze makkelijk worden vervangen. Hangt natuurlijk ook af van de lengte van de benen van het kind.
De draaischakelaars vindt onze zoon (10 jr.) trouwens niets, ze gaan steeds zwaarder lopen en hij klaagt dan ook dat hij daardoor steeds te laat kan schakelen (zeker bij zweethanden). Hoe lichter hoe beter.
Groeten,
Astrid Lurken

Aw: De kinderfiets voor vakantie 23 Dec 2007 16:50 #1671

• Willem Jongman
Ja, en dat is best een mooie vakantiefiets. Wat ik er wel tegen heb is de lange cranks. Ik vind 160 mm veel te veel voor een kinderfiets voor de leeftijd 7-9 jaar. 150 is nog net aceptabel, maar eigenlijk zou het 140 mm moeten zijn. Ik heb Stevens hierover aangeschreven.
Wim

Aw: De kinderfiets voor vakantie 22 Dec 2007 18:55 #1669

• reichbus
Ik zag laatst de Stevens kid sport 24\" bij Re-cycle in Wageningen. Die en de 20\" is dus nog beschikbaar (staat ook in je lijstje). Re-cycle bestelt er per jaar een x aantal en meestal zijn die na mei op. En dan geldt op=op.

Ingrid