Welcome, Guest

TOPIC: De kinderfiets voor vakantie

Aw: De kinderfiets voor vakantie 05 Feb 2008 12:44 #1751

• arie
Ik heb op de beurs uitgebreid met Robbert (oprichter/eigenaar) gesproken van Santos over de kinderfietsen. Het was inderdaad een 20 inch fiets. Ze zijn de fiets gaan ontwikkelen omdat Robbert voor zijn dochter geen goede fiets kon vinden. Ze hebben het frame zo aangepast dat het gewicht van het kind dichter bij het stuur komt zodat het kind meer controle heeft over het sturen. Hierdoor is er een relatief grote achtervork. Er komt nog een frame. Dit frame is 4.5 cm langer dan het frame dat op de beurs te zien was. Dit frame is bedoeld voor als de kinderen was groter zijn. Santos heeft ervoor gekozen om ook dit frame van 20 inch wielen te voorzien. Naar ik begrepen heeft had dat twee redenen. In 20 inch zijn goede onderdelen te verkrijgen (in 24 inch minder), en de kinderen kunnen altijd met hun voeten bij de grond (veiligheid). Ook kun je dan alle onderdelen van het kleine frame naar het grote frame overzetten. Als de kinderen dan uit beide frames gegroeid zijn, kunnen ze overstappen naar het kleinste model met 26 inch wielen. Robbert dacht dat de frames vanaf april leverbaar zouden zijn. Ze werden in maart verscheept. Hij had nog geen idee van de prijs. Ze worden hetzelfde in elkaar gezet als alle ander Santos fietsen dus het is ook mogenlijk om b.v. 14 versnellingen te krijgen. Tevens zouden er ortlieb frontrollers op de bagagedrager moeten passen. Hier ben ik nog niet van overtuigd omdat dat op andere 20 inch fietsen niet past. Ik ben erg benieuwd naar de fietsen als ze uiteindelijk op de markt zijn.

Marian
The administrator has disabled public write access.

Aw: De kinderfiets voor vakantie 04 Feb 2008 12:58 #1747

• reichbus
Ik zag gisteren op de beurs dat Santos ook kinderfietsen gaat maken. Onze dochter heeft een uitgeprobeerd. Ik vermoed 20 inch en hij had 7 versnellingen. Ze kon niet genoeg krijgen van de fiets en wil nu ook een fiets met versnellingen omdat hij sneller fietst zo zegt ze.
Ik heb contact gehad met Santos hierover omdat zowel bij de stand en op de site geen info te vinden was.
Hij heeft de fietsen laten ontwikkelen omdat hij zelf geen goede fietsen voor zijn kinderen kon vinden. De frames zijn besteld en zullen waarschijnlijk in tegen de zomer leverbaar zijn. Het worden custombuild-fietsen zoals ook de grote modellen.

Groeten,

Ingrid

Aw: De kinderfiets voor vakantie 28 Dec 2007 19:08 #1690

• sandra
Ik vind het persoonlijk een lastig verhaal van die cranks. Ik weet dat te lange cranks niet goed zijn, ik ken de omrekentabellen en weet dat bijvoorbeeld wielrenners hier zeer zorgvuldig rekening mee houden.

De andere kant van het verhaal is dat vrijwel alle Nederlandse kinderen met te lange cranks rond rijden. Ook de vakantiefietsende kids - en trouwens ook nogal wat (kleine) volwassenen (omdat ze nu eenmaal geen keuze en/of alternatief hebben). En dat ze daarmee blijkbaar toch zonder problemen en met veel plezier hun kilometers mee maken. Ik zie dat tenminste aan mijn oudste zoon, en de reactie van Astrid lijkt mij ook heel duidelijk.

Maar Willem heeft natuurlijk helemaal gelijk dat de fabrikanten hier een centrale rol in spelen. Als gewone consument heb je het maar te doen met wat de fabrikanten maken. En omdat de 'ideale kinder-vakantiefiets' in Nederland niet lijkt te bestaan, doen we het dus met wat er wél leverbaar is. En dat zijn dus in ieder geval te lange cranks. Dat kortere beter zijn, ja, dat geeft onderzoek wel aan. Maar gelukkig blijken in de praktijk de problemen met lange cranks dus - wat ik tenminste om mij heen hoor en zie - mee te vallen.

Sandra

Aw: De kinderfiets voor vakantie 28 Dec 2007 15:19 #1689

• Astrid
Beste Willem,
Hoewel je aangeeft dat ieder op z'n eigen wijze zalig mag worden, komt je hele verhaal op mij nogal belerend over. Nogmaals, de keuzes die wij maken hoeven niet voor iedereen geschikt te zijn.
En met dat fietsplezier zit het wel goed. Onze kinderen vinden het in ieder geval erg leuk en wij dus ook.
Vriendelijke groeten,
Astrid Lurken

Aw: De kinderfiets voor vakantie 27 Dec 2007 20:41 #1685

• Willem Jongman
Ieder mag best op eigen wijze zalig worden. Prima. Maar de opvatting dat je nog vrij jonge kinderen zonder risico kunt laten fietsen met cranks van 170 mm gaat in tegen een vrij omvangrijke wetenschappelijke literatuur. Te lange of te korte cranks zijn niet alleen minder efficient omdat je de spierkracht niet optimaal gebruikt, maar te lange cranks dwingen het kind tot teveel strekken en/of teveel buigen van de knie. Daar zijn knieen niet voor gemaakt. Zie voor een crank lengte calculator: www.machinehead-software.co.uk/bike/cran...ngth_calculator.html
Ik hoor dus ook erg graag van je waar die 150 mm triple cranks los te koop zijn. Ik heb er voor deze site heel wat uren voor zitten surfen, en heel wat importeurs van fietsonderdelen over afgebeld. Van peperdure cranks ken ik die van Specialites TA, die mijn vrouw en ik zelf hebben, en sinds kort de nieuwe van M-gineering, maar van betaalbare voor kinderfietsen kende ik tot voor kort alleen de 160mm Truvativ Isoflow (die Specialized tot voor kort ook gebruikte, en die ik zelf op de kleine mtb van mijn dochter van nu 12 heb gemonteerd)), maar die wordt nu niet meer in 160 mm geleverd. De goedkoopste die ik nu nog kon vinden is de mooie Sugino XD, voor een kleine 100 euro in het buitenland te bestellen. Juist hierom zit ik ook zo te zeuren bij de fietsfabrikanten. Als ik Shimano, Truvativ of Suntour bel (ik heb ze allemaal gebeld) krijg ik van ieder van hen te horen dat ze ze natuurlijk makkelijk kunnen maken, en soms in het buitenland ook leveren, maar dat de Nederlandse fabrieken er niet om vragen, en dat er daarom ook geen detailhandelsvraag naar is. Van vermoedelijk 's werelds grootste fabriek van cranks (DOTEK - ook onder andere namen - , in Taiwan en China) weet ik dat ze een uitgebreide serie cranks in bijzondere lengtes hebben, maar DOTEK exporteert alleen rechtstreeks in het groot naar fabrieken. Het is de afgelopen jaren veel moeilijker gewroden, ik denk omdat de standaard kinderfiets nu bijna alleen nog maar met naafversnelling wordt geleverd.
veel fietsplezier,
Wim<br /><br />Bericht gewijzigd door: Willem Jongman, op: 2007/12/27 21:54

Aw: De kinderfiets voor vakantie 27 Dec 2007 18:46 #1684

• Astrid
Beste Willem,
Via dit forum delen wij graag onze ervaringen en die van onze kinderen met andere ouders en hun kinderen. Het is niet gezegd dat de keuzes die wij maken, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een Specialized mtb voor onze dochter, ook voor anderen de meest geschikte keus is. Onze dochter is inderdaad vrij lang en past goed op de betreffende mtb en ook de cranks vormen geen probleem.
Wij baseren ons dan ook weer op eerdere ervaringen met onze zoon, die al vanaf z'n zesde (hij is inmiddels tien) op een Batavus mtb fietst. Hij is overigens ook degene die problemen heeft met de draaischakelaars. En ook dat kan dus voor ieder kind weer verschillend zijn.
Tenslotte nog even over de cranks: die kunnen bij iedere fietsenwinkel besteld worden. Richtprijs van onze winkel (Rotterdam) is ca. 50 euro.
Vriendelijk groeten,
Astrid Lurken