Welcome, Guest

TOPIC: welke fiets?

Aw: welke fiets? 07 Feb 2008 19:50 #1762

• Willem Jongman
Het idee om een moederfiets met een kar te gebruiken is echt onzin. Preima voor in de stad, maa rloodzwaar daarbuiten. En geen heuivel op te krijgen. Een Medeo is helemaal niet zo'n verschrikkelijke fiets voor dit doel. Een versleten tandwiel is ook helemaal geen reden een nieuwe fiets te kopen. Dit is normaal onderhoud, al kan ik me voorstellen dat een Medeo (een vrij simpele fiets) inderdaad ook op andere punten vermoeid begint te raken. Als je iets nieuws koopt zijn er een paar mogelijkheden. De eerste is een tandem, en dat is eigenlijk wat ik jullie zou wilen adviseren. Je oudste is met 5,5 jaar inderdaad te oud voor een kar, maar toch wel te jong om zelf te fietsen (sturen en remmen dan). Jullie hebben drie kinderen, dus met een tandem kun je heel wat jaren achtereeen het gat tussen de kar en zelf fietsen opvullen. Op de beurs stond ook de Thorn Voyager, en dat is wat wij gehad hebben. Het was een geweldig succes. Anders dan solofietsen brengen tweedehands tandems nog heel wat op, dus over een aantal jaren kun je er zeker de helft voor terugkrijgen. Je Medeo kun je dan oprijden als solofiets.
Wil je toch een solofiets, dan zou ik eens kijken op www.wereldfietser.nl Daar wordt met grote regelmaat heel deskundig heftig gedebatteerd over de vraag wat een goede vakantiefiets is. Mijn suggestie: een herenmodel, stalen frame, 26 inch wielen. De Avaghon Series 26 bij Recycle in Wageningen is een goede keus, vanaf 1200 euro. Hetzelfde geldt voor de iets duurdere modellen van Snel en Santos, of de iets goedkopere Fahrradmnanufaktur T 400.
Willem
The administrator has disabled public write access.

Aw: welke fiets? 12 Jan 2008 21:27 #1713

• Kim
Hoi Sandra,
bedankt voor je reactie!
ik woon zo'n 20 minuutjes van utrecht af, dus daar ga ik zeker eens langs.
groetjes Kim

Aw: welke fiets? 10 Jan 2008 10:13 #1711

• sandra
Hoi Kim,
Ik zou ook niet voor een moederfiets kiezen, zeker niet als je er ook mee op vakantie wil gaan. Wat lastig is, is dat veel fietsenmakers niets tot weinig begrijpen van fietsvakanties. Een Gazelle Medeo is soms het beste wat er in de winkel staat, het enige alternatief dat ze je kan kunnen bieden is een (loeizware) moederfiets.
Ik zou eens gaan kijken bij een andere winkel (met meer verstand van fietsvakanties), met bijvoorbeeld andere merken. Een goede degelijke vakantiefiets is ook geschikt voor dagelijks gebruik met de fietskar. Mijn Gazello Medeo heeft het ook niet zo lang vol gehouden met vakanties en fietskar.
Daarna ben ik op een Koga overgegaan en die is veel robuuster.

Woon je toevallig in de buurt van Utrecht? Ga dan eens naar Snel of Wim Kok. In A'dam zou je eens langs De Vakantiefietser kunnen gaan. In de buurt van R'dam heb je Bike4Travel. En zo zijn er nog wel meer zaken die zich echt richten op het 'betere werk'.

Succes, Sandra

welke fiets? 07 Jan 2008 09:50 #1710

• Kim
Afgelopen jaar ben ik met mijn gazelle medeo met daarachter fietskar met mijn twee (flinke, beide zo'n 18 kilo) jongens een paar dagen gaan fietsen. In de kar zat aardig wat bagage en ik vond het erg tegenvallen. Mijn fiets is inmiddels (ik fiets er al 4 jaar dagelijks met kar achter, en een aantal fietsvakanties) een beetje op aan het gaan, achtertandwiel is vervangen maar ze gaven het voorste tandwiel nog een jaartje. I
k vind dit wel een hele fijne fiets, maar de fietsenmaker zei dat hij eigenlijk niet geschikt is voor de fietskar en dat ik beter een moederfiets aan kon schaffen.
Met een moederfiets op vakantie lijkt me nog veel zwaarder, toch?
De oudste kan hoop ik deze zomer wel zelf fietsen (hij is dan 5,5 jr), we gaan het voorjaar iig goed oefenen. Dan heb ik dus de fietskar met mijn andere zoon (dan net 4) en dochter (dan 2,5jr). Mijn vriend neemt dan een bagagekarretje zodat de fietskar verder zo leeg mogelijk kan blijven. Maar als blijkt dat oudste zoon het zelf fietsen niet gaat redden, zal hij hem of achterop, of op aanhangfietsje moeten meenemen en gaat de bagagekar niet lukken ws.
Al met al, ik vind het lastig dit jaar met van die grote (zware) kinderen die eigenlijk nog een beetje te klein zijn om zelf te fietsen!
Iemand nog adviezen, wat is een goede fiets die wel stevig genoeg is om ook voor dagelijks gebruik de fietskar te trekken?