Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Tandem aanhangfiets

Aw: Tandem aanhangfiets 07 Feb 2008 13:54 #1758

• sandra
Ik heb de fiets ook uitgebreid bekeken op de beurs. Het was inderdaad een zichtmodel, meegenomen van de vakbeurs. Hij stond bij Kids on Tour, ondermeer om reacties te peilen. Ik heb een aantal mensen (met verstand van fietstechniek) gesproken over deze aanhangfiets, en de reacties waren niet erg positief. Sommigen zelf zeer negatief ('levensgevaarlijk!').

Ik ben geen deskundige, maar een aantal dingen viel mij wel op. Zo zat er nu al speling op de koppeling. Die wordt door gebruik alleen maar erger, nooit minder. Het maximumgewicht van 38 kilo zorgt ervoor dat de fiets voor veel gezinnen helemaal niet geschikt is. Twee kinderen wegen al snel meer. Gewone aanhangfietsen hanteren meestal ook dit maximumgewicht. Logisch, want de constructie is gelijksoortig. En die heeft dus zijn grenzen. Ik denk dat 38 kilo al enorm veel is op een aanhangfiets. Hoe minder kilo's, hoe beter het rijdt.
Verder vraag ik mij toch af of het goed gaat werken met twee kids op één aanhangfiets. Eén kind op een aanhangfiets is vaak al niet optimaal (ook al is de fiets van zichzelf stabiel, je voelt het ontzettend als je kind wiebelt, zwaait, draait of wat dan ook maar.) Probeer de Hanse Trets maar eens, de aanhangfiets met twee wielen, wat een verschil!
Ik heb begrepen dat deze fiets een vernieuwd model is. Adams heeft 'm eerder gemaakt. Een leverancier vertelde mij dat daar nog al eens ernstige dingen mee zouden zijn gebeurd, zoals het volledig afbreken van de fiets. Hopelijk is deze veiliger.

Sandra
The administrator has disabled public write access.

Aw: Tandem aanhangfiets 04 Feb 2008 13:11 #1748

• reichbus
Ik zou nog wat vertellen van de ervaringen van de aanhangtandem. Ik ben uiteindelijk niet naar de beurs geweest. Ik had hem dan ook niet goed uit kunnen proberen want kinderen mochten niet mee.
Gisteren ben ik naar de fiets-wandelbeurs in A'dam geweest en daar stond hij bij de stand van Kids on Tour.

Ik heb hem met mijn twee kinderen uitgeprobeerd op het fietsparcours. De fiets waarop ik reed kende ik niet en ook wist ik niet wat ik wel en niet moest voelen aan de aanhangfiets. Het wiebelde wel wat maar niet echt lastig of een gevoel van instabiliteit. Ik heb twee rondjes gereden. En het ging best lekker. De kinderen vonden het prachtig, ook al kon de jongste nog niet bij de trappers ;-)Ik besefte wel dat het verhaal anders kan worden met ook nog bepakking erbij.

Na mij heeft de eigenaar van Kids on Tour ook nog even gefietst. De kinderen vonden dat niet erg want dan konden ze nog een paar rondjes rijden. Dat was voor mij ook een verhelderend omdat ik toen goed kon zien hoe de bewegingen van de tandem in de bochten ging. Hij bleef netjes recht en volgde zijn eigen spoor.
Wat voor sommigen misschien wel een nadeel is, is dat hij maar 38 kg belast mag worden. Nu zijn mijn kinderen licht van gewicht en tenger. Dus voor ons geen probleem maar misschien voor anderen wel. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus we houden hem nog zolang in ons hoofd.

Groeten,

Ingrid

Aw: Tandem aanhangfiets 24 Jan 2008 10:27 #1737

• sandra
Ik denk dat het vooral handig kan zijn als je bijvoorbeeld 1 kind in de fietskar hebt en twee kinderen in de aanhangfiets-leeftijd. Of twee aanhangfietsen en een nagagekar. Dat is logistiek toch een 'uitdaging'. Je kunt natuurlijk een kar achter een aanhangfiets hangen, maar daar kiezen toch maar weinig mensen voor.

Maar ik vrees toch wel voor de stabiliteit van deze aanhangfiets. Pashley had zo'n mooie tweepersoons met twee wielen (maar wie wordt helaas niet meer gemaakt).

Aw: Tandem aanhangfiets 23 Jan 2008 12:26 #1736

• Margalith
Zou dat handig zijn? Die van mij hebben er wel een handje van om te gaan zitten keetlellen met elkaar onderweg. (Één op het achterstoeltje en de ander op de aanhangfiets) Dan is het al oppassen geblazen. ALs ze dat op deze tandem doen, waarbij ze nog dichter opelkaar zitten dan krijg je een behoorlijke zwabberpartij ben ik bang. Het is wel een mooi ding om te zien! En wie weet dus misschien ook wel handig. Ben benieuwd.<br /><br />Bericht gewijzigd door: goudje0, op: 2008/01/23 13:28

Aw: Tandem aanhangfiets 22 Jan 2008 20:13 #1734

• reichbus
Hoi Sandra,
Het is de tandem van Adams. Kijk maar: www.trail-a-bike.com/product/trail-a-bikes/original-tandem/
Als ik kan zal ik de ervaringen melden. Helaas gaan onze spruitjes niet mee (is beurs voor professionals), dus zo is het niet uit te proberen. Misschien later nog een keer.

Ingrid

Aw: Tandem aanhangfiets 22 Jan 2008 19:31 #1731

• sandra
Interessant!
Volgens mij heeft Adams (maar misschien was het een andere fabrikant) ook iets soortgelijks gehad.
Persoonlijk denk ik dat stabiliteit het cruciale punt is. Je ziet dat dat bij veel 1-persoons aanhangfietsen al te wensen overlaat. De kans lijkt mij groot dat men dat ook bij deze 2-persoons niet onder controle heeft/krijgt.
Tips: probeer de fiets uit, mét 2 kids. Maak een flinke proefrit, kijk hoe de aanganger reageert op bochten, op plotseling remmen, op hobbels in de weg etc.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Sandra
  • Page:
  • 1
  • 2