Welcome, Guest

TOPIC: Tent voor vier personen

Aw: Tent voor vier personen 31 Dec 2005 08:57 #178

• Nicoline
Hoi,

We hebben ook een kindje van precies 1 jaar en gaan ook fietsen. We hebben getwijfeld tussen de multi nova en een Erdmann Smidt tent (ook met 2 binnententen). Uiteindelijk hebben we gekozen voor de 4 persoons hilleberg Keron 4GT. Dit is een grote tunneltent (hoog 1.20) en weegt ongeveer 5.5 kg. Uiteindelijk hebben we voor deze tent gekozen omdat ie makkelijk is op te zetten (ivt de erdmann smidt tenten) en aangezien we al twee kleine lichtgewichttentjes hebben leek de Multi nova niet zo'n goed idee omdat je dan nog meer kleine tentjes hebt en het feit dat de binnentent van de multi-nova 1.20 breed is en daar kan je dan nu niet met zijn drieeen in liggen. Dus vandaar de Hilleberg, daarmee kunnen we nu even voort en als de kids dan wat groter zijn dan kunnen ze in hun eigen tentje.

Groetjes Nicoline

P.S. we hebben de tent nog niet uitgeprobeerd dus we kunnen nog niet zeggen of deze bevalt. Ik denk het echter wel. De prijs van de tent is overigens wel hoog (1050 euro).
The administrator has disabled public write access.

Aw: Tent voor vier personen 31 Dec 2005 08:57 #177

• Willem Jongman
Het is inderdaad niet zo makkelijk. De markt lijkt in twee delen gesplitst te zijn: lichte spullen voor twee personen en logge zware spullen voor gezinnen. Dat geldt niet alleen voor tenten, maar ook bijvoorbeeld voor pannensets en branders.
Het probleem met de uitrusting is natuurlijk dat de omstandigheden elk jaar weer anders zijn, maar dat je moeilijk elk jaar weer een nieuwe dan optimale uitrusting kunt kopen. Koop je een tent met een grote slaapcabine, of met twee kleine? Wij hebben voor het eerste gekozen omdat we dat rustiger en veiliger vonden, maar de consequentie is natuurlijk dat de kinderen wat eerder helemaal alleen in hun eigen tent willen.
Een tent voor fietskamperen moet inderdaad licht zijn, wat mij betreft nog wel wat lichter dan de 9 kilo die je noemt. Anderzijds moet je het ook niet overdrijven - een ruime tent geeft veel extra gemak. Ik heb een esthetische hekel aan nylon of polyester tenten, maar het gemak ervan is wat mij betreft toch doorslaggevend. Je hoeft niet te zeuren dat ze van het doek af moeten blijven, en je kunt de boel gerust nat inpakken.
Verder is het van belang dat de tent makkelijk op te zetten is. ALs je aankomt met dreigend weer of als de kinderen honger hebben en moe zijn wil je het tentje snel hebben staan.
Wij hebben al weer enkele jaren een Hilleberg Keron 4 GT, en dat is wat ons betreft de ideale tent om met kleine kinderen te trekken op de fiets. Hij is licht (5,5 kg), ruim (binnentent voor vier volwassenen plus een ruime voortent en een bagagepunt), heel makkelijk op te zetten omdat binnentent en buitentent in een beweging samen opgezet worden, en kwalitatief zeer hoogwaardig. Beter is er niet te koop. Helaas ook nauwelijks duurder. Als je echt nog lichter wilt is er ook de Nallo 4 GT van Hilleberg, maar die is toch wat kwetsbaarder, iets krapper, en ventileert veel minder goed (en dat is van groot belang bij nylon/polyester).
Je kunt iets van onze ervaringen zien op:
www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Laat het me weten als je nog vragen hebt.
Veel plezier,
Wim Jongman

Tent voor vier personen 31 Dec 2005 08:56 #176

• Michiel
Hallo,
Wij gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met onze dochter van 1 jaar. Omdat onze 2-persoons tunneltent nu niet meer past, zijn we op zoek naar een andere tent. De doorsnee kampeerwinkels hebben echter maar bar weinig keuze in lichtgewicht tenten voor meer dan 2 personen.
Ik ben op zoek naar een tent voor 4 personen (anders kunnen we over een jaar weer een nieuwe kopen), die maximaal 9 kg weegt. Heeft er iemand suggesties voor een goede tent?
Via dit forum kwam ik al aan de Birdland Multinova (dank je wel Sandra). Zijn er meer mensen met ervaring met deze tent?