Welcome, Guest

TOPIC: Wielen en banden

Aw: Wielen en banden 19 Sep 2008 11:55 #2144

• Willem Jongman
Bij een volwassen fiets is het zo dat als er enkele spaken de geest gegeven hebben, je beter opnieuw kunt beginnen met nieuwe spaken. Voor een kinderfietsje als dit ligt dat echter anders. Wel zou ik de boel zo snel mogelijk laten repareren.
Veel kinderfietsjes zijn niet alleen schandelijk zwaar, maar hebben ook nog eens beroerde banden (zwaar en met een hoge rolweerstand). De bekende Schwalbe Big Apple is lekker breed voor goede grip en veel comfort, en heeft ook nog een echt lage rolweerstand. En een reflectiestrook in de wangen. Ik zou niet veel beters weten.
Wim
The administrator has disabled public write access.

Aw: Wielen en banden 12 Mei 2008 14:51 #1939

• sandra
Hoi Guus en Ingrid,

Een handgespaakt wiel is absoluut niet nodig voor een kinderfietsje. De wielen zijn klein (dus stevig) en er komt amper gewicht op. En 30 km per dag in Nederland is voor een fiets niet erg belastend.
Een spaak kan wel eens breken. Zaak is wel om er even een nieuwe spaak in te (laten) zetten en de spaken na te laten spannen (en het slag uit het wiel te halen natuurlijk). Als er eenmaal 1 spaak stuk is, is de stevigheid er namelijk wat uit. Wat fietsenwinkels helaas vaak niet vertellen bij aankoop van een fiets, dat je de spaken na een tijdje even moet laten naspannen. Dat moet óók bij duurdere handgespaakte wielen.
Na een vakantie met een aantal spaakbreuken, hebben wij ook maar zo'n ding aangeschaft om de kransjes te verwijderen. Pion-afnemer, heet zo'n ding geloof ik. Want speken hebben de vervelende eigenschap om - als ze breken - meestal aan de pionkant te breken. Als dat bij je eigen - zwaarbepakte - fiets gebeurt, heb je direct een flinke slag in het wiel te pakken.

Groet, Sandra

Aw: Wielen en banden 12 Mei 2008 11:29 #1938

• vakantiewensjes
Hoi Guus,

Als je de krans los wilt draaien heb je het beroemde speciale dingetje nodig. Doe je het zelf vaker dan is het best handig zo'n ding te kopen; ik loop ook wel met alleen het wiel naar de fietsenmaker op de hoek en vraag of ze em even losdraaien. De rest kun je dan weer zelf.

gr.sander

Aw: Wielen en banden 12 Mei 2008 10:45 #1937

• reichbus
Hoi Sander,

Dank voor je antwoord.

Sander en Willemien schrijft:
Hoi,
Wat voor spaken zijn het? RVS of kunnen ze roesten? Kinderen rijden nog wel eens tegen een stoepje op of zo. Regelmatig controleren is toch wel het devies. Maar met één gebroken spaak kun je rustig verder fietsen. Zolang er geen slag in de velg zit.

Het zijn RVS spaken. Er zit wel een slag in het wiel. Ik denk dat het komt, omdat we in Denemarken een stuk over een ongeasfalteerde, hobbelige weg hebben gereden.
30 Km per dag in Nederland is niet zo spannend en moet bijna iedere fiets aankunnen. Goed materiaal is altijd belangrijk. Een paar spaken vervangen en naspannen is niet zo moeilijk; kun je in principe zelf doen.

Ja, dit heb ik ook ook geleerd op een cursus, alleen: 1: ik dacht alleen dat als je het ècht goed wilt doen, dat ze precies op spanning moesten zijn en dat je dat na moest meten.
2: de kapotte spaak zit aan de kant van de krans. Die zal ik moeten verwijderen om er bij te kunnen en dat lukt mij niet.
Je zegt over te willen gaan op handgespaakt; wat zit er dan nu in? I.g.v. een nieuw wiel neem gesloten fabrieks lager en alu-velgen en rvs spaken.
Qua banden kies ik meestal voor Continental of Schwalbe. Dat is veel slijtvaster dan Vredestein of zo.

Naar aanleiding van jouw verhaal en mijn eigen onderzoekje van de velg heb ik besloten, dat ik niet over ga op een handgespaakt wiel. Wel ga ik er andere bandjes om leggen. Het gaat uiteindelijk ook om een fiets die af en toe aan een follow-me wordt. Hele zware eisen worden daar nu ook weer niet aan gesteld.

Groeten,

Guus

Aw: Wielen en banden 12 Mei 2008 08:13 #1936

• vakantiewensjes
Hoi,
Wat voor spaken zijn het? RVS of kunnen ze roesten? Kinderen rijden nog wel eens tegen een stoepje op of zo. Regelmatig controleren is toch wel het devies. Maar met één gebroken spaak kun je rustig verder fietsen. Zolang er geen slag in de velg zit.
30 Km per dag in Nederland is niet zo spannend en moet bijna iedere fiets aankunnen. Goed materiaal is altijd belangrijk. Een paar spaken vervangen en naspannen is niet zo moeilijk; kun je in principe zelf doen. Je zegt over te willen gaan op handgespaakt; wat zit er dan nu in? I.g.v. een nieuw wiel neem gesloten fabrieks lager en alu-velgen en rvs spaken.
Qua banden kies ik meestal voor Continental of Schwalbe. Dat is veel slijtvaster dan Vredestein of zo.

Groeten Sander.

Wielen en banden 09 Mei 2008 18:58 #1935

• reichbus
Wij hebben de afgelopen tien dagen voor het eerst met onze dochter van vijf gefietst in Denemarken. Het was erg mooi en we hebben erg genoten. Wij liepen echter ook tegen de eerste (technische) problemen aan. Komende zomer willen we een fietsvakantie van een week gaan houden in Brabant met afstanden van ongeveer dertig kilometer per dag.

Onze dochter fietst op een 20 inch Loekiefiets met derailleur en zes versnellingen. Na afloop van de laatste fietstocht kwam ik er achter dat er bij het achterwiel een spaak is gebroken, een tweede en een derde staan op breken. Bij het met de hand na voelen van de rest van de spaken leken ze allemaal wat slap aan te voelen. We hadden op deze fiets verder geen bagage.

Voordat ik de spaken opnieuw laat spannen wil ik graag weten:
-voldoet dit wiel en deze spaken wel voor fietsvakanties met afstanden rond de dertig kilometer per dag? De komende jaren wordt dit waarschijnlijk nog wat meer.
-Is het nodig om over te gaan op een handgespaakt wiel, zo ja welk type adviseren jullie?
-Welke banden leggen we om de wielen van de kinderen?

Groeten,

Guus en Ingrid