Welcome, Guest

TOPIC: zin en onzin van een moederfiets

Aw: zin en onzin van een moederfiets 18 Aug 2008 19:32 #2111

• babsdehaas
ik denk inderdaad wel dat het een leuke zet van de industrie is, al heb ik zelf wel een moederfiets tweede hands gekocht.

Je hebt wat meer ruimte tussen stoeltje en je zelf, lekker breed stuur, heb je rugklachten zeker aan te raden
en wat voor mij de doorslag gaf is dat er tegenwoordig ook voor vrouwenfietsen kleine zadeltjes zijn. Ik heb een tweeling en op die manier kan ik toch twee kids vervoeren op de fiets.

Maar groot nadeel vind ik met twee kids erop is de fiets behoorlijk zwaar

Babs
The administrator has disabled public write access.

Aw: zin en onzin van een moederfiets 18 Aug 2008 19:23 #2109

• Marjorie
Ik moet allereerst zeggen dat ik zelf geen moederfiets heb. Het lijkt mij niet zo nodig, en het is op zich maar zon korte periode dat je met 2 zitjes tegelijk op pad gaat.. Wat volgens mij belangrijk is, is dat het een stevige fiets is, en dat de afstand tussen zadel en stuur groot genoeg is.

Ik heb zelf een giant suxces. Blijkt bij toeval een redelijk ruime afstand tussen stuur en zadel te hebben, waardoor ik hem prima kan gebruiken met zitjes etc. Ik kocht hem toen ik geen kinderen had omdat hij stevig en simpel en redelijk onderhoudsvrij was.
Eerlijk gezegd denk ik dat zon moederfiets een soort marketingtruc is om meer fietsen te verkopen. Ik zie ook vaak personalized bikes (met zon nummer in het frame) als moederfiets, omdat die ook een lage instap hebben en erg stevig zijn. Een omafiets lijkt me juist helemaal niet zo geschikt, omdat het stuur juist erg dichtbij het zadel is.
Ik dacht dat de CMG zitjes niet aan een aluminium stuur mochten hangen, en dat juist de bobike zitjes wel aan een aluminium stuur kunnen...maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk.

Succes met het vinden van een goede fiets!
Groeten,
Marjorie

zin en onzin van een moederfiets 18 Aug 2008 12:42 #2107

• richard hermsen
geachte experts,
ons zoontje heeft de leeftijd bereikt dat ie voor korte ritjes ook wel in een kinderstoeltje voorop kan.
Dat is handiger dan voor ieder ritje in de stad de fietskar uit de schuur halen.

Vervelend is dat ik een klassieke gazelle trimsport, met stalen trekstangen heb, en die zitten in de weg met de kinderzit montage, en mijn vriending heeft een fiets met een aluminium stuur: dat is ook niet goed voor kinderzitjes: kortom, er moet een nieuwe (2de hands) fiets komen.

Ik heb een beetje zitten snuffelen op internet, zowel nieuw als marktplaats, en moederfietsen nkosten kapitalen. Terwijl onverwoestbare 2de hands gazelle omafietsen voor 50E te vinden zijn.

Ik zou graag jullie kennis en mening willen krijgen over het volgende:
- Zijn moederfietsen veel veiliger dan 'gewone' fietsen? (of is het een truukje van fietsenindustrie om een heel nieuwe markt aan te boren)
- Wat is er precies anders? (wat ik kan zien op de plaatjes: lage instap, ruimte tussen stuur en zadel, robuuste standaard) Is er nog meer?
- Als je voor een gewone fiets gaat, wat is dan steviger: een eenpoots-standaard, die je uitklapt, of zo'n standaard die om je achterwiel klapt
- hierboven schrijf ik dat een aluminium stuur niet mag bij kinderzitjes: dit heb ik van de bobike site (=kinderzitjesfabrikant): is dat echt zo gevaarlijk?

dank voor jullie antwoorden<br /><br />Bericht gewijzigd door: modestine, op: 2008/08/18 14:44