Welcome, Guest

TOPIC: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 15 Mei 2009 10:23 #2471

• edmar
Hoi,

Geen idee of jullie al gestart met de reis, dus misschien wel een beetje mosterd na de maaltijd. In ieder geval hebben wij goede ervaringen met aanhangfiets en fietsvakantie. Het hangt er een beetje van af wat je wil. Wij hebben gefietst met 1 fiets met aanhangfiets en 1 fiets met bagagekar daar wij gingen kamperen. Als je een aanhangfiets koopt waarbij je die bevestigt op de bagagedrager dan kan je vaak ook nog een stoeltje meenemen. Je kunt makkelijk een lege aanhangfiets mee laten hobbelen. 2 tips: zorg ervoor dat het kind op de fiets past, zorg ervoor dat het kind een hoofdsteuntje aan de voorkant heeft als ze achterop het stoeltje zit, zodat ze kan slapen. Wij deden dit door een \"lege\" heupbuidel tas op te vullen met kleding en deze om buik en stoeltje heen vast te maken. Buidel op haar buik, armpjes erop of er omheen en lekker voorover gesteund slapen. Op deze manier fietsten we ongeveer 60 km per dag.
Pas op dat je niet te veel bagage aan de aanhangfiets hangt. Wij hadden wel een slaapzak aan het stuur en wat speelgoed in fietstassen erachter.
Veel succes en plezier

Marja<br /><br />Bericht gewijzigd door: edmar, op: 2009/05/15 12:36
Attachments:
The administrator has disabled public write access.

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 19 Apr 2009 20:25 #2396

• Helen
Ik wil toch nog graag even onze voorlopige ervaring toevoegen. Door een val (uit een boom, niet van de fiets!)brak onze oudste (7) in februari een arm en moest zij noodgedwongen achterop en de jongste (4)in de kar bij de dagelijkse fietsritjes. Toen bleek dat zij al bij korte stukken naar de winkels klaagde dat zij niet lekker meer zat in de kar. Dat was dus geen optie meer voor langere tochten. Inmiddels zijn we in het gelukkige bezit van de nieuw Trek Mountain Train en vanaf dag 1 is ze er helemaal gelukkig mee. Ze straalt van oor tot oor als ze erop zit en fietst knap mee, vandaag hebben we ons record gebroken met een tochtje op een middag van 35 km. aangezien dat voor de oudste op haar 20\"fiets ook best heel ver is. Niet al te lange benen hebben hoeft dus geen belemmering te zijn voor het fietsen op de aanhanger, al moet je de afstand en tijdsduur natuurlijk aanpassen. We hebben weliswaar geen exotische bestemmingen in gedachten (Nederland is toch een geweldig fietsland?) maar we zien het helemaal zitten komende zomer. Hopelijk werkt het weer ook mee!
Helen

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 07 Apr 2009 14:47 #2375

• Willem Jongman
Wij hadden een Thorn Voyager childback tandem (een echte aanrader). Dat fietste veel stabieler dan een aanhangfiets, maar verder waren de mogelijkheden en beperkingen natuurlijk hetzelfde. Dat betekent allereerst dat je kind er op moet passen. Bij ons was dat vanaf ongeveer 4,5 jaar. In de tweede plaats moet je er rekening mee houden dat je kind na een tijdje in slaap valt. Vanaf vijf jaar heb je daar geen probleem meer mee, maar daarvoor gewoon wel. Kortom, ik denk dat jullie te vroeg zijn.
Willem

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 22 Feb 2009 20:31 #2270

• josien van baare
Hoi,
ik denk dat de jongste inderdaad lekker in de kar kan, net (of net nog geen)4 jaar is nog klein voor op de aanhangfiets. Ook conditioneel. Onze oudste fietste met 6,5 jaar zelf op een 20 inch fiets, onze middelste zat op die leeftijd nog heerlijk op de aanhangfiets. Dus dat verschilt ook per kind. Onze middelste vond het heerlijk zo, veel rondkijken en kletsen en nog niet teveel op de weg hoeven letten. De oudste is veel serieuzer en kon dat al wel. Overigens hebben wij een Burley. Dat jaar fietste de jongste van bijna 5 op de addbike. Straks is ze in de zomer ruim 6,5 (ze is van okt.) en gaat voor de laatste keer mee op de burley. Kunnen we ook wat meer meters maken, al is 40 km. echt genoeg voor de jongens.En voor ons met ons hele huishouden op de fiets.
Je moet inderdaad gewoon gaan passen bij de fietsenmaker (of op de beurs!) en kijken wat goed past.Maar doe de kar niet te snel weg, het is ook fijn dat er bij rege in ieder geval één droog blijft (!).

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 22 Feb 2009 19:56 #2269

• Helen
Zou niet zozeer de leeftijd alswel de beenlengte niet doorslaggevend zijn voor het feit of ze wel of niet op een aanhangfiets passen? Ik ben heel benieuwd naar die ervaringen. Wij willen met onze dochters van bijna 4 en 7 jaar op fietsvakantie, maar als ik kijk naar de tabellen van wielmaten passend bij de beenlengte en die vergelijk met de wielmaten van de meeste aanhangfietsen (20'')dan heeft onze oudste zelfs de benen nog haast niet lang genoeg daarvoor (55 cm.) Zij fietst normaal op een 16'' fiets. Of is dat voor een aanhanger niet vergelijkbaar?

Uiteraard passen wij onze etappes wel aan die korte beentjes aan: we zullen hooguit 30 km. op een dag halen denk ik. Binnenkort gaan we een door onze fietsenwinkel bestelde Trek-aanhanger testen. Die was aanvankelijk bedoeld voor onze jongste maar ik denk dat de oudste erop gaat en de jongste in de kar. Graag hoor ik ook tot welke leeftijd kinderen het nog leuk vinden in de fietskar?!

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 13 Jan 2009 20:33 #2221

• armimema
Hoi,

waarom niet gewoon allebei in de fietskar? Die van ons zaten met bijna 3 en 4 1/2 nog lekker samen. Mijn man trok dan wel een bagagekar, zodat ik naast de fietskar met 2 kids en wat spullen (toch al gauw 60 kg) niet al te veel extra bagage had. We zijn zo naar Barcelona gefietst, met een aantal pittige klimmen, en dat ging goed. OK, af en toe was het wel duwen, en soms moesten de kinderen lopen, maar ik zou dit toch verkiezen boven het trekken van een lege aanhangfiets. Dagafstanden lagen ongeveer rond de 45 a 50 km, dus dat viel mee.
Dan zou ik nog liever kiezen om een tweede kar mee te nemen (bijvoorbeeld een tweede kinderkar, die je ook gebruikt voor bagage) dan een lege aanhangfiets... Kan je het gewicht verdelen als je dat wil...

Succes! 8 maanden, wauw, ook mijn droom, maar onze kids begonnen na 3 weken al te zeuren over thuis :) We proberen het binnenkort voor 2 maand, en als dat goed gaat... wie weet...

Mireille