Welcome, Guest

TOPIC: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 06 Nov 2008 20:38 #2171

• sandraguyana
Wij hebben afgelopen zomer in Estland en Letland gefietst met onze dochter die net 4 jaar was geworden. Onze ervaring is goed, ze vond het leuk, spannend, fietste mee en zelfs het schakelen ging goed met aanwijzingen. Wij warene chter wel blij met de fietskar die we ook nog meegenomen hadden. Zeker de eerste paar dagen werd zeop een gegeven moment moe en viel ze gewoon in slaap op de fiets. Dat was mijn nachtmerrie, dus gelukkig fietste Stanford steeds achter ons, zo hij had meteen in de gaten wanneer de dame in slaap viel. Naarmate we meer dagen gefietst hadden werd Safara ook steeds beter in het fietsen en we hebben soms flinke afstanden afgelegd. Wij hebben en Add bike. Ook zonder kind fietst deze mee, alhoewel wel wat springerig. Safara was heel trots op haar eigen fiets met fietstas!:)
The administrator has disabled public write access.

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 05 Nov 2008 21:08 #2170

• Marjorie
Hallo,
Onze zoon was vorig jaar 4,5 jaar en toen waren zijn benen eigenlijk nog net niet lang genoeg om goed op de aanhangfiets (burley piccolo)te kunnen fietsen. Dat hebben we dat jaar dan ook niet veel gedaan. Dit jaar, hij was dus 5,5 jaar ging het prima. Hij was zeker lang genoeg, en ook sterker. Bovendien snapte hij het schakelen goed aan het eind van de vakantie.
Ik vond het nu ook fijner fietsen, want omdat hij doordat hij goed met zijn voeten bij de trappers kon, wiebelde hij minder op de fiets.
Hij is niet groot voor zijn leeftijd, maar ook niet enorm klein...het hangt dus zeker af van de beenlengte, de concentratie (die is met 5,5 een stuk beter dan met 4,5), of ze overdag nog in slaap vallen (dat deed onze zoon nooit op de fiets, dus dat scheelt).
Ik zou denk ik ook eens kijken naar andere mogelijkheden. Een hase pino (Misschien te huur? is namelijk wel duur, maar goed te doen met een wat kleiner kind (mijn collega heeft zo met haar dochter van net 3 een fietsvakantie gefietst)), of een hase trets (is niet echt klein genoeg om mee te kunnen trappen, maar is wel relaxter zitten voor het kind). Dan hoef je niet meteen een nieuwe fiets te kopen...

Succes! Ik ben benieuwd hoe jullie uiteindelijk gaan. Leuk zeg, fietsen in Nieuw Zeeland!
Groeten,
Marjorie

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 29 Okt 2008 13:55 #2168

• petemuts
We zijn dit jaar twee keer twee weken op fietsvakantie geweest met een aanhangfiets voor de oudste (4 1/2 jaar) en een fietskar voor de jongste (3+ jaar) (beide van Burley);(zie ook www.mutsnet.nl voor reisverslagen). Beide keren wel met verschillende ervaringen met de aanhangfiets:

De eerste keer was in de meivakantie in de Gard in Frankrijk. Omdat het de eerste keer was dat we met een aanhangfiets en een fietskar gingen fietsen hebben we de dagafstanden beperkt (tussen 25 en 45 km). Het gebied is heuvelachtig en dan zijn we blij als we een gemiddelde fietssnelheid halen van 13-14 km/h. Dit betekent dan dat je per fietsdag inclusief pauzes ongeveer 4-6 uur onderweg bent en dat vonden we lang genoeg. Voor onze jongste in de fietskar was het niet anders dan andere jaren; voor de oudste was het de eerste fietsvakantie op zijn aanhangfiets en hij vond het geweldig. Telkens weer enthousiast op zijn fiets en ook meefietsen en ook pappa helpen klimmen was geen probleem. Alleen het gebruik van de versnellingen was moeilijk uit te leggen (ik ga snel betekent toch ik ga snel met de trappers rond...). We hadden geinvesteerd in een echte kinderfietsbroek met zeem maar toch kwam bij de langere etappes de klacht dat zijn billen zeer deden. Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Voor de rest alleen maar positieve ervaringen bij deze fietsafstanden en tijden.

De tweede keer was in de zomervakantie in de Provence in Frankrijk. Het was een (kinder)groepsreis met langere dagafstanden (tussen 35 en 65 km) maar wel met minder fietsdagen. Het was na een aantal dagen al duidelijk dat het voor de oudste op de aanhangfiets anders was dan in de meivakantie. Ten eerste was door de langere dagafstanden de fietstijd een stuk langer en dat was, zeker met de zomerwarmte, een stuk vermoeiender. Ten tweede betekent een kindergroepsreis dat er na een fietsdag gespeeld kan en moet worden met de nieuwe vriendjes. Een rustdag kost zo misschien nog wel meer energie dan een fietsdag en dat wreekt zich dan natuurlijk de volgende dag. Hij viel dan ook in slaap op z'n aanhangfiets... Gelukkig hadden we ook een fietskar bij en een jonger zusje dat ook wel eens wilde fietsen. Dus de oudste in de fietskar en de jongste (toen 3 1/2 jaar) op de aanhangfiets. Geweldig vond ze het al kon ze nog niet echt meetrappen doordat de fiets iets te groot was, zeker bergaf vond ze leuk (harder, pappa, harder). Ze vond het zo geweldig dat terugwisselen geen optie meer werd die dagen.

Toch heb ik mijn bedenkingen met het aanhangfietsen met te jonge kinderen (voor ons was onze dochter van 3 1/2 jaar te jong en onze zoon van 4 1/2 jaar niet).
- Fiets is vaak nog te groot en dan kunnen ze niet goed fietsen
- Ze hebben nog meer slaap nodig en slapen gaat niet op een aanhangfiets itt een fietskar
- Ze spelen veel en vaak en dat is goed maar niet op een fiets. Soms zaten de voetjes dan ook niet op de trappers en de handjes niet aan het stuur en dat kan gevaarlijke situaties geven.
- Ze zijn vaak nog niet sterk genoeg om zich tegen te houden aan het stuur en trappers bij plotseling remmen. Ze kunnen dan gemakkelijk van het zadel glijden met alle gevolgen.
- Dagafstanden mogen niet te lang zijn en dat is vaak niet mogelijk (campingdichtheid niet groot genoeg b.v.).

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 28 Okt 2008 21:02 #2166

• Silvie
Onze jongste zoon is net 4 geworden en is een paar weken geleden voor het eerst mee geweest op onze Add bike aanhangfiets. Onze zoon is net iets kleiner dan gemiddeld, maar zeker niet extreem klein. De add bike is echter voor hem nog eigenlijk te groot. We hebben blokken op de trappers gezet, maar dan nog moet hij een beetje overstrekken. Onze oudste zoon heeft ook tot hij 5,5 jaar was met deze blokken op de trappers rondgefietst. De grootte van de fiets is dus wel iets om op te letten bij de aanschaf van een aanhangfiets. Onze jongste zoon vond het eerste tochtje op de aanhangfiets overigens wel geweldig. Hij zit er hoger op dan in de kar en ziet dus ook meer.

Onze ervaring is ook dat het niet prettig fietst met een lege aanhangfiets. Een add bike zwabbert toch nog wel een beetje en dat voel je vooral als er geen kind op zit.

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 23 Okt 2008 20:23 #2165

• Margalith
Hoi,

Onze zoon was ruim 4 1/2 toen hij voor het eerst mee ging op de aanhangfiets. Z'n zus van toen net 3 mocht ook wel een klein stukje als hij in de kar wilde. Maar de concentratie was na 15 minuten wel op en dan werd het gevaarlijk omdat ze dan om zich heen ging kijken, haar voeten van de trappers af ging halen en zo gleed ze dan van het zadel.
Op zich rijdt zo'n fiets wel mee zonder kind erop. Maar als er een beetje speling in de aansluiting zit (wij hebben een add-bike en die kreeg toch wat speling na verloop van tijd b.v. door het omvallen van de fiets met aangekoppelde aanfiets...) gaat de fiets wel wat zwabberen en hobbelen. dat fietst niet prettig kan ik je zeggen!
Dus ja, wat is wijsheid?

Aw: vanaf hoe oud goed op aanhangfiets 23 Okt 2008 16:39 #2163

• renske wijshake
Hoi

Ik heb geen ervaring om met een kind op de aanhangfiets op vakantie te gaan , maar mijn zoon die nu net 4 is zit wel in het dagelijks leven op de aanhangfiets. Dit doet hij vanaf een leeftijd van 3 1/2 jaar . het gaat hardstikke goed en hij heeft er veel plezier in

gr renske