Welcome, Guest

TOPIC: TAR wiegje zelf maken

Aw: TAR wiegje zelf maken 20 Mrt 2009 12:43 #2307

• Zuma
Ha Sandra,

Dank voor je aanbod maar is opzich niet meer nodig. Ik heb gewoon de maten genomen vanaf de Tatteljee site als voorbeeld. En idd hoogte kan je altijd zelf bepalen. Ik had het inmiddels zelf uitgetekend en beschikbaar gesteld voor die engelsman.

Tegelijkertijd een ideetje uitgetekend voor een tussenoplossing tussen wieg en normaal op een matje liggen in. Soms worden kinderen te groot voor een wieg maar kunnen ze nog niet zelfstandig op een mat blijven liggen als ze slapen. Dat is zomers niet erg maar als je kampeert bij nachtvorst dan is dat minder. Voor die situaties had ik dat 3-zijdig bedje uitgetekend.

Mijn kinderen (3 en 4) blijven opzich wel aardig liggen, dus ik heb nog niet de aandrang gehad om dat driezijdig ding zelf te maken. Maar wie weet dat ik iemand anders met dat idee heb geholpen.
The administrator has disabled public write access.

Aw: TAR wiegje zelf maken 19 Mrt 2009 12:14 #2306

• sandra
Hallo,
Ik ben degene die het bedje heeft gemaakt.

Nee, ik heb er geen patroon van. We hebben destijds het matje en de stof op de vloer gelegd en zijn gaan bedenken hoe we daar een bedje van konden maken. De afmetingen komen ook niet zo nauw, het bedje hoeft niet persé een bepaalde hoogte te hebben. Maar als je wilt kan ik een en ander natuurlijk wel even opmeten!

Groet, Sandra

Aw: TAR wiegje zelf maken 17 Mrt 2009 15:04 #2305

• Zuma
De reactie van Sophie lezende denk ik dat de voornaamste oorzaak de lengte van de stokken lijkt te zijn.

Doordat deze te kort waren krijgen de zijkanten de ruimte om idd iets naar beneden te lubberen en dat trekt weer het hoofdeind en voeteind naar elkaar toe.

De stokken moeten volgens mij namelijk precies op lengte zijn dan houden ze de voet en hoofdeind prima uitelkaar. Dat leid ik af van de reactie van Jos van Ewijk, die had er immers geen last van.

Je zou eens kunnen experimenteren met een dun, precies op maat gezaagd rondhoutje uit een doe 't zelf zaak.

Wij leggen onze kinderen ook gewoon op een matje maar ik was bezig voor anderen.

Voor kinderen die wat groter worden maar nog niet op een matje blijven liggen heb ik nog een tussen oplossing bedacht:

File Attachment:

File Name: tussenbed.pdf
File Size: 11779

Aw: TAR wiegje zelf maken 17 Mrt 2009 14:57 #2304

• Zuma
Sophie had mij al gepmed:

Hallo,

in de voor en achterkant zit nog een stuk van het matje, daardoor staan deze kanten steviger denk ik. de zijkanten zijn minder stevig waardoor deze inzakken en dus voor en achtekant naar binne vallen. Dit is toch bij ons het geval. Als je een goede oplossing tegenkomt is deze ook bij ons altijd welkom. Wij hebben er uieindelijk voor gekozen onze dochter op 12 maanden gewoon op een matje te leggen.

Groeten,
Sophie

Aw: TAR wiegje zelf maken 17 Mrt 2009 14:13 #2303

• Zuma
Ha Jos,

Over het knikken en en elkaar zakken heb ik het niet over de knikpositie voor voet en hoofdeind. Maar was meer een vraag naar aanleiding van de reactie van Sophie. Die gaf aan dat het opgezette bedje in elkaar zakt.

Het model bestuderend kan ik me twee potentiele manieren van in elkaar zakken voorstellen:

1. Hij zakt in naar de vorm van een trapezoide, dus voet of hoofeind valt in het verlengde van de mat naar buiten en de andere voet of hoofdeind zakt in het verlengde van de mat naar binnen.

2. Hij zakt in elkaar omdat het hoofdeind of voeteind niet uitzichzelf recht op blijft staan en gewoon ergens halverwege de hoogte van de voet of hoofdeind doorknikt. Dat kan aan beide zijdes gebeuren.

Blijkbaar is dat bij jullie nog nooit gebeurt, dat zou kunnen komen omdat jullie uitwerking wellicht wat stijver is door de toepassing van klitteband ipv een rits.

Dus als Sophie nu eens precieser kan aangeven wat er bij hun is misgegaan dan kan ik er misschien nog iets op bedenken.

Aw: TAR wiegje zelf maken 17 Mrt 2009 13:32 #2302

• tearatinny
ik weet niet precies de maten.
Wij hebben de deelbare ritsten vervangen door klitte band. waar je de mat vouwt is afhankelijk van de slaap lengte die je aan wilt houden? ik zou een en ander eens moeten op meten.
IK denk wel dat de echte tatteljee meer stokken heeft

ik begrijp je niet zo goed met betrekking tot het knikken.
hoofd eind en voeten eind knikken beide omhoog zodat je een kom krijgt.

het bedje is bij ons nooit omgevallen?