Welcome, Guest

TOPIC: fietskarren Chariot Burley

Aw: fietskarren Chariot Burley 27 Mei 2009 06:52 #2514

• Motomarz
In de winkel hebben we ze nagewogen:

De Burley D'Lite (2 persoons) weegt 12,5 kg,
De Chariot Cougar 2 weegt 13,2 kg.

dat scheelt dus slechts 700 gram.
The administrator has disabled public write access.

Aw: fietskarren Chariot Burley 26 Mei 2009 07:32 #2512

• Marjorie
Als ik op internet kijk zie ik zelfs een gewicht van 9,5 kg voor de burley dlite! Ik dacht eigenlijk zo uit mijn hoofd dat hij 10-11 kilo woog, maar heb het nooit zelf nagewogen.
Dat trekken en duwen van de fietskar merkte ik ook wel eens als ik er 2 kinderen in had, ik denk dat het inderdaad te maken heeft met gewicht. Met 1 kind merkte ik dat niet zo. en inderdaad, gelijkmatig trappen helpt daar ook bij!

groeten,
marjorie

Aw: fietskarren Chariot Burley 26 Mei 2009 07:05 #2510

• reichbus
Ik denk dat de D'lite echt 12 kg weegt. Hij heeft als ik het goed heb, een stoffen bodem en niet van plastic. Dit scheelt in de kilo's. De eenzitter is de Solo. Die hebben wij en weegt stukken minder. Overigens heeft deze een extra beveiliging in de vorm van een riempje en hebben wij de universele koppeling ingeruild voor een askoppeling. Deze zit beter dan universele. Die kreeg ik nooit stevig genoeg. Trekken en duwen heb ik geen last (behalve brug op en af) maar dat kan het verschil in kilo's zijn.

Aw: fietskarren Chariot Burley 25 Mei 2009 19:58 #2507

• koen31
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb.

Die Burley D'lite van 12 kg, ik vermoed dat dit de éénzitter is ? Ik denk dat de Cougar 2 rond de 15 kg weegt. In de specificaties stond ook minder dacht ik.

De vering is idd. beter. Een soort van bladveer in plaats van een stuk rubber bij de Burley.

De kogen uit de koppeling trekken zal niet mogelijk zijn denk ik. En er is ook altijd nog de de veiligheidsriem mocht er iets mislopen.

Ik voel toch steeds dat duwen en trekken hoor. Het valt wel mee hoor, kunst is om gelijkmatig te trappen.

Groeten,

Koen

Aw: fietskarren Chariot Burley 24 Mei 2009 19:29 #2501

• Motomarz
Grappig dat je dat precies post op de dag dat wij een fietskar hebben gekocht!

En, jawel, het is de Chariot Cougar 2 geworden.
Terwijl die niet eens bovenaan ons lijstje stond.

Gekocht in Hillegom bij de Kidcarshop.
Daar staan veel modellen, dus goed te vergelijken.

Van de gewichten die de fabrikanten in de folders zetten klopt niet alles...
Zo weegt de Burley D'Lite niet 9,5 kg zoals ik ergens tegenkwam, maar 12,5 kg.
Scheelt wel heel veel!

Hoe dan ook: De Chariot is inderdaad beter afgewerkt,
En heeft een veel betere parkeerrem dan de Burley.

Tel ook meteen de betere vering mee.

De standaard koppeling van Burley (alleen die pen door de houder heen) geeft mij te weinig bewegingsvrijheid.
De kogelkoppeling die standaard bij Chariot zit geeft mij dat wel.

Het lijkt mij trouwens dat die kogel bewust ietwat flexibel gemaakt is.
Geeft niet de indruk dat je m uit de houder kunt trekken.

Van dat geduw en getrek tijdens het fietsen heb ik nog geen last gehad.

Aw: fietskarren Chariot Burley 23 Mei 2009 12:20 #2494

• koen31
De doorslag voor het aankopen van een Chariot was dat de kwaliteit ervan me degelijker leek. Ik vind de Chariot iets fijner afgewerkt dan de Burley.

Minpunten :
- fietskarren zijn toch vrij breed (de 2zitters dan). Het nadeel hiervan is, dat als je de kar wil gebruiken als wandelwagen je niet door een normale deur raakt. De kar is ongeveer 80 cm breed, en een deur opening heeft ongeveer dezelfde maat. We raken bv. niet door onze voordeur... Daarvoor moet je de kar op zijn kant leggen.
- De askoppeling is een beetje flexibel. Dit heeft voor gevolg dat je de kar voelt trekken en duwen als je trapt. De kunst is om zo gelijkmatig mogelijk te trappen, anders lijkt het alsof je vooruit en achteruit geduwd wordt.
De koppeling bestaat uit een bol, die scharniert in een beugel. De bol is uit kunststof en kan wat vervormen.
MIsschien is dit bewust zo gemaakt, dit ga ik nog eens navragen bij de winkel.

Voor de rest zijn we er heel tevreden mee hoor.

Groeten,

Koen