Welcome, Guest

TOPIC: Slaapzak-ervaringen

Aw: Slaapzak-ervaringen 17 Mei 2009 08:32 #2475

• Martin
Dank voor jullie reacties allemaal. Uiteindelijk zijn we bij de webwinkel www.slaapzakwinkel.nl/ beland. We konden een afspraak maken in het magazijn in Alphen aan den Rijn (toevallig onze woonplaats). Met de baas een uurtje gesproken en zakken uitgeprobeerd. Veel kennis van zaken daar!

Uiteindelijk geslaagd voor 2x de Nomad Cape Young, een mummie van lichtgewicht polyester/nylon van buiten, en katoen van binnen. Vulling:180g/m² 3D-Polarshield We gaan waarschijnlijk zelf van lichtgewicht katoen nog een binnenslaapzakje maken.

Daarnaast hebben we (na ruim 20 jaar) onze ouwe Nomad polyester dekenslaapzakken vernieuwd voor 2x de Nomad Travel Lite. Technisch hetzelfde als die voor de kinderen, alleen een dekenmodel dat aan elkaar geritst kan worden, maar waar de binnenslaapzak al in zit, maar er ook uitgeritst kan worden.

En ons gewicht neemt hierdoor alleen maar af! OK, onze portemonnee is ook lichter maar we kregen een fijne korting, we kunnen weer 20 jaar vooruit.

Groet, Martin.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Slaapzak-ervaringen 16 Mei 2009 10:03 #2473

• hetty
ik heb pas twee slaapzakken bij de Welkoop gekocht
een dekenmodel met capuchon,lekker ruim
alleen nog maar binnenshuis uitgeprobeerd maar er kan makkelijk een fleece bij in
ook nog compact mee te nemen als je hem in de foedraal propt en niet oprolt

Aw: Slaapzak-ervaringen 15 Mei 2009 08:23 #2467

• Zuma
dubbelpost<br /><br />Bericht gewijzigd door: Zuma, op: 2009/05/15 10:24

Aw: Slaapzak-ervaringen 15 Mei 2009 08:23 #2466

• Zuma
Martin schrijft:
Hallo,
Heeft er iemand nog een aanrader als het gaat over slaapzakken voor kinderen (4 en 6 jaar zijn die van ons nu)?
Houdt rekening bij je aanschaf met de afweging levensduur/gebruiksduur die je wenst.

Zo kan je kinderen vandeze leeftijd prima in een 1,80m zak leggen. Gewoon de zak op lengte inkorten met een spanbandje. Dan wordt een mummie ineens wel handig (makkelijker in te korten)

Tot nu toe sliepen onze kids onder een laken met fleecedeken op een matje van 120 cm, maar dat kan niet meer.

Over 120cm matjes:
Ik ben ook op 120cm matjes gaan slapen, zelfs 's winters... Bedenk gewoon dat je maar hooguit 40 cm extra nodig hebt aan een voeteneind. Daar kan je prima een zitlap o.i.d. neerleggen als verlenging.

Ik zelf leg gewoon de chair convertor (daar passen ook 120 matjes in), jas en evt. zitlap als het wat kouder wordt onder mijn onderbenen. In de winter heb ik gewoon een dikkere opvouwbare EVA zitlap bij me van zo'n 70 cm lang.

Het scheelt namelijk aanzienlijk in gewicht mee slepen, slapen op 120cm.

Over slapen onder laken en fleece deken:
Dat gaat prima zolang het niet koud is. Is zelfs 's zomers denk ik wel te prefereren omdat het wellicht lichter is dan een zomerslaapzak.
Op voorhand hebben we bedenkingen over een mummieslaapzak vanwege de beperkte 'woelruimte' en het lijkt ons snel te warm in de zomer, of zijn dit vooroordelen?

Over woelruimte:
Als je een volwassen mummie slaapzak koopt vallen ze ruimer. Volwassen slaapzakken kan je krijgen van 1,80 tot 2,20- 2,30m. 1,80 lijkt me afdoende voor zeker 5 jaar. Voldoende 'woel'ruimte beschikbaar.

Over koude/warmte:
Een deken model is bij de schouders en nek moeilijker dicht te maken als het kouder wordt (in het voorjaar een nachtvorstje of zo). Een mummie is daarbij ook ver in het voordeel.

Bij warmte kan je een mummie ook gewoon openritsen en als deken gebruiken. Het puntje wat niet open kan of wat je je niet helemaal openritst daar kan je dan mooi je voeten insteken wat eigenlijk best wel goed uitkomt als je langer bent dan je matje. Dat is bij een dekenmodel wat lastiger. Dat is of nagenoeg dicht of helemaal open.

En nogmaals in de zomer een lakentje en fleecedekentje is zo gek nog niet.
Een binnenslaapzak vinden we wel prettig om veelvuldig wassen van de slaapzak te voorkomen (wat nl. de levensduur niet ten goede komt). Een dekenmodel lijkt ons dus prettiger.

Een lakenzak past gewoon ook in een mummie. Als je een lakenzak vast wil zetten kan je met naald en wat garen wellicht her en der wat klittebandjes aan naaien. Dan kunnen de kinderen niet verstrikt raken (wat ook even goed kan gebeuren in een dekenmodel)
Polyester buitenzijde glijdt weg op de matjes of heeft iemand hier een idee voor?

Je zou wat tassen langs de zijkanten van je kinderen kunnen leggen. Dan kunnen ze niet helemaal van hun matje afrollen/glijden. Iets om de mat of er tussen leggen wat er voor zorgt dat er geen glij effect meer is (fleece hoes om de mat?)

Heeft iemand misschien ervaring met de Calais meegroeislaapzak van Human Comfort? Zie www.human-comfort.com Helaas niet overal verkrijgbaar en prijzig.

Nope ik ken 'm niet. Maar met een spanbandje ben je zoveel malen meer flexibel in lengte. Ik zou overigens wegblijven van katoenen tijken omdat dit gewoon zwaarder is. Nylon/polyester is gewoon lichter en makkelijker te wassen.

Let wel op de vulling! Zeer preferabel zijn vullingen op basis van holle kunstvezels. Dus vullingen waarmee ze dons proberen na te bootsen. Ze isoleren beter en hebben daarom ook een lager gewicht dan de oude traditionele kunststof vullingen in slaapzakken.

Ik schrijf wel uiteraard vanuit het doel het gewicht te minimaliseren. Concessies doen om kosten te drukken kan altijd uiteraard maar dat kost meestal wel weer extra gewicht.

Aw: Slaapzak-ervaringen 14 Mei 2009 19:49 #2464

• Motomarz
De Vrijbuiter (Roden en Gouda) heeft veel soorten
kinderslaapzakken.
Van nog geen twee tientjes tot 70 euro ofzo.
En zowel deken als mummie modellen.

Dus goed te vergelijken daar (in elk geval in Roden,
daar zijn wij laatst geweest, nog niet in Gouda).

Wat te warm betreft: goed opletten op de temperatuuraanduidingen op de slaapzakken.
De comfort- en extreem-temperatuurwaarden geven al
goed aan wat je er van kunt verwachten.

Wat het wegglijden betreft: Bij bijvoorbeeld Ikea,
Blokker, enzo verkopen ze rollen antislip.
Dun, licht, in verschillende kleuren (wit, zwart, bruin, groen) voor 1,50 heb je een aardige rol.

Daar kun je een stuk van om de slaapmat doen,
en dat scheelt enorm in het schuiven.

Slaapzak-ervaringen 14 Mei 2009 19:40 #2462

• Martin
Hallo,
Heeft er iemand nog een aanrader als het gaat over slaapzakken voor kinderen (4 en 6 jaar zijn die van ons nu)? Tot nu toe sliepen onze kids onder een laken met fleecedeken op een matje van 120 cm, maar dat kan niet meer. Op voorhand hebben we bedenkingen over een mummieslaapzak vanwege de beperkte 'woelruimte' en het lijkt ons snel te warm in de zomer, of zijn dit vooroordelen? Een binnenslaapzak vinden we wel prettig om veelvuldig wassen van de slaapzak te voorkomen (wat nl. de levensduur niet ten goede komt). Een dekenmodel lijkt ons dus prettiger. Polyester buitenzijde glijdt weg op de matjes of heeft iemand hier een idee voor? Heeft iemand misschien ervaring met de Calais meegroeislaapzak van Human Comfort? Zie www.human-comfort.com Helaas niet overal verkrijgbaar en prijzig.

Bedankt vast en groeten,
Martin en Monique