Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Bagagekarren

Aw: Bagagekarren 02 Mrt 2006 18:27 #407

• Sandra
Ook hier op de site vind je tegenwoordig veel informatie over bagagekarren en een overzicht van beschikbare modellen. Je vind ze bij fietsmaeriaal>bagagekarren.

Sandra
The administrator has disabled public write access.

Aw: Bagagekarren 28 Feb 2006 23:50 #405

• Willem Jongman
Als je met kleinere kinderen wilt fietsen ontkom je niet aan een bagagekar (of een kinderkar die je vol stopt met bagage). Die kar moet ook nog eens behoorlijk groot zijn. Voor een overzicht van karren zie de site van de onvolprezen Marten Gerrritsen: www.m-gineering.nl/techdex.htm
Er zijn karren met een wiel zoals de Bob, en karren met twee wielen zoals de Radical Cyclone. Eenwielers zijn in ruw terreein makkelijker, maar op tweewilers kun je meer laden. Bovendien houden tweewielers zichzelf overeind. Voor gezinsgebruik vind ik daarom tweewielers geschikter. Voor onze ervaringen, zie:
www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Voor alle karren, maar uiteraard meer voor tweewielers, geldt dat ze tegenwind vangen, en extra rolweerstand opleveren. Om dat laatste te verminderen zou ik bij een tweewieler bandjes met een zo laag mogelijke rolweerstand monteren, zoals de Schwalbe Marathon Racer (zou ik nu kiezen) of Marathon Slick (heb ik nu tot volle tevredenheid): www.schwalbe.nl/index.pl?bereich=produkt...amp;produktgruppe=47 De rolweerstand van zulke banden is al gauw minder dan de helft van die van de goedkope bandjes die er op veel karren zitten. Op vlak terrein vormt tot ongeveer 15 km/u de rolweerstand van de banden het grootste deel van de weerstand die je al fietsend moet overbruggen. Het loont dus erg de moeite. Ga je de heuvels of de bergen in, dan wordt het uiteraard een ander verhaal. De stijgingsweerstand is een functie van het gewicht dat je meezeult (op je fiets of erachter). Met een kar kun je meer meenemen (daarom heb je hem), maar dat merk je wel als het omhoog moet.
Wim
Veel plezier,
Wim

Aw: Bagagekarren 18 Jan 2006 02:36 #315

• Beer Pijpker
In 2004 zijn wij met 4 kinderen (10,8,4,2 jaar)10 dagen op fietsvakantie geweest van Rotterdam tot Zeeuws Vlaanderen en terug. Een heerlijke vakantie met als devies: liever om en rustig dan de kortste wegen van dam naar dam (of brug, pont). Het ging ons meer om het reizen dan het doel, hoewel niet onbelangreik. 10 dagen was ook wel kort.
Wij hadden een Giant Expedition en een Koga City Liner uit 1987. De oudste kinderen op gewone kinderfietsen met 24\" en 16\" wielen en bagage op de drager. Pa en ma hadden verder ieder een kinderkar als bagagekar (een geleende Burley d'Lite en een Burley-Roo)voor de bagage naast Ortlieb voor- en achtertassen en 1 Agu voortas. De kinderen vonden de stoelen op de fiets aantrekkelijker dan in de kar, vooral vanwege uitzicht en contact. We hebben wel geluk gehad met het weer (halve dag regen). Een aanhangfiets vonden wij voor het kind van 4 minder aantrekkelijk, omdat hij nog wel eens in slaap viel. Het kind van 2 zat heerlijk voorop te snuiven en kijken.
Nu zien we vooruit naar de volgende fietsvakantie met korte afstanden (kind van 4 is nu 6 en fietst) en moeten nog een zwaargewicht bagagekar aanschaffen.

Aw: Bagagekarren 16 Jan 2006 22:23 #310

• erik
Ik heb volgens mij een batavus fietskar. Gewoon een vierkante bak achter de fiets.Ze zeggen dat het zwaar rijdt maar ik vond dat wel meevallen. Met een eigen dekzeil kan je hem wat hoger opstapelen en dan kan de tent, de slaapzakken, de kleding etc er allemaal in. Ik heb voor de slaapzakken wel van die waterdichte tassen (uit de kanosport) zodat ze niet alleen droog blijven maar je kunt ze eer ook kleiner mee inpakken.
Of ze te huur zijn weet ik niet. Woon je toevallig in de buurt van Zoetermeer, dan mag je de mijne gerust komen proberen.

Aw: Bagagekarren 15 Jan 2006 23:02 #306

• Frank Mulder
Hallo,

Wij hebben afgelopen zomer voor het eerst gefietst met bagagekar.
Die kochten we via marktplaats.nl.
Eentje met 1 achterwiel, voor 30 euro.

Huren is natuurlijk een optie, maar aanschaffen kan wel eens net zo voordelig zijn.

Succes.

Frank

Aw: Bagagekarren 31 Dec 2005 12:02 #261

• Bendiks Westerink
Je kunt fietskarren (of toebehoren) huren. Zie onderstaand webadres. Wij huren er binnenkort een schelp voor bij onze fietskar. Hier doen we dan ons 5 maanden oude dochtertje in voor tijdens de fietsvakantie (4 weken Ned (fietserpad).
  • Page:
  • 1
  • 2