Welcome, Guest

TOPIC: remmen & fietskar

Aw: remmen & fietskar 11 Sep 2009 17:47 #2703

• vvv
Ok dankjullie wel,

het is dus niet heel erg nodig, misschien dat ik puur als materiaalfreek toch nog een upgrade doe, maar ja dat hangt van de centjes af.
The administrator has disabled public write access.

Aw: remmen & fietskar 09 Sep 2009 13:26 #2700

• sandraguyana
Als ik dit soort berichten lees, dan denk ik altijd: oeps wat bereiden wij ons slecht voor!
Wij hebben ook een chariot cougar gekocht en zijn er mee gaan rijden en hebben er geen moment aan gedacht om iets met de remmen van onze fiets te doen.
Nu hebben we een aantal vakanties achter de rug met verschillende dalingspercentages waar we niett echt gelukkig van werden:P maar het is gelukkig altijd goed gegaan. Ik altijd voorzichtig naar beneden, maar vader en dochter gingen op volle snelheid, ik heb nooit willen weten welke snelheden ze gehaald hebben.
Maar wij hebben dus ook nooit problemen gehad met remmen met de aanhanger.

Aw: remmen & fietskar 08 Sep 2009 18:30 #2699

• Motomarz
Inderdaad, de banden zijn net zo belangrijk als de remmen.

Wij hebben net nieuwe fietsen en een fietskar gekocht,
en hebben daarmee 3 weken door Schotland gereden.

Ik: ongeveer 80 kg,
Fiets: 14 kg,
Fietskar (Chariot Cougar 2): 13 kg
Kereltje in de kar: 12,5 kg
Bagage op fiets + kar: ongeveer 20 kg

Mijn fiets (Batavus Apache Royal) heeft wel hydraulische remmen,
en dat remt prima, maar ook met 17% naar beneden
had ik ook echt wel aangedurft met de deore V-Brakes op mijn oude fiets.

Wat Jan al schrijft: snelheid op tijd aanpassen aan de omstandigheden is het belangrijkste.

Ik kan nu uit ervaring zeggen dat ook 50 km per uur naar beneden prima gaat met een fietskar.
Heb dat een keer uitgeprobeerd, voor de rest wel rustig aan gedaan hoor :silly:<br /><br />Bericht gewijzigd door: Motomarz, op: 2009/09/08 20:32

Aw: remmen &amp; fietskar 07 Sep 2009 10:51 #2694

• Suzanenjan
Hallo Vincent,

toen we ruim 9 jaar geleden een fietskar kochten heb ik dezelfde overwegingen gehad. Mijn fiets heeft een race stuur, wat betekent (of in ieder geval toen betekende) dat er een flinke investering in hydraulische remmen zou moeten worden gedaan. V-brakes gaan namelijk slecht samen met race remgrepen. Uiteindelijk heb ik in overleg met de fietsenmaker Koolstop remblokken gemonteerd en zorg ik er voor dat mijn remmen goed strak staan afgesteld. De conclusie na al die jaren is dat ik eigenlijk nog nooit remkracht te kort ben gekomen, terwijl het totaal gewicht van de trein die ik meesleep dicht in de buurt van 100 kg kom (excl mijn eigen gewicht van 75kg).
Als je er voor zorgt dat je je snelheid aanpast aan de omstandigheden (nattigheid, overzichtelijkheid van de weg, grind etc.) kun je met de normale remsystemen prima uit de voeten.
Overigens wordt je totale remvermogen vaak ook bepaald door de twee stukjes rubber die het contact met de weg maken. Als je Magura's de velgen abrupt tot stoppen weten te brengen, schuiven de wielen lekker door op een gladde ondergrond, waarna je alsnog op je snufferd gaat (weet ik uit eigen ervaring)

vriendelijke groeten,

Jan

remmen &amp; fietskar 07 Sep 2009 07:40 #2693

• vvv
Beste dames en heren,

Volgend jaar wil ik een fietskar kopen, ik denk een chariot, maar dat weet ik nog niet zeker. Wat ik me afvraag of de standaard remmen op mijn fiets voldoende zijn, of dat ik toch hydraulische, of schijfremmen moet monteren voor. Ik heb nu deore cantilever remmen op mijn Santos. Remt goed, maar met bepakking van een heuvel af in nat weer.... als ik de kilootjes optel kom ik incluis bepakking zo op 140/150 kilo

dus, is een upgrade qua remmen nodig?