Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: tandem of hase trets

Aw: tandem of hase trets 19 Okt 2009 09:11 #2757

• Bas en Chantal
Wij hebben onlangs een Hase Trets aangeschaft bij Wim Kok in Utrecht en afgelopen weekend de eerste ritjes in de Ardennen gemaakt. Onze oudste dochter van 4 zat te zingen, dat mag enige naam hebben...

Wij hebben voor de Trets gekozen aangezien de aan de achteras zit, zodat je met de racefiets of mounainbike nog staand een berg op kan rijden, je merkt nauwelijks (qua stabiliteit) dat er een aanhanger achter zit. Daarnaast is het stoeltje erg handig, je kan er niet afvallen of iets dergelijks, je kan ook nog andere dingen doen, Nintendo'en of kaartlezen... Voor langere tochten lijkt ons dit erg handig. Als ze zin heeft om mee te trappen, dan merk je dit behoorlijk.
The administrator has disabled public write access.

Aw: tandem of hase trets 12 Okt 2009 10:08 #2756

• Helen
Je kunt niet zonder meer zeggen dat een kind van vier nog niet op een aanhangfiets kan. Wij hebben met onze dochters, waaronder de jongste van vier (sinds maart) het afgelopen seizoen heerlijke tochten gemaakt en zijn op vakantie geweest met de aanhangfiets van Trek met versnellingen. Die versnellingen kon ze inderdaad nog niet zelf bedienen, maar als je hem in zijn 3 zet, kan ze toch licht meetrappen en bij de heuvels goed helpen! Wel altijd voorde zekerheid een helm op, maar dat heeft de oudste op haar eigen fiets ook.
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is wat je ervoor wilt uitgeven: onze Trek kostte nieuw 179,-. Zo'n Hase is natuurlijk prachtig maar het prijskaartje is er ook naar, al kan je die mogelijk ook weer makkelijker doorverkopen. Succes met je keuze!

Aw: tandem of hase trets 11 Okt 2009 16:09 #2754

• Martin
Oef, heb net even de Hase Pino gegoogeld, da's een iets andere league dan welke aanhangfiets of follow-me dan ook.

Hoe dan ook denk ik dat je met een 4-jarige op fietskampeervakantie in een leercurve zit, of het nou om kamperen of fietsen gaat. Wij hebben wel eens irritatie over lamlendig de berg opfietsen gehad met onze oudste. Onze jongste daarentegen heeft zijn moeder persoonlijk de Veluwe over geduwd (omdat zijn oudere broer nog steeds niet zo hard wil).

Wij hebben de follow-me dus gebruikt zowel met een derailleurfiets (20 inch) als terugtrapremfiets (18 inch). Helaas gaat het vergelijk enigszins mank omdat er ook een totaal ander kind op die fietsen zat...

Stabiliteit is geen probleem, tenzij er achterop gefeest wordt (gebeurt soms..), dat hebben wij vocaal gecorrigeerd.

De derailleur, tja dat hangt van het kind af, hoe is het met techniek, interesse ja/nee. Bezwaar is meer dat het moeilijk is een derailleurfiets te vinden bij 18 of 20 inch. Islabike, Alpina en wat Duitse merken, die met name boven de grote rivieren slecht verkrijgbaar zijn.

Onze follow-me is desgewenst een dagje te leen, maar dat vereist wel een goed kwartiertje sleutelwerk op de aan te hangen fiets.

Martin.

Aw: tandem of hase trets 11 Okt 2009 09:49 #2753

• Jeroen
Wij hebben ook al zitten nadenken over volgend jaar. Onze oudste is dan 4, en we twijfelen of ze dan nog in de fietskar wil.
Ik zou een kind van 4 tijdens een fietsvakantie niet op een aanhangfiets of follow-me zetten. Dan zou ik toch kiezen voor een Hase Trets.
En als je voor een tandem gaat, dan lijkt me een Hase Pino geweldig. Helaas is die ook peperduur. Hij is overigens wel uit te proberen, en ook te huur. Bij Profile Kok in Utrecht (http://www.profile-kok.nl/) kun je op afspraak een proefrit op de Pino maken, of voor (ten hoogste een weekend lang) de Pino huren à € 35 per dag.

Groet, Jeroen.

Aw: tandem of hase trets 10 Okt 2009 18:55 #2752

• reichbus
Hoi Luc,

Omdat ik hier thuis degene ben die met de follow-me rijd, heeft Ingrid mij gevraagd te antwoorden. Dat zal ik bij deze doen.

In de follow-me heb ik nu mijn dochter gehad (toen 6 jaar en fietst(e) op 20 inch met versnellingen) en mijn zoon (4 en fietst op 16 inch zonder versnellingen, maar met vrijloop). Ik zelf heb het gevoel dat de combi met de 16 inch wat stabieler is, maar dat kan ook komen omdat mijn zoon wat stiller zit. Mijn dochter zat op het laatst voornamelijk te feesten daar achterop ;-). Ik vind ze in beide gevallen stabiel.

Eerlijk gezegd vind ik het een licht voordeel dat mijn zoon geen versnellingen heeft. In beide combinaties hebben we wat heuveltjes beklommen en inmiddels maken we er gewoonte van dat er daar achter even meegetrapt wordt om makkelijker naar boven te komen. Mijn dochter moest ik daarnaast ook nog een beetje coachen op de versnellingen, terwijl daar bij ons memorabele fietstochtje in Denemarken helemaal geen tijd voor was. Voordat ze de juiste versnelling had konden we afstappen en verder lopen ;-).

Overigens leert ze het schakelen wel vrij snel, maar volgens mij heeft ze het meeste geleerd toen ze gewoon naast ons fietste.

Afgelopen zomer hebben we in de Loire enkele fietstochten gemaakt en ook daar zat wat (redelijk licht) klimwerk bij en het klimmen ging prima. Alleen dochterlief is enkele malen afgestapt en is verder gelopen.

Groeten,

Guus

Aw: tandem of hase trets 10 Okt 2009 07:43 #2751

• Luc
@Ingrid en Martin: wij hebben ook gedacht aan een follow-me. Kan ze zelf ook nog op de camping fietsen als wij uitgefietst zijn. Het belangrijkste nadeel is, denk ik, dat een kleine kinderfiets geen versnellingen heeft. Heuvelop en heuvelaf (wij houden niet van alleen maar vlak fietsen) lijkt me dat niet handig. Vraag is natuurlijk of een 4-jarige met versnellingen kan omgaan. Met een tandem heb je hier dan geen last van. Hoe zit het eigenlijk met de stabiliteit van een follow-me?

@Erik en Anna Marie: hartstikke bedankt voor het aanbod. We maken erg graag gebruik van. De Heen ligt echter niet helemaal in de buurt. (Ik stuur nog even een pb-tje.)

groet
Luc
  • Page:
  • 1
  • 2