Welcome, Guest

TOPIC: Met bakfiets op fietsvakantie?

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 07 Feb 2010 12:42 #2845

• blokdoorn
Op de onderwater tandem kunnen kinderen meefietsen vanaf 3,5-4 jaar. Dus dat moet van de zomer heel goed lukken. Naar mijn ervaring houden kinderen het heel lang vol voorop, ze hebben een prima uitzicht, zien leuke dingen vaak als eerste. Daarbij is het ideaal om gesprekken te voeren (gemakkelijker dan met een kind achterop). Daarbij vinden kinderen het vaak prachtig om mee te helpen trappen, zeker bij bruggen, heuveltjes e.d.

Bij ons kan de andere ouder op een gewone fiets de onderwater tandem vaak nauwelijks bijhouden. Vandaar dat we doorgaans de fietskar achter de tandem plaatsen.
Kortom, wij zouden kiezen voor tandem waarbij de dan 5 jarige voorop meetrapt met daarachter een fietskar met de jongste.

Wij vinden het echt een wereldvinding deze fietsen, en hebben er in de loop van de tijd nog 1 bij gekocht.

Ik zou het gewoon eens uitproberen met een dagtocht of zo, ze zijn op best veel plaatsen te huur. Eventueel kan dat ook nog bij ons met fietskar er achter (Dronten).<br /><br />Bericht gewijzigd door: jblok, op: 2010/02/07 13:45
The administrator has disabled public write access.

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 07 Feb 2010 10:46 #2844

• reichbus
Hoi Judith,

Heel herkenbaar die twijfel. Zo zitten wij ook elk jaar weer want de kinderen groeien en worden groter. Onze middelste is vergelijkbaar als jouw oudste: 5 jaar, iets meer dan een meter en 16 kilo.

Zijn fietstechniek is ook nog niet zo goed. Strikt genomen kan hij al los fietsen maar vertikt het. Hij paste vorige zomer al wel op een 16 inch fiets van Islabike en met een beetje geluk van de zomer op een Beinn 20. Vermoedelijk zal hij dan nog net of net niet zelfstandig fietsen. Hij ging vorig jaar al in de follow me mee en zal dat deze zomer weer doen. Prachtig vindt hij dat. Zit dan heerlijk te zingen en te genieten. Onze jongste (2,5 jaar) gaat in een Burley Solo mee, afwisselend op zadeltje op mijn stang.

Als ik jou was zou ik toch proberen om je oudste op een of andere manier mee te laten fietsen, niet zelfstandig maar op een andere manier die bij jullie past.

Groeten,

Ingrid

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 07 Feb 2010 09:32 #2843

• Judith
Pff lastig hoor. Zit toch heel erg te twijfelen hoe we het van de zomer moeten doen.

De fietskar wordt erg zwaar om te trekken. De oudste is rond de 15 kilo/1 meter lang, de jongste 9 kilo. Dat is bij elkaar wel heel veel.
De oudste is nog niet heel erg bedreven in fietsen. Het kost haar al de grootste moeite om op haar 12 inch fiets met zijwielen te fietsen. Verder dan naar de speeltuin heeft ze ook nog niet gefietst.

De jongste moet in de fietskar of in een (nog te kopen) bakfiets.
De oudste kan in een bakfiets, op een tandem of op een aanhangfiets. Een aanhangfiets spreekt me nog niet heel erg aan. Ik heb het idee dat ze hier nog te klein voor is en dat ze dit nog niet kan.

De tandem van Onderwater spreekt me erg aan. Lijkt me heel goed voor haar verkeersinzicht. Hierbij moeten we dan wel nog de fietskar voor de jongste meenemen. Wat misschien wel weer een voordeel is want dan kan de oudste in de fietskar als ze genoeg heeft van het fietsen. Hoe groot zou je moeten zijn voor de tandem? Ze is nu ongeveer 1 meter.

En dan nog de mogelijkheid van een bakfiets. Spreekt me ook wel aan. Is een stuk gezelliger dan een fietskar die achter je hangt. Hoe zwaar zal het fietsen met twee kinderen erin? We blijven in Nederland en vertrekken vanaf huis.

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 05 Feb 2010 13:11 #2837

• Sophie
wij hebben gekozen voor een fietskar omdat ik het gevoel heb dat die volgeladen lichter rijd. In de fietskar gaan achterin nog slaapmatjes en /of slaapzakken en dan nog bagage op de fiets. bij de bakfiets zat er wat bagage vooraan bij in en dan ook weer fietstassen achteraan. Wat maakte dat er veel meer gewicht vooraan was. Als ik dan berg op moet rijdendan trek ik het liever dan dat ik het moet duwen. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

De fietskar word bij ons soms ook gebruikt als wandelwagen, als we ergens een dagje langer blijven staan en een daguitstapje maken.

We vertrekken ook niet altijd van thuis uit en gaan soms eerst een stuk met de trein of zo en dan is ook een fietskar makkelijker. de bakfiets is soms te zwaar om makkelijk op de trein te tillen.

Als je nog vragen hebt , laat maar weten.

Groetjes,
sophie

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 04 Feb 2010 21:25 #2836

• Judith
De tandemtransporter ziet er leuk uit! Maar die is nog niet echt praktisch voor ons. De jongste (anderhalf in de zomer) is te groot om in de bak te zitten en te klein om mee te fietsen. Zij moet in de fietskar of bakfiets zodat ze ook rustig kan slapen tijdens de ritten.
Voor de oudste (bijna 5 in de zomer) zou het wel erg leuk zijn om zo mee te kunnen fietsen.

Sophie, waarom hebben jullie toch voor de fietskar gekozen voor vakantie?

Aw: Met bakfiets op fietsvakantie? 31 Jan 2010 12:51 #2829

• blokdoorn
Een tweewielige bakfiets rijdt vaak lichter dan een flinke fietskar, zeker bij tegenwind. Ik raad aan om eens naar de Onderwater tandemtransporter te gaan kijken. Wij hebben deze geprobeerd in Amsterdam bij Workcycles en vergeleken met de cargobakfietsen. De onderwatertandem fietst zonder meer veel lichter, wat komt door de kleinere en veel lichtere bak (van stevig plastic). Wij hebben deze fiets nu bijna 5 jaar en zijn nog altijd bijzonder enthousiast over de fiets.

Voor vervoer van kinderen met de fiets is er niets zo flexibel, degelijk en lichtrijdend als deze fiets. Wij doen alles op de fiets (rijden in het geheel geen auto) en hiermee is dat heel goed mogelijk, ook met meerdere jonge kinderen. De bak is gemakkelijk (binnen 10 minuten) te verwisselen voor zadel en stuur voor het meetrappend kind.

Met extra zadel en keuze tussen bakfiets of meetrappend kind voorop is het een ideale flexibele oplossing voor fietsvakanties met kinderen. Door het meetrappende kind is het ook heel goed te doen om met fietskar er achter op fietsvakantie te gaan, wat wij ook gedaan hebben.

zie www.familietandem.nl/

Overigens, we hebben er ook dagtochten op gemaakt van 70-80 km inclusief enkele veluwse heuvels.<br /><br />Bericht gewijzigd door: jblok, op: 2010/01/31 13:52