Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: lichtgewicht 5 persoons tent

Aw: lichtgewicht 5 persoons tent 18 Mrt 2010 11:02 #3007

• Sander
Ha Jan,

Had je toevallig ook dit draadje gezien?

fietsenmetkinderen.info/index.php?option...;id=2839&catid=3

Over ervaringen met lichtgewicht lavvu's en condens moet ik je even naar de hikingsite verwijzen. Daar zitten wel een paar gebruikers van dat soort lavvu's (kunststof en dus geen ademende katoen). het enig e nadel van lavvu's zonder binnentent is volgens mij condens en inregenen bij vies weer bij het in- en uit stappen. Dat is wellicht ongegrond vandaar mijn verwijzing.

Verder nog gedacht aan de hilleberg Stalon Combi? Hij wordt nog verkocht dit jaar. Maar daarna gaat hij uit de collectie ben ik bang voor (of er komt een update). Mooie van deze tent is dat je lichtere combinaties kunt maken voor als je een keer niet met het hele gezin weg bent. Ik roep maar wat, maar wat dacht je van een Stalon combi 4 met een Stalon 2 met tussen stuk. of 2 Stalon 2 met tussenstuk en nog een Stalon 2 extra er achter aan. ik bedoel maar, laat je fantasie maar op de loop.

Dan kan je met minder gezinsleden ook op pad met bijvoorbeeld 2 stalon 2's al dan niet met tussenstuk. Of alleen met een Stalon 4 en tussenstuk or whatever je handig lijkt.
The administrator has disabled public write access.

lichtgewicht 5 persoons tent 17 Mrt 2010 16:32 #3003

• blokdoorn
We zijn ons aan het orienteren op een 4 a 5 persoonstent. Gewicht vinden we daarbij erg belangrijk, evenals de benodigde tijd om op te zetten en af te breken. In verband met het laatste zien we niet veel heil in een oplossing met 2 kleinere tenten. Met de huidige leeftijd van de kinderen (1, 4, 7) is dat ook niet echt wat.
Momenteel overwegen we de volgende opties:
- Golite Shangri-La 5
- Terra Nova Laser Space 5
- Helsport Lavvulight
- Helsport Lavvu Porsanger

De eerste vinden we in verhouding tot prijs, kwaliteit (volgens de specificaties)en oppervlak het minst interessant. Het voordeel is dat er een binnentent beschikbaar is, maar dat maakt het oppervlak ook gelijk beduidend kleiner en daarmee vergelijkbaar met de LavvuLight. De Lavvulight is fantastisch qua gewicht maar eigenlijk te klein.
Kwa grootte zijn de Terra Nova en vooral ook de Porsanger optimaal.

Zo'n tipi spreekt ons kwa concept erg aan, met name ook de ruimte in de hoogte, en ook het opzetten lijkt ons het minst tijdrovend. Kwa gewicht zit de Porsanger ook gelijk wel aan de max (6,6 kg). Het nadeel van deze tipi's kan zijn dat ze geen binnentent hebben, kan iemand uit ervaring vertellen of en hoe dit nadelig uitwerkt?

Het lastige is dat al deze tenten nauwelijks in het echt te bekijken zijn en het is lastig afwegen: comfort van een grotere tent (Porsanger) versus comfort van fietsen met een laag gewicht aan bagage (Lavvu light). Dat laatste is ook erg interessant als we in kleinere combinaties (vader met 2 oudsten) op pad gaan. De oplossing om op termijn een tweede Lavvu light aan te schaffen wordt me wat te prijzig.

Heeft iemand ervaring met tipi's? Aspecten waar ik niet aan gedacht heb?<br /><br />Bericht gewijzigd door: jblok, op: 2010/03/17 19:36
The administrator has disabled public write access.
  • Page:
  • 1
  • 2