Welcome, Guest

TOPIC: slaapzakken

Aw: slaapzakken 02 Aug 2010 17:44 #3514

• Willem Jongman
Voor de kinderen hebben wij het altijd met kunststof slaapzakken gedaaan. Kunststof is goedkoper,en kun je wat makkelijker wassen. Het gaat ook minder lang mee, maar lang genoeg voor twee kinderen. Onze oudste van 14 heeft nu al weer even wel een donzen slaapzak, en de jongste van nu twaalf krijgt dat ook zodra hij uit zijn Ajungilak gegroeid is (dat wordt dan een slaapzak van PHD Design). Zelf hadden we jarenlang een dekenmodel van dons, met zo'n in ons geval zelfgemaakte isohoes eraan. Die slaapzak was echter laatst echt helemaal versleten, en toen hebben we Tatteljee een nieuwe tweepersoonsslaapzak laten maken, geinspireerd op het isohoes idee, maar dan beter aansluitend, en met gebruikmaking van de nieuwste generatie nog weer warmere geisoleerde luchtbedjes: www.tatteljee.nl/tweepersoons.html We zijn daar heel erg tevreden over. Het is misschien een kwart goedkoper dan twee eenpersoonsslaapzakken, het is compacter, en het is iets van een derde lichter. We zijn erg tevreden.
Wim<br /><br />Bericht gewijzigd door: Willem Jongman, op: 2010/11/20 13:29
The administrator has disabled public write access.

Aw: slaapzakken 10 Jul 2010 21:09 #3459

• Marjorie
haha, ja, ik zou er niet op komen om het systeem van 1 slaapzak en 2 matjes voor de kinderen te gebruiken! Garantie voor ruzie, lijkt me!
En wat de kou betreft, dat kan best. Wij kamperen alleen als het wat warmer weer is, dus dan scheelt het echt en gewicht en volume. Ideaal!

Groetjes,
Marjorie

Aw: slaapzakken 10 Jul 2010 10:28 #3453

• Marijnje
Supertip, even nadenken hoe wij het zouden kunnen doen qua matjes,
maar we nemen nu, in de zomer van 2010 maar 1 slaapzak mee voor ons (de ouders).
Kindjes wel een eigen zak, anders dikke ruzie gok ik zo....

Marijn

Aw: slaapzakken 08 Jul 2010 09:43 #3448

• Sander
Ja dat is een prima methode voor zomers voor volwassenen. Maar 's winters, herfst en lente gaat dat niet echt meer werken, te grote gaten tussen jullie in waardoor er veel koude lucht binnen stroomt. Mijn kinderen zullen elkaar een duo slaapzak uitvechten. Ieder zijn eigen slaapzak is wat dat betreft beter.

Uiteraard zijn er soortgelijke systemen voor 1 persoon wat idealer is als het kouder zijn. Deze zijn echter nauwelijks te vinden in de EU. Ja TAR heeft wel wat maar is niet zo geweldig dat ik er ook s'winters met een lichtgewicht mee kan slepen.

Zomers ritsen mijn vrouw en ik ook de slaapzakken aan één zijde aan elkaar, dan hebben we één grote donsdeken. Dat is mogelijk met mummies van het zelfde type en links en rechts ritsen. Geen speciale mat koppelaar, is niet nodig en weegt alleen maar extra.

Aw: slaapzakken 07 Jul 2010 19:17 #3447

• Marjorie
Wij hebben ook een tip, want wij besparen gewicht op slaapzakken, en niet te vergeten: volume (!)door maar 1 slaapzak voor ons tweeen bij ons te hebben.

We hebben 2 thermarestmatjes, en een duo-isohoes (bij bever gekocht, wel lang geleden) waar deze twee naast elkaar in passen. De hoes is van katoen aan de bovenzijde, dus daar lig je op. Aan de randen (links, rechts en onder) zitten 2 ritsen, die precies op 1 slaapzak (dekenmodel) passen. Zo ritsen we die ene slaapzak vast op de matjes. Prima 2 persoons bed!

Groetjes,
marjorie

Aw: slaapzakken 20 Mei 2010 11:22 #3294

• Sander
Wij slapen kouder en gaan uit van een minimum van -5 graden zo rond de 4 a 5 uur 's nachts (voorjaar of najaar in de ardennen, eifel of zo iets dergelijks). Dat ga ik me kinderen niet aan doen in die kinderslaapzakken al dan niet met dons, vandaar ook de keuze voor een volwassenslaapzak met serieuze EN-norm comfortwaarden. Dan weet ik zeker dat het goed zit. Gelukkig zijn de modellen ik noemde ook korter te krijgen zodat het nog wat in gewicht en volume scheelt.

Een ander nadeel bij dons is dat kleine kinderen niet zomaar even makkelijk midden in de nacht even het dons opschudden als ze het koud krijgen. Want dons blijft niet zomaar liggen in de banen. Om schuiven te voorkomen moeten dure/arbeidsintensieve naai constructies toegepast worden. Dons Slaapzakken uit het topsegment kosten voornamelijk daarom zo duur (naast hoge kwaliteitsdons).

In die koudere periodes ontbijten en dineren we ook altijd in de tent en wil ik met de kinderen zoveel mogelijk risico's mijden op natte slaapzakken en met synthetisch gaat dat het beste. Als ze wat ouder zijn en voorzichtiger dan komt er wel weer dons. Het is gewoon lichter en nog compacter.<br /><br />Bericht gewijzigd door: Sander, op: 2010/05/20 17:53