Welcome, Guest

TOPIC: slaapzakken

Aw: slaapzakken 19 Mei 2010 20:12 #3293

• BBS
wij begin vorige week een paar dagen door nederland gefietst en we weten allemaal hoe het weer toen was...
we hebben het 's nachts in ieder geval niet koud gehad. Lang leve onze donzen Birdland en Tatteljee slaapzakken. Het schijnt 's nachts ca 4 gradente zijn geweest maar wij en onze kinderen van 2, 4 en 7 hadden het lekker warm.
groot voordeel van dons: superlicht, supercompact en superwarm ( maar 's zomers met mooi weer in bv zuid frankrijk ook niet tè warm)
wij hebben een birdland junior ( maar dan onder de naam van Slee), een birdland ukkie en een tatteljee benjamin. Het zijn alle drie kinderslaapzakken, maar de lengtes verschillen ( weet ze niet uit mijn hoofd). De ukkie en benjamin hebben alleen dons aan de bovenkant zodat je de onderkant makkelijk kan wassen bij lekkende luiers of ongelukjes.
zie www.tatteljee.nl en www.birdland.nl
Ze zijn prijzig, maar goed. De tatteljee hebben wij trouwens voor weinig geld via marktplaats gekocht.
The administrator has disabled public write access.

Aw: slaapzakken 19 Mei 2010 08:14 #3291

• Judith
Wij hebben voor onszelf Ajungilak 3-season kompact gekocht. Viel wel een beetje tegen hoe groot de pakmaat is, maar ja het is alleen voor de lente/herfst. In de zomer hebben we nog oude lichte zomerslaapzakken.
Voor mijn jongste dochter hebben we een Fjallraven Silhuett Baby P5 gekocht (nieuw op marktplaats voor 20 euro) en voor mijn oudste hebben we er eentje bij Bever gekocht, maar weet ik even het merk niet meer van.

Aw: slaapzakken 19 Mei 2010 07:30 #3286

• Sander
Dons heeft met kleine kinderen een ander groot nadeel: als het vochtig wordt door een ongelukje of ander omstandigheden hebben kinderen een rotnacht en dar worden ze super chagerijnig van. Verder verruineren donsslaapzakken van ontlasting ongelukjes.

Nadelen van speciale synthetische kinderslaapzakken is dat ze niet redelijk goed isoleren voor een mild nachtvorstje.

Ik heb ok een tijdje het internet afgespeurd voor ideale 3-seizoens slaapzakken voor mijn kids. Ik ben uitgekomen op 2 merken en types:

De Ajungilak 3-season kompact en de The North Face Cat's Meow. Waarom specifiek deze? Omdat je ze ook kort kan krijgen zo rond de 1,60 - 1,80 wat weer scheelt in pakvolume en ze qua gewicht onder de 1,5 kg blijven. Is je kind zelfs nog te lang voor deze korte lengtes dan kan je altijd met een bandje de slaapzak inkorten. Met deze slaapzakken hebben de kinderen zeker de eerste 10 jaar van hun leven veel plezier.

Ik zelf slaap wel met dons. Simpel omdat het lichter, compacter, warmer als het koud is en toch als het warm is weer koeler en wat mij betreft dus prettiger is.

Aw: slaapzakken 06 Mei 2010 18:47 #3216

• Marijnje
Je hebt gelijk over dat dons, moet zeggen dat ik daarom ook wel getwijfeld heb, maar mijn pakgemak won het van de ganzen....
Ik heb mezelf getroost met het idee dat ik nu ik een donzen zak heb de rest van mijn leven geen slaapzak meer koop, dat is ook beter
hm, slaap ineens minder lekker....

Marijn

Aw: slaapzakken 03 Mei 2010 10:35 #3200

• guidoscm
als je geen dons wilt zal het volume wel toenemen.

Ik kan nu één thermarest mat en 2 slaapzakken (Mountain Equipment glacier 300) in een ortlieb voortas krijgen.

Dat zal met een kunsvezel slaapzak niet passen.

Aw: slaapzakken 03 Mei 2010 07:52 #3197

• Judith
Marijnje schrijft:
Mag ik je vragen waarom je geen dons wilt?

Marijn

Dons wordt vaak levend geplukt van ganzen/eenden (tot 33 keer in hun leven). Dit is een zeer pijnlijke procedure waarbij de dieren worden mishandeld. Ondanks garanties van fabrikanten dat zij hun dons van dode dieren verkrijgen blijkt vaak dat dit niet het geval is. Dus wil ik geen donzen producten gebruiken. Helemaal omdat er goede alternatieven zijn waarbij er geen dieren mishandeld hoeven te worden.