Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: slaapzakken

Aw: slaapzakken 23 Mei 2006 03:17 #566

• marjorie
ja, dat bestaat. Bij erdman schmidt hebben ze dat (combi). Voordeel is dat je kind ook niet snel van zijn matje afrolt. Nadeel is de prijs. Het is een ganzendonzen slaapzak, misschien ook daarom.

Groeten,
Marjorie
The administrator has disabled public write access.

Aw: slaapzakken 24 Mrt 2006 02:19 #458

• Willem Jongman
De leeftijd is hier van groot belang. Toen onze kinderen echt klein waren lagen ze in een Tatteljee wiegje, met warme kleren en hun thuisslaapzakje. Daarover heen legden we dan nog wel eens een fleece. Als het echt heel koud is voldoet dat misschien nog niet (een mutsje helpt, maar als het echt koud is moet er een babyslaapzak komen), maar zelf vind ik dat je met heel jonge kinderen nog niet teveel fratsen moet uithalen.
Vanf een jaar of twee hebben ze bij ons in een eenvoudige kunststof Lestra mummieslaapzak geslapen, en het nooit koud gehad. Ook niet in het voor en najaar. Wel moet ik zeggen dat ze uiteraard op een isolerend matje sliepen (gesloten cel schuim), en in een warme vierpersoons tent (een Hilleberg Keron 4GT). Dat maakt heel veel uit. Je moet ze natuurlijk niet in hun eentje in een eigen tentje laten slapen als het echt koud is.
Is dit een bruikbaar antwoord?
Wim

Aw: slaapzakken 23 Mrt 2006 14:40 #457

• Sandra
Trudi,

Hoe oud is je dochtertje? Toen onze kinderen nog wat kleiner waren, gebeurde vaak het zelfde als wat jij beschrijft.
We hebben toen van fleecestof een slaapzakje met mouwen gemaakt. Dus eigen zo'n trappelzak/babyslaapzak met een rits aan de voorkant, maar dan met lange mouwen. Als het erg koud was, legden we nog wat over ze heen (fleecevest, grote handdoek oid, we namen er nooit iets speciaals voor mee, je hebt vaak genoeg bij je wat als extra deken kan dienen).
Voor ons voldeed dat prima. Volgens mij kun je dit soort slaapzakken ook kopen (ik heb ze nog nooit gezien, maar ik heb het wel eens gehord). Voordeel van zelf maken is dat je zelf het formaat kun bepalen (en een voordelig fleecestofje + rist van de markt kunt gebruiken).

Sandra

Aw: slaapzakken 23 Mrt 2006 06:00 #456

• trudi
bestaat er isohoes 1 persoons en help het ook wat tegen omhoog kruipen mijn dochtertje ligt regelmatig bloot en word wakker van de kou. een advies/idee zou fijn zijn mvgr Trudi

Aw: slaapzakken 28 Feb 2006 23:30 #404

• Willem Jongman
Erg licht en compact is het gebruik van wat wel een isohoes wordt genoemd, in combinatie met Thermarest matjes en een enkele dekenslaapzak. Thermarest matjes zijn warm genoeg van zichzelf, zodat je behalve bij heel koud weer eigenlijk geen onderkant aan je slaapzak nodig hebt. The isohoes is een tweepersoons laken met sleuven aan de onderkant waar je de matjes in schuift, en een rits rondom om er bovenop een dekenslaapzak aan te ritsen. Je spaart gewicht en volume. Bovendien is een isohoes goedkoper dan een (goede) slaapzak. De lichtste en kleinste (dure) uitvoering van dit systeem is met een isohoes ('summer coupler') van Western Mountaineering, en een zomerslaapzak van datzelfde merk. Ook Bever en Tatteljee leveren echter eigen systemen van dit soort. De isohoes kun je overigens best zelf maken (zorg wel voor de juiste rits), zodat je nog slecht een enkele goede donzen dekenslaapzak hoeft te kopen.
Lekker snurken maar,
Wim

Aw: slaapzakken 25 Jan 2006 15:09 #345

• Sandra
Voor ons zelf hebben we twee jaar geleden een Joutsen Avec gekocht. Dit is een tweepersoons mummieslaapzak van dons. Ideaal voor lepeltje-liggers. Licht en héél klein op te bergen (neemt minder ruimte in dan twee afzonderlijke slaapzakken). Het is een hele warme slaapzak (in een warme zomer eigenlijk te warm). Maar absoluut niet goedkoop (ca. 450 euro?).

Onze oudste zoon (8)heeft een oude (gekregen) McKinly mummieslaapzak. Lekker klein op te bergen, maar als het echt koud wordt, schiet ie net wat te kort. In koude periodes gebruikt hij onze 'oude' Zwerfkei-mummieslaapzak (gemaakt bij Birdland). Dons én ook geschikt voor winterse temperaturen.

Voor onze jongste zoon (net 4) hebben we vorig jaar een slaapzak gekocht. Na heel wat vergelijken (pakvolume, comfort etc.) kwamen we uiteindelijk uit op de Haglofs Junior. Een mummie, geschikt voor kinderen tot ca. 1,50 meter, dus daar kan hij wel wat jaartjes mee vooruit. En de prijs viel erg mee: ruim 50 euro.

Wij hebben altijd voor mummieslaapzakken gekozen. Vooral als het wat kouder is, is dat erg prettig.

Sandra
  • Page:
  • 1
  • 2