Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: 14'' islabike of....

Aw: 14'' islabike of.... 06 Sep 2010 15:57 #3616

• Suzanenjan
Hallo Els,

met de follow me heb ik geen ervaring maar wel met Trets. We hebben voordat we de Trets-aanhangfiets kochten een dag de driewieluitvoering gehuurd. Het ombouwen van aanhangfiets naar driewieler en terug duurt hooguit een paar minuten. Dus dat lijkt me geen groot probleem. Wel zal je de trekstang ergens op moeten bergen.

Reden voor ons om geen driewieler te kopen waren in de eerste plaats de kosten. Verder zitten er remmen op waarmee dochterlief zou kunnen remmen terwijl ik dat niet wil (lijkt me ook een bezwaar van de follow me). Laatste punt is het stuur dat op en afstappen net wat lastiger maakt.
Overigens is de Trets voor kinderen vanaf pakweg 1m-1,10m. Onze jongste dochter, die niet erg groot is voor haar leeftijd, wordt in oktober 5 en past nu net op de fiets.

sterkte met de afweging en veel fietsplezier gewenst,

Jan<br /><br />Bericht gewijzigd door: Suzanenjan, op: 2010/09/06 18:06
The administrator has disabled public write access.

Aw: 14'' islabike of.... 06 Sep 2010 14:07 #3615

• Judith
Wij hebben ook een Follow-me met een Islabike cnoc 16. Hier breng ik mijn dochter elke dag mee naar school en zijn we mee op vakantie geweest (in Nederland). Terug van school fiets ik dan zonder kind op de Islabike en dit fietst fijn, heel stabiel. Ik vind het ideaal!

Ze trapt vaak loos doordat ze geen versnellingen heeft, maar ze leert tenminste lang op de fiets te zitten. Volgend jaar als ze wat groter is kopen we een 20 inch met versnellingen. Af en toe moet je nu inderdaad zeggen dat ze niet moet trappen omdat het anders wel erg wild gaat.

Het aan/af koppelen van de Follow-me is heel simpel.

Aw: 14'' islabike of.... 06 Sep 2010 09:32 #3613

• roco
Hoi,

Wij hebben ook een follow me, en wij zijn er super blij mee. Gisteren nog een tochtje gemaakt van 35 km. Eerst 10 km zelf en toen vastmaken.

Onze zoon heeft een 16 inch fiets zonder versnellingen. Zelf hebben we wel het idee dat we er beter eentje kunnen nemen met versnellingen omdat hij naar ons idee erg loos zit te trappen af en toe. Zeker bergafwaarts zeg ik dat hij niet mag trappen dan geeft het teveel gewiebel. Met alleen de fiets erin en kind in het zitje is het ook best goed rijden.

Met een hase trets heb ik geen ervaring maar onderweg allerlei dingen om moeten bouwen, klinkt mij niet als handig in de oren.

Groetjes Corine

Aw: 14'' islabike of.... 05 Sep 2010 19:34 #3610

• Martin
Hallo Els,
Je argument voor het zelfstandig kunnen fietsen van de kleine herken ik, maar dat heeft bij ons toen ze zo jong waren, nooit op die manier gewerkt. Maar goed jullie gaan ook langer weg dan 3 weken, misschien is dat anders.

Ik ben fervent (maar intussen bijna ex) Follow-Me gebruiker. We hebben er een 16\" als kleinste fiets (geen Islabike) in gehad. Zonder kind maar met fiets fietst het uitstekend, alleen op drempels in woonerven kan-ie een beetje stuiteren. Zonder kind zonder fiets is ook prima, hij heeft nooit aan stoepranden gehaakt of zo. Kind zonder versnellingen verdient bij afdalingen wel even aandacht, ze ging dan zo snel trappen dat het een tikkie link begon te worden. Zonder versnellingen heuvelop: aanmoedigen om mee te trappen, alle hulp is welkom! De follow-me is onwijs snel qua aan- en afkoppelen. Wij hebben ook wel eens in de loop van de dag besloten dat 'de ander' ging trekken, en ook die (de-)montage gaat vlot.

Afgelopen zomer heb ik op hete dagen met tegenwind nog moeten/mogen trekken, nu een Islabike Beinn 20\" (geweldige fietsen!!)

Goede reis, Martin.

14'' islabike of.... 04 Sep 2010 14:33 #3607

• els
Wij gaan volgend jaar vanaf juli 5 maanden in Azie fietsen met onze zoon van dan net 4 (nu dus ruim 3).
In oktober gaan we nog met de fietskar op vakantie (Griekenland) maar dat in de kar zitten heeft hij toch echt wel gezien dus zijn we aan het kijken hoe we dat gaan doen volgend jaar.

Mijn idee is nu hem op een aanhang fiets en als hij te moe wordt in een fietsstoeltje achterop. Enorm grote dagafstanden zijn we niet van plan en ik verwacht dat als we 5 maanden fietsen, hij ook wel zal wennen aan wat meer meefietsen.

Het leukst voor hem lijkt me dan een follow me met een gewone fiets ipv een aanhangfiets omdat hij dan ook lekker zelf kan fietsen als we ergens wat langer zijn.

Hij heeft nu alleen een oud gaar fietsje dat doortrapt maar wil wel graag fietsen dus we zijn nu al aan het kijken voor een fiets voor hem. Ik kwam nu uit op een Islabike cnoc 14''. In de maattabel zit hij aan de ondergrens hiervoor dus als hij niet enorm hard gaat groeien zou hij hier wel 1,5 jaar mee vooruit moeten kunnen.
Dit fietsje heeft geen versnellingen maar wel een freewheel.

We hebben ook nog een hase trets overwogen, maar het nadeel vind ik dan dat je of die ombouwset mee moet nemen om er een los rijdend fietsje van te maken of het is alleen een aanhangfiets en hij kan dan niet alleen fietsen. En het is veel logger om mee te nemen in vliegtuigen, bussen etc (naar ik begrijp is hij niet gemakkelijk te demonteren?)
De weehoo i-go is wat lastig qua bevestiging omdat we zelf op een ligfiets rijden.

Mijn vragen:
-Wie heeft er ervaring met de islabike 14'' (of een vergelijkbaar fietsje) in combinatie met een follow me?
-Hoe fietst het zonder kind erop, is het dan ook nog stabiel?
-Is het een bezwaar dat er geen versnellingen op zitten (geen idee of zoon dit al zou snappen)?
-Kent iemand vergelijkbare fietsen in deze maat?
-Zijn hier Hase Trets rijders die ervaring hebben met die ombouwset van aanhangfiets tot zelfstandig fietsje?
-Ervaring met demonteren van de hase trets voor vervoer?
-Andere slimme dingen waar ik nog niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt voor het meedenken!

groetjes
Els, Arjan en Simeon
  • Page:
  • 1
  • 2