Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: multifuel brander

Aw: multifuel brander 19 Apr 2011 20:04 #3949

• Sander
ik zal even een nieuw draadje openen over bannocks
The administrator has disabled public write access.

Aw: multifuel brander 14 Apr 2011 08:58 #3945

• Sander
Josien, bannock receptje zoeken we even op (is afdeling van de vrouw)

Over druk op de brandstoffles. Als de druk er nog opzit heb je de brander ontkoppeld zonder de leidingen leeg te laten branden, zonder druk kan je ze niet kleeg branden. Dit geeft tot resultaat dat tijdens het vervoer brandstof uit de leiding in de bagage kan komen. Het is niet veel en stelt ook eigenlijk weinig voor.

Vervoeren onder druk kan maar ik liet vroeger altijd toch wel even de druk eraf.

Het mooie van de optimus nova is dat deze een flip-stop systeem heeft. hiermee brand je de leiding leeg en wordt de druk van de fles gehaald. Sinds ik deze brander heb, heb ik geen brandstof meer in de leiding zitten en hoef ik ook niet extra druk eraf te halen voor vervoer. Kwestie van fles omdraaien en de inname van brandstof stopt. De luchtdruk in de fles wordt afgevoerd via de leiding. Die luchtdruk drukt dus de brandstof uit de leiding, je brander brandst dan als het ware je leiding leeg.

Met wat goed timen en oefening kan je dit proces al opstarten terwijl het water nog net niet kookt. Zodat je je ook geen onnodige benzine affakkeld.

Aw: multifuel brander 13 Apr 2011 18:41 #3941

• josien03
Sander, wat is het recept van je bannock? Klinkt goed, zelf een broodje bakken op vakantie..
Groetjes, Josien

Aw: multifuel brander 13 Apr 2011 14:54 #3940

• arie
Alvast bedankt voor de antwoorden tot dusver.De brandstoffles onder de fiets hangen was ook ons idee, dit hadden wij al eens eerder gezien. Guido, wat heb je als bescherming over de fles met pomp zitten? Ik heb nog een vraag, misschien een rare, maar wij hebben nog helemaal geen ervaring met zo'n brander. Halen julllie als jullie verder fietsen de druk helemaal van de brandstoffles af?

Aw: multifuel brander 12 Apr 2011 19:36 #3938

• guidoscm
We gebruiken ook een dragonfly, hij maakt wel erg veel herrie maar is goed regelbaar.
Meestal hou ik 0,1 liter p.p.p.d. aan, dat komt meestal redelijk uit.

We koken al jaren multifuel branders, peak1 unlimited, msr whisperlite, en nu de dragonfly.

De brandstof fles heb altijd onder de fiets hangen, als er iets brandstof lekt dan stinkt niet de hele tas er naar.

Soms moet je wat moeite doen om 0,7 liter vol te druppelen.

Aw: multifuel brander 12 Apr 2011 13:51 #3937

• sandra
Wij koken ook op de MSR Dragonfly. Brandstof: wat voor handen is. Vaak heb je niet echt een keuze en koop je wat toevallig op die dag in de buurt verkrijgbaar is. Met bijvoorbeeld wasbenzine blijft de brander redelijk schoon, met benzine van de pomp moet je 'm wat vaker schoon maken.
Ooit kookten wij ook op campinggas, maar als je eenmaal een MSR hebt, wil je echt niet meer terug. Hoelang je met een fles brandstof doet, hangt natuurlijk erg af van de maaltijden af. Pasta en rijst koken wij hooguit een paar minuten, en dan gaat het goed verpakt een slaapzak in. Ik denk dat wij gemiddeld een dag of 5 met een fles doen.
  • Page:
  • 1
  • 2