Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: multifuel brander

Aw: multifuel brander 12 Apr 2011 10:54 #3935

• jacobh
Ik had vroeger een Coleman multifuel stove (550). Deze heeft me altijd prima voldaan. Deze begon wat lekkage te vertonen op de aansluitpunten en een losse brandstoffles maakt het geheel minder hoog en minder instabiel.

Dus tegenwoordig een Optimus Nova. We koken elke dag zelf en 's ochtend zet ik meestal een kop koffie of thee.
Ik heb naast de meegeleverde fles van .5 ltr nog een sigg brandstof fles waar meende ik 0.8 ltr in gaat en met deze hoeveelheid houden we het 9 a 10 dagen uit.

Gebruik meestal wasbenzine als brandstof. Ik de coleman heb ik altijd op 95 octaan benzine gebruikt.

En net zoals de post hierboven is het koken vaak \"hooikist\" werk. Dus meestal pasta/rijst achtige zaken. Aan de kook brengen en wegzetten en daarna de rest doen.
Qua groente zijn het vaak ook de kort kokende varianten om zo toch het brandstof verbruik laag te houden.

We zijn met zijn vieren 2 volwassenen en 2 kinderen.

Jacob
The administrator has disabled public write access.

Aw: multifuel brander 12 Apr 2011 09:53 #3934

• Sander
Zelf gebruik ik een Optimus Nova als multifuel (nou ja in ieder geval vloeibare brandstoffen). Mijn voorkeursbrandstof is wasbenzine c.q. kookpuntbenzine of zoals u wilt colemanfuel (ook een kookpunt benzine). Colemanfuel is niets zuiverder dan gewone wasbenzine maar stinkt gewoon iets minder op een of andere manier.

De Nova is super goed regelbaar. Ik kan er zelfs een bannock (soort brood) op bakken door 'm super laag te zetten. Dat lukt me zelfs niet met gas (waait dan makkelijk uit).

Verder voordeel van de Nova is dat alle onderdelen van metaal zijn, geen breekbare plastic onderdelen op mijn model.

Over verbruik met z'n tweeen deed ik met 70 cl (dus geen volledige fles colemanfuel) ongeveer 6 a 7 dagen (ontbijt en avondeten). Met 2 kids erbij en tegenwoordig ook tussen de middag water koken (maar ook meer met hooikist/cosy werken) doe ik ongeveer 5 a 6 dagen met 70 cl.

Dus ik kan veilig stellen dat je met een fles colemanfuel wellicht een week vooruit kan op ee Nova, zeker als je veel met een hooikist/cosy (de boel laten nagaren/wellen etc.) gaat werken.

Wat ik ook wel ens doe is extra een lichtgewicht gasbrandertje extra meenemen voor de snelle tussendoortjes (een MSR pocketrocket). Neemt weinig extra ruimte in met een normaal blikje.

multifuel brander 11 Apr 2011 20:17 #3933

• arie
Na vele jaren op campinggas te hebben gekookt, willen wij nu toch over op een multifuel brander. Dit vanwege de betere verkrijgbaarheid van brandstof. En ook een beetje vanwege de prijs, hoewel de benzine nu ook steeds duurder wordt. Onze voorkeur gaat uit naar de MSR dragonfly combo, omdat je de vlam goed kan regelen. Welke ervaringen hebben jullie met een multifuelbrander. Hoeveel dagen kan ik koken op een fles coleman fuel. Is er een verschil in verbruik tussen de verschillende brandstoffen. Wij zijn een gezin met twee kinderen. 's ochtend koken wij water voor thee en 's avonds bereiden wij er een pasta/rijst maaltijd met verse groenten op. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Marian
  • Page:
  • 1
  • 2