Welcome, Guest

TOPIC: Ander kettingwiel achternaaf

Aw: Ander kettingwiel achternaaf 15 Jul 2011 12:15 #4217

• Sander
Ik weet alleen dat het mogelijk is een 7 derraileurversnelling om te zetten is naar een 3 maal 7 door de naaf waar de cassette op zit te vervangen voor 3-versnellingsnaaf waar een cassette op past. Ze bestaan en zijn nog her en der verkrijgbaar. Heb het ooit gedaan met m'n vouwfiets zodat ik toch wat lichter verzet had de berg op (bergverzetje)...

Maar ik lees dat je jongste dus een 3-versnellingsnaaf heeft. Daar zit maar één achtertandwiel op. Als je die groter maakt moet hij op vlak en berg af sneller trappen ook in de hogere versnellingen. Ik weet niet of hij nu vaak in z'n drie fietst maar je moet het zo zien: Door zijn tandwiel groter te maken zal zijn 3 meer aanvoelen als een 2 z'n 2 meer aanvoelen als een een en z'n een meer als een bergverzetje. Dus als ik het zou laten doen dan maar hooguit 1 of 2 tandjes extra anders ;past het misschien niet in de kettingkast en je houdt zo weiinig zware versnelling over. Het is in ieder geval veel beter dan een kleiner voorblad. Daar is het effect veel dramatischer bij 1 tand kleiner<br /><br />Bericht gewijzigd door: Sander, op: 2011/07/15 14:27
The administrator has disabled public write access.

Aw: Ander kettingwiel achternaaf 10 Jul 2011 18:42 #4210

• Motomarz
Over het algemeen beslaan die 3 versnellingen
ongeveer hetzelfde bereik, alleen mis je de tussenliggende stappen.
Die 3 zouden overeen moeten komen met 1, 4, 7
of misschien 2, 4, 7 op een 7-versnellingsfiets.

Dus, eigenlijk zou hij niets te kort moeten komen.

Maar op zich kan het geen kwaad om het grootste
tandwiel achter een paar tandjes meer te geven.
Het is wel een kwestie van uitproberen wat
voor het prettig fietst.

Ander kettingwiel achternaaf 10 Jul 2011 18:18 #4209

• Meindert
Hallo,

Over enkele weken wil ik met mijn twee zoons (9&12)de Donauroute gaan fietsen van Passau naar Wenen. Mijn oudste zoon heeft een fiets met een 7-versnellingsnaaf. Mijn jongste zoon heeft een fiets met maar 3 versnellingen en ik vraag mij af of dit genoeg is. Met name op hellingen kan ik me voorstellen dat het te zwaar voor hem wordt. Ik weet dat de Donouroute vlak is, maar ik kan mij voorstellen dat voor een camping misschien toch af en toe een klein stukje geklommen moet worden. Mijn fietsmaker bracht mij op het idee om het achterste tandwiel van zijn fiets te vervangen door een grotere met meer tanden.

Zijn er fietsers die hier ervaring mee hebben? Ook ieder ander advies is van harte welkom. Alvast bedankt en groet,

Meindert