Welcome, Guest

TOPIC: naafversnelling of derailleur

Aw: naafversnelling of derailleur 18 Apr 2012 21:15 #4530

• gios
Nexus is aardig voor op het platteland. Voor een serieuze fiets, die af en toe moet klimmen, heb je toch een groter bereik nodig.

Prijs van een alfine 11-speed naaf is meer dan €400.
Rohloff minstens het dubbele. Tenzij je een onbeperkt budget hebt, is dit voor een kinderfiets veel te veel natuurlijk.

Bij regelmatig onderhoud valt het poetswerk aan derailleurs erg mee. Ik ken mezelf;)
The administrator has disabled public write access.

Aw: naafversnelling of derailleur 18 Apr 2012 18:23 #4529

• goudreinetje
Dank voor je antwoord.

Ik denk vooral aan vuil (modder, pekel...) en aan uitgerekte kettingen die tandwielen beschadigen. Ze fietsen elke dag een paar kilometer naar school op dezelfde fietsen als in de vakantie, en ik zie toch wel aankomen dat de fietsen niet op tijd schoongemaakt zullen worden... (Ken uzelf :) )

Je noemt twee voorbeelden, je bedoelt daarmee alternatieven voor de Nexus die Winora gebruikt, denk ik?

Aw: naafversnelling of derailleur 17 Apr 2012 13:13 #4526

• gios
Enige alternatief tot nu toe is de Rohlof-naaf. Probleem is dat die naaf nogal duur is.
Shimano heeft ook nog de Alfine-naaf, minder duurzaam, kleiner bereik, maar ook beter betaalbaar.

Maar tegen welk onderhoud van derailleurversnelling zie je eigenlijk op? Het enige wat ik doe is een drupje olie op de ketting, en af en toe een schoonmaakbeurtje. Veel mensen zijn nogal kwistig met de olie(ik vroeger ook), en spuiten alle delen met olie in. Dat is onnodig en trekt veel vuil aan.

naafversnelling of derailleur 16 Apr 2012 18:51 #4522

• goudreinetje
Islabikes lijkt hier een veelgekozen merk te zijn. Fietsen met derailleurs, dus.
Wij hebben vijf kids en willen niet alleen op fietsvakantie, maar gebruiken de fietsen elke dag, dus we zien op tegen het onderhoud van - op termijn - vijf derailleurs.
Zijn er goede alternatieven met naafversnellingen? En heeft iemand ervaring met wat voor terrein dan nog te behappen is?
(Ik weet: Winora, dat geloof ik in Nederland niet zo goed verkrijgbaar is?)