Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Veilig koken op gasbrander

Aw: Veilig koken op gasbrander 22 Jun 2012 21:00 #4772

• e. ehrlich
@Sander
Die serienummers van Trangia zijn inderdaad verwarrend :S Je zou denken dat de 27 serie groter is dan de 25, maar het is juist andersom :silly:
Wat de schroefblikjes betreft: ik bedoelde juist een adapter van (campinggaz)prikblikjes naar schroefaansluiting (Trangia-Primus). Met zo'n adapter hoef je je nooit meer druk te maken over blikjes met de juiste schroefdraad, want prikblikjes zijn eigenlijk overal wel te koop en elk merk past op dezelfde manier in de adapter :)
The administrator has disabled public write access.

Aw: Veilig koken op gasbrander 22 Jun 2012 17:17 #4770

• Sander
Dankje om me weer op het rechte pad te zetten. Ik schreef uit mijn hoofd over de gasbrander en benzine brander in de trangia en dacht dat de 25-serie kleiner was dan de 27 serie, vergipsing.

Over explosiegevaar van gasblikjes ja daar ben ik het met je eens het is helemaal niet zo gevaarlijk. Maar benzine of spirtus is gewoon nog minder gevaarlijk qua vervoer.

Goede tip over dat blikje in water zetten dat houdt het blikje enigszins op constante temp.

Ik zit wel even abuis met de opmerking dat je alleen primus schroefblikjes zou kunnen gebruiken. Mijn ervaring met een pocket rocket (ook schroefaansluiting) is dat deze wel eens juist niet helemaal lekker op een primus blikje past maar wel op alle andere. dat zit 'm in het pinnetje bij de pocket rocket die is net wat korter (mm werk) zodat hij af en toe te kort is voor het waarschijnlijk wat dieper liggende ventiel van een primus blike. Tenminste dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom een pocket rocket het soms niet doet op een primus blik Strakker aandraaien wil dan wel eens helpen.

Maar goed dat nu omgedraaid zou dat dan betekenen dat het pinnetje op de primus adapter bij de trangia dan eigenlijk net wat te lang is voor de andere merkschroef blikjes?

Die adapters zijn altijd handig, zo heb je ook een adapter van click (campingaz) naar schroef.

Aw: Veilig koken op gasbrander 20 Jun 2012 10:05 #4759

• e. ehrlich
@Sander
Trangia levert wel degelijk een benzinebrander (al hou ik persoonlijk niet zo van koken op benzine): http://www.trangia.se/english/2917.trangia_accessories.html

Dat de standaardpannen 2x 1 liter zijn klopt alleen voor de kleine set (de 27 serie). Om voor een gezin te koken kun je dan ook beter het grote model kopen (de 25 serie). Deze heeft standaard een 1,5 en een 1,75 liter pan. Allerlei varianten vanaf ongeveer 60 to 120 euro. Ook heeft Trangia grotere dan de standaard pannen (volgens hun site een van 2,5 en zelfs een van 4,5 liter!)
Gasbrander erbij is voor ongeveer 60 euro te koop. http://www.trangia.se/english/2917.trangia_accessories.html Alles bij elkaar een aardig bedrag, maar wij koken er inmiddels al 18 jaar met veel plezier op. :-)

Dat gas niet veilig zou zijn omdat het zou kunnen exploderen, lijkt me wat overdreven. De meeste kampeerders koken op gas en ik hoor nooit iets over exploderende tankjes.
Als je de Trangia met gas gaat gebruiken (heel snel en veilig), kun je standaard alleen de Primusblikjes gebruiken. Deze schroefdraadblikjes zijn niet overal verkrijgbaar. Wij gebruiken daarom van begin af aan een adapter (merk Edelrid, ca 20 euro. Lichtgewicht en zeer degelijk). Deze klem je om een standaard prikblikje heen. Voorbeeld vind je op http://klimwinkel.nl/images/Adapter-prik-campingaz.jpg?osCsid=rdapoa7r68nb1oi3p305m8lcu2
Met zo'n prikblikje redden wij het meestal wel 3 en soms 4 dagen omdat we de slaapzakken gebruiken als hooikist. Eenmaal aan de kook gaat de pan op de slaapzak en het voeteneinde er overheen. Dan wel eerst een deksel of bord erop natuurlijk en kinderen uit de buurt ;-)

Om de druk op het tankje te houden, is het zeer aan te raden, het blikje tijdens het koken in een bakje met een beetje water te zetten. Gegarandeerd goeie druk (en dus snel je eten klaar) tot het blikje helemaal leeg is! :-)

Aw: Veilig koken op gasbrander 20 Jun 2012 08:29 #4757

• Sander
Een trangia brand orgineel op spiritus. Maar er bestaat een officiele ombouwset voor gas blikjes (schroefblikjes) met een slangverbinidng. Ook zijn er mogelijkheden om er zelfs een benzine brander in te bouwen maar dat is niet officieel verkrijgbaar via trangia. Dat is zelf hobbieen met een oude optimus brander,

Gas ben je al bekend mee. Benzine en spiritus vervoer je gewoon in flessen en dat is veilig (ik denk zelfs veiliger dan gasblikjes omdat er veel minder explosie gevaar is). Spiritus is overal verkijgbaar in supermarkten, doe 't zelf winkels etc. Benzine is wat lastiger omdat je prefeerbaar schone benzine moet hebben en dat krijg je niet bij een tankstation. Je moet dan echt iets van wasbenzine c.q. een kookpuntbenzine hebben.

Spiritus kookt erg fijn omdat het heel gecontroleerd gaat. Je kan dat makkelijk binnen in de tent doen en zelfs de Trangia op je schoot zetten bij wijze van spreken. Het duurt wel wat langer dat wel.

De afemtingen van flessen voor verschillende soorten zijn ongeveer zo afgemeten dat ze gelijk zijn aan de gebruisduur van verschillende blik maten. Met 70 cl benzine doe ik 5 dagen voor een gezin. met een 0,5 liter spiritus ook ongeveer 5 dagen. ja spiritus is zuiniger in verbruik

Ik kook niet standaard op een trangia maar op andere branders ik gebruik eigenlijk nu de kids groter worden vaker een 2 liter pan met een 1,5 liter pan dan een 1,5 liter pan met een 1 liter pan.

Trangia heeft standaard 2 1 liter pannen dus het kan zijn dat je in 2 batches moet werken. Je kan er niet zomaar iedere pan opzetten, dat past niet altijd. Als je andere pannen wil gebruiken moet je bewust zoeken.

Aw: Veilig koken op gasbrander 19 Jun 2012 19:41 #4754

• babsdehaas
Met intresse dit onderwerp gevolgd. Eigenlijk hebben we al jaren met plezier en gemak gekookt op een campinggazstelletje. En vinden het zonde om zomaar wat nieuws te kopen.

We hadden nog wel wat vragen:
* waar brand die op en hoe veilig kun je dat vervoeren ivm warmte en kan het overal gehaald worden?
* hoelang kun je op een flesje koken
* en er zijn meerdere grote's van pannen, wat gebruiken jullie voor 4 personen??

Babs

Aw: Veilig koken op gasbrander 19 Jun 2012 14:59 #4746

• Sander
Ik heb inmiddels al op van alles gekookt van hout tot diesel. Maar qua stabiliteit kan idd niets tippen aan een Trangia.
  • Page:
  • 1
  • 2