Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Veilig koken op gasbrander

Aw: Veilig koken op gasbrander 12 Jun 2012 16:07 #4692

• e. ehrlich
Wij koken ook al jaren op een Trangia. Eerst op spiritus, waar je inderdaad vrij veel geduld voor moet hebben, maar sinds een jaar of 7 koken we op een speciale gaskop met slang. Werkt echt formidabel en nog steeds lichtgewicht. Hoewel de schroefdraad gemaakt is voor Primus tanksjes kun je er met een extra adaptertje ook uitstekend prikblikjes op aansluiten.
En als je eenmaal ontdekt hebt dat je een gastankje in een klein laagje water moet zette om zelfs bij een bijna leeg tankje nog vol druk te houden (geld voor alle gasbranders), dan is het koken op Trangia met gas echt een feest!
The administrator has disabled public write access.

Aw: Veilig koken op gasbrander 08 Jun 2012 19:18 #4676

• Paula
Wij zijn heel tevreden over onze Trangia (Zweeds). Dit is een ethanol/spiritusbrander. Staat zeer stabiel, geen last van wind, stil en lichtgewicht. Enige nadeel is dat je ietsje meer geduld moet hebben voordat een grote pan met water aan de kook is. Nu wij met z'n vieren zijn hebben we een grote en een kleine set. Elke set bestaat uit een houder/windscherm voor de brander en enkele pannetjes met deksel en handgreep. Daarnaast heb je een goede fles nodig voor de brandstof. Op de site van Trangia staat zelfs een filmpje waarin je kunt zien hoe je de brander installeert.
www.trangia.se/english/3652.directions_for_use.html<br /><br />Bericht gewijzigd door: Paula, op: 2012/06/08 21:18

Aw: Veilig koken op gasbrander 06 Jun 2012 05:20 #4669

• Marc
Zo'n ophangsysteem heb ik ook wel eens gezien. Je hebt ze ook van CampingGaz, maar die zijn veel te zwaar. Op die ik heb gezien kon niet zo'n grote pan.Ik heb een pan met een doorsnede van 28cm.

Maar om veilig te koken is het ophangsysteem in ieder geval een stuk beter dan de brander op gastank.

Ik kon de foto van de Primus brander niet uploaden op deze site, aar als je die zoekt, staat het op FB pagina: www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=34562...p;type=1&theater

Aw: Veilig koken op gasbrander 05 Jun 2012 18:23 #4665

• Sander
Je hebt ook ophang systemen dan is omvallen onmogelijk tenzij je ophangpunt omvalt. Nadeel van dit systeem is dat het volume van de pan beperkt is tot wat past. Zag laatst bij het knaagdier zo'n systeem.

het bestaat uit een waarschijnlijk Nomex panhouder waar je de pan in zet. De panhouder wordt opgehangen met drie staalkabeltjes aan een ophangpunt. In de panhouder zit een gat in de bodem waar de branderkop doorheen past. Tankje hangt onder de panhouder en pan zet je op de brandersteunen in de panhouder.

de panhouder fungeert dus tevens als windscherm.

Veilig koken op gasbrander 05 Jun 2012 13:45 #4663

• Marc
We koken op vakantie al jaren met veel plezier op onze CampingGaz brandertjes. Waar thuis Madeleine meestal kookt, doe ik dat op vakantie. Hoewel het laatste jaar Bente zich steeds vaker vrijwillig meldt voor een kookbeurt (foto 1).
Er zit maar 1 nadeel aan onze branders; ze zijn niet bijzonder stabiel. Zeker nu we niet meer toekunnen met een tweepersoons pannetje, is het met name met een volle pan kokend water voor rijst of macaroni ronduit gevaarlijk. Je moet er niet aan denken dat de pan kantelt en er een plens kokend water over je voet of been gaat, of nog erger, die van je kind.
Daarom ben ik al een tijdje op zoek naar een oplossing om de brander stabieler te krijgen.
Relatief goedkoop (€6,95) is de oplossing van Primus om onder het gastankje een driepoot te zetten (foto 2 en 3). Het voordeel van een driepoot ten opzichte van een vierpoot is dat je het altijd stabiel kan zetten (het gaat niet wiebelen).
Een nog mooier, maar veel duurder (€99,95) alternatief is de Primus Easy Fuel Duo (foto 5). Deze brander lijkt op een benzinebrander en staat dus laag en stevig op de grond. De speciale aansluiting (foto 4) zorgt er voor dat je de brander op alle soorten ventieltankjes kunt aansluiten.
Laat de zomervakantie nu maar komen met veel door Bente gekookte macaroni.<br /><br />Bericht gewijzigd door: Marc, op: 2012/06/05 15:46
Attachments:
  • Page:
  • 1
  • 2