Welcome, Guest

TOPIC: slaapmateriaal

Aw: slaapmateriaal 15 Feb 2013 16:01 #5669

• Sander
Als wandelaars is bij ons gewicht en pakvolume van groot belang. wij hebben dat bij onze 2 kids als volgt opgelost in de 1ste fase van hun leven:

In de warmere periodes sliepen ze op Thermarest Z-lites en als het kouder werd een 18mm dikke EVA-mat

Toen ze wat ouder werden hebben we speciale slaapzakken voor ze aangeschaft. Namelijk Mammut Ajungilak 3-season kompakt. Wat zo mooi is aan deze zakjes is dat ze rond het vriespunt nog voldoen en je ze ook in korte lengtes kan krijgen. We hebben de kortste lengte aangeschaft (165cm) geloof ik. als ze daar uitgegroeid zijn, zijn ze wel rijp voor dons.

Wij zelf slapen altijd op 120cm matjes (Exped downmat UL of Neo Air naar gelang seizoen). De kids leren we nu ook om op 120cm thermarest te gaan liggen (is minder pakvolume dan EVA). Investeren in korte exped matjes en neo airs voor de kids vind ik nog te ver gaan. Als ze rijp zijn voor dons dan zijn ze ook rijp voor lichtere matjes.
The administrator has disabled public write access.

Aw: slaapmateriaal 13 Feb 2013 13:54 #5659

• kikker
De veiligheid van de exped matjes hebben niets met echte veiligheid te maken. Ik denk dat het juiste woord duurzaamheid is. Mijn kleuter kan nogal wild zijn, en ik weet niet hoe lang een exped matje dat uithoud. Omdat de expedmatjes zo dik en comfortabel zijn heb ik het idee dat ze eerder lek kunnen dan een selfinflatable. Ik doe zelfs m'n insteek oorbelletjes uit als ik ga slapen, want ik ben bang dat anders de exped lek gestoken wordt.

Onze zoon sliep ook op het deryan (selfinflatable) matje en de daarbij behorende slaapzak, maar dat past nu echt niet meer. Hij is nu bijna 110 cm, de Ajungilak Little Mammut kan dus wel, maar het aanritsbare extra deel heeft voor ons niet veel nut (de mogelijkheid tot verkorten dan). De Benjamin vind ik eigenlijk wat duur, we kamperen in de zomer, in totaal max 4 weken per jaar. Er zijn geen broertjes of zusjes waar de slaapzak naartoe doorgeschoven kan worden.

Wat betreft van het matje afrollen, afgelopen jaren lagen we met z'n drieen in een Vaude Monolith. Dat is een tweepersoons tent, dus we lagen lekker dicht tegen elkaar aan. In de nieuwe tent die we gaan kopen dacht ik kleding tussen de matjes in te leggen om te voorkomen dat het koud wordt.

Aw: slaapmateriaal 13 Feb 2013 12:40 #5655

• babsdehaas
hallo,

Vanaf ongeveer 2 jaar hebben onze kids hebben in een peutermummie gelegen tot dat ze 6,5 jaar waren, wij gaan nu over naar een grotere maat. rond de 45 euro, merk weet ik helaas even niet zo snel meer. Wij hebben overgens een dekenslaapzak met platte mummie hoofdeinde gehad. Toen ze met mij mee gingen op hemelvaart kamp heb ik een binnen fleecezak gemaakt en die er bij in gedaan en daar hadden ze het niet koud in. Mijn ervaring is dat jonge kinderen het minder snel koud hebben dan volwassenen. De kou komt van de grond af, dus het belangrijkste is dadat je een warme vloer hebt.

Van hun geboorte tot hun 2de jaar hebben ze in een peuterpopup tentje, deryan geslapen en daar zit een kleine slaapzak bij in.

Wij hebben het van matjes afrollen opgelost door een zilver ondermatje mee te nemen en die te tussen hun matjes te leggen. Als ze dan toch van het matje afrollen liggen ze toch niet meteen op de koude ondergrond.

Babs

Aw: slaapmateriaal 12 Feb 2013 21:30 #5647

• guidoscm
Hoi kikker,

we hebben al een tijdje de volgende slaapzak (met spanband vast aan thermarest)

Ajungilak Little Mammut:
Without foot box for children of max. 105 cm body size, with zipped foot part for max. 140 cm

Hij kan in de huis wasmachine. Zeker handig bij ongelukjes.

Als het te koud is gaat er een oude donzen slaapzak omheen. (meestal zijn we dan ook met de auto.)

Onze zoon ligt nu al vanaf zijn eerste paar weken op deze manier.

Aw: slaapmateriaal 12 Feb 2013 20:26 #5642

• PieterBas
Hoi Kikker,

Onze kinderen van 4 en 1 slapen gewoon op een Exped synmat UL Small (1m63). De oudste in een Benjamin met binennzak van Tatteljee, die om de slaapmat heen is geschoven. Door de kortere binnenzak kan ze niet te ver de slaapzak in verdwijnen. Die is namelijk op de groei (1m60) lang.

De jongste slaapt in een babyslaapzakje, met elastieke bandjes om de slaapmat. Nadeel van de Expeds is dat ze eraf rollen als ze vrij liggen. Edoch liggen we in d etent met z'n vieren naast elkaar, dus als ze van hun mat af rollen, liggen ze op de mat ernaast.

De Exped heeft veruit het kleinste pakvolume, dat geeft voor mij de doorslag. Ik ben wel benieuwd waarom een Exped minder veilig is dan een Therarest.

slaapmateriaal 12 Feb 2013 11:29 #5636

• kikker
Onze zoon past niet meer in z'n travelcot en de bijbehorend matje en slaapzak zijn nu ook echt te klein.
We zijn dus op zoek naar een ander matje en slaapzak.
Ik hou het pakgewicht graag laag, en het pakvolume klein.
M'n gevoel zegt dat een self inflatable matje voor een kleuter \"veiliger\" is dan een lichtgewicht exped matje.

Ook de slaapzak twijfel ik nog over. Het zal een junior mummie worden, maar moet het nu een Mammut Ajungilak Tundra Junior van 60 euro of een Laponie junior mummy van 23 euro worden? Of misschien wel een heel andere. We kamperen voornamelijk in west-europa. Overigens nooit voor Hemelvaart.