Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Limfjordroute

Aw: Limfjordroute 14 Mei 2007 17:53 #1474

• arie
Ha ha en wij hebben in 2005 weer in Odense gestaan bij dezelfde familie. Ze vertelden dat ze zelf in 2004 een rondje over Funen hadden rondgetrokken op de fiets en zo op het idee waren gekomen om hun eigen tuin als kampeerterrein beschikbaar te stellen.

Onze ervaring met \"i det fri\" : vaak mensen die relatief afgelegen wonen en het leuk vinden als er eens iemand langskomt; soms ook erg primitief. Sanitair is heel wisselend; soms in de stal, vaak ook gewoon de badkamer van de eigenaar zelf.
Kortom : meestal gaat het goed maar een enkele keer valt het tegen. Maar dan sta je er maar een nachtje....

Voor de afwisseling (vooral voor de kinderen maar ook bv om te wassen) kozen we af en toe een 'normale' camping tussendoor.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Limfjordroute 15 Apr 2007 21:09 #1402

• Margalith Goud
Hallo Ann,

Bedankt voor je reactie. Klinkt goed. We houden het zeker in gedachten. En dat van die tent in de tuin en auto stallen spreekt ons ook erg aan!

Aw: Limfjordroute 14 Apr 2007 15:28 #1399

• Ann
Ik heb een hele goeie (fiets-)vriend in Denemarken, hij woont vlakbij de Limfjord en wil jullie met alle plezier de nodige informatie bezorgen. Hij heeft zelf heel veel fietservaring, ook met kinderen en als je wil kan je zelfs je tent bij hem in de tuin opslaan of de auto daar laten tijdens jullie tocht. Ik heb daar trouwens zelf ook veel gefietst en Denemarken is een fantastisch fietsland! Mij zijn de mini-campings (vaak gratis) heel goed bevallen.
Neem dus gerust contact op (in het Engels) met Torben Frydkjaer - Restrup Skovvej 26 - DK-9120 Nibe Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

Aw: Limfjordroute 05 Mrt 2007 14:20 #1263

• marjorie
Wij hebben vorig jaar ook een deel van de limfjordroute gefietst. Het was prachtig mooi weer (in nederland boven de 35 graden, dus die paar graden minder in Denemarken waren geweldig!!!). De campings waren vrij prijzig en inderdaad heel erg op kinderen gericht met meestal springkussens en op eentje ook allerlei fietsjes en tractors en grote bouwblokken van een soort lego, etc.Deze camping (in Logstor, met door beide O's een streepje)was ons begin en eindpunt en de kinderen verheugden zich er op om er weer terug te komen vanwege al dat extra speelgoed (ook konden we daar onze mail even checken).
Op de campings staan voornamelijk Denen, in caravans met voortent. Een enkele fietser zie je wel, maar contact maken doen ze uit zichzelf niet echt. Terwijl ze reuze vriendelijk zijn als wij ze aanspraken. Maar zelf beginnen ze niet gauw een praatje.
Ook hebben we overnacht in een trekkershutje. Dat is een huisje waarin je kunt slapen (helemaal kaal van binnen), met een wc een een watertappunt. Verder is er niets (geen douche, of wat dan ook. Hier waren we dan toch blij dat we ons kookgerei toch bij ons hadden, want op de andere campings was het eigenlijk niet nodig). Het is speciaal voor trekkende wandelaars en fietsers, en gratis. Ook leuk om een keer te doen!

Het landschap is mooi, niet spectaculair. De ene kant van de fjord vond ik ook mooier dan de andere kant langs, omdat je dan minder bij het water was en meer eenzijdig landschap zag. En wat achteraf wel logisch was, maar waar we niet zo op hdden gerekend: het waait zo vlak bij het water ook altijd wel.
Wat ons een beetje tegenviel is dat je kennelijk zo in het boerenland zit dat er eigenlijk geen terrasjes zijn waar je even iets kunt drinken onderweg (voor ons toch een deel van de vakantie ;-). In de grotere plaatsen kan het wel, maar het is kennelijk minder gebruikelijk om te doen dan bij ons. De dorpjes lijken ook allemaal heel erg rustig, bijna of het altijd zondag is. Je ziet bijna nooit iemand.

Wat er wel heel veel was, en waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt zijn speeltuintjes onderweg, midden tussen een paar boerderijen, of juist bij een schooltjes (die scholen hebben erg leuke 'schoolpleinen' (een plein kun je het haast niet noemen met zoveel groen en zulke leuke dingen om mee te spelen).
Op een tocht kwamen we onderweg geen bakker tegen to een uur of 3 smiddags...dat was wat minder. Gelukkig was er nog wat brood van smorgens over (voor de kidneren) en hebben wij ons toen gerd met wat koekjes ed, maar echt fijn was het niet. Achteraf bleek dat een uitzondering, gelukkig, maar het blijft moeilijk in te schatten of een dorpje een bakker zal hebben of niet. Je kunt er drie passeren zonder en dan een kleiner dorpjes aandoen met wel 2 bakkers. Iets van reserve voor de lunch bij je hebben is dus wel handig. Wij fietsen meestal op de bonnevooi (vers brood is toch het lekkerst) en dat kan dus in Denemarken niet altijd. Ze hebben er trouwens erg lekker brood, ook met wortel er in. Dat lijkt raar, maar moet je zeker eens proberen. Gewoon zon vers broodje zonder beleg.

Het laatste deel van onze fietsronde was wat heuvelachtiger. Mooi, maar met 2 kinderen in de fietskar is dat erg zwaar, vooral toen we een keer moesten klimmen in mul zand. Dat was de eerste keer dat we echt zijn afgestapt om de top te halen (ik duwend aan de kar en mijn man trekkend aan zijn fiets, waar de kar aan hing). Ach ja, dat was weer een hele nieuwe ervaring, maar het gaat dus wel! Ik herken het verhaal over fietsen door het grind. Dat is wel even wennen, maar gaat wel. Behalve bij een stuk, waar net nieuw grind was gestort. Dat was echt moeizaam fietsen! Maar goed, die wegen moeten natuurlijk ook onderhouden worden.
WE zijn ook naar het eiland Livo (weer met streepje door de O) geweest. Dat was erg mooi. Een aanrader voor de natuurliefhebber!

We hebben een hele leuke vakantie gehad, maar misten een beetje de gezelligheid in de dorpjes en vonden het landschap een beetje saai. Misschien hebben we net het saaiste stuk van de route gefietst? (het rechter deel, vanuit logstor naar boven, het water overgestoken en dan het rondje met de klok mee en nog ietsje verder).

Op de terugweg een dagje legoland was ook erg leuk. Zelfs voor onze jongste (toen bijna 2) was het leuk, want hij kon ook best in een aantal dingen!

Marjorie

Aw: Limfjordroute 04 Mrt 2007 20:50 #1256

• Margalith
Onze ervaring is ook erg goed op die kleine kampeerplaatsjes. Volgens mij hebben wij bij dezelfde hoeve gestaan (ha ha ha). Hele aardige mensen!
Ook hebben we op een soorte van kinderboerderij overnacht. Midden tussen de ganzen, jonge poesjes, en massa's kleuterspeelgoed e.d. En in Odense bij een familie in in de achtertuin die ook kleine kinderen haddden en het nodige speelgoed dus. En overal toilet eb douche voorziening. Prima geregeld en het kost haast niks. Vandaar dat we overwegen om nog een keer naar Denemarken te gaan. En ja, af en toe zo'n camping met een springkussen wordt hier ook zeer gewaardeerd!!

Aw: Limfjordroute 04 Mrt 2007 18:35 #1254

• Sandra
<<We hadden ook nog het boekje 'Overnatning i det Fri' gekocht. Hierin staan natuurkampeerterreinen beschreven. We hebben er uiteindelijk gaan gebruik van gemaakt omdat het voorzieningenniveau voor het trekken met 2 kleine kinderen naar ons idee ontoereikend is.>>

Daar heb ik toch een heel ander gevoel over hoor. Wij hebben (op Funen) gebruik gemaakt van een paar adressen uit het boekje. Natuurlijk zijn ze van een heel andere orde dan de standaard campings in Denemarken. Maar die 'Deense standaard' is wel een heel hoge. Superdeluxe speeltuinen, enorme springkussens, compleet ingerichte keukens met magnetrons etc. Onze ervaring is dat kinderen dat geweldig vinden, maar dat ze het nét zo naar hun zin hebben op een heel eenvoudig kampeerplaatsje. Als er maar een stukje gras is, of wat zand om in te spelen, een bal in de buurt of een slingertouw in een boom...
Natuurlijk is een speciale 'family-room' in het sanitairgebouw best praktisch. Als er een is, maken we er graag gebruik van. Maar een hele gewone douche is óók prima.

Onze top-overnachting was dan ook niet op een 'gewone camping' maar op een veldje bij een boerenhoeve. Volgens mij was er wel een schommel, en een touw in een boom, maar meer niet. En toch was het er geweldig leuk. De wc was een klein hokje achter de schuur. Volgens mij deed de douche het niet, maar we kregen van de bewoners een paar kuipen water. Dat gaf ook weer veel lol.

Sandra
  • Page:
  • 1
  • 2