Welcome, Guest

TOPIC: Fietsen in Oostenrijk

Aw: Fietsen in Oostenrijk 02 Sep 2007 09:34 #1570

• sandra
Wij zijn gisteren teruggekomen van drie weken fietsen in Engeland en Schotland. Zeker het eerste deel van onze tocht was flink steil, met geregeld klimmetjes van zo'n 15%. Venijnige kimmetjes, maar niet erg lang. Met de aanhangfiets (+ 5,5 jarige) vond ik dat wel erg zwaar. Ruud heeft de aanhangfiets toen overgenomen en kwam eigenlijk wel altijd fietsend omhoog (hij was goed getraind, dat moet ik er wel bij zeggen). Zonder aanhangfiets vond ik het prima te doen, wat een verschil als je die extra kilo's niet hoeft mee te slepen! De afgelopen jaren heb ik altijd een aanhangfiets of fietskar getrokken, en het was dus de eerste keer weer zonder (voor mij dan). Best fijn. Onze 10-jarige zoon kwam trouwens altijd wel boven (met bagage), verbazingwekkend hoe sterk kinderen zijn. Hij had daarentegen weer veel moeite met tegenwind. Gelukkig hebben we daar niet te veel last van gehad.

Ik vind het trouwens wel verschil maken of je korte steile klimmetjes hebt, of van die lange (en dan minder steil). Vorig jaar waren we in Slovenië, in de uitlopers va de Alpen en daar had je van die kilometerslange klimmen. Ik geloodat ik dat toch lastiger vind.

Sandra
The administrator has disabled public write access.

Aw: Fietsen in Oostenrijk 29 Aug 2007 14:20 #1566

• Frank en Wendy
Hallo,

Wij hebben vorig jaar een deel van de oostzeeroute in Denemarken en dit jaar langs de Loire gefietst.
Jullie verhaal dat de klimmetjes te zwaar zijn in Denemarken kan ik helemaal onderschrijven.
We hebben aardig veel klimmetjes de boel omhoog geduwd.
Het geeft wél een enorme voldoening, maar het hele gezin moet het leuk blijven vinden....

De Loire is ook een fantastische bestemming voor fietsende gezinnen.
De route \"La Loire a velo\" is goed gewegwijzerd en er zijn veel fietsvriendelijke campings en chambres d'hotes.
Verder hebben we genoten van de manier waarop automobilisten in deze regio omgaan met fietsers.
Tenslotte: alleen op die delen die nog bewegwijzerd moeten worden zijn er klimmetjes. In onze 9 fietsdagen was dat 1 dag.
En dan is klunen nog leuk ook, al was het alleen maar voor de foto!

Onze Jesper rijdt dit jaar voor het eerst zelf. Vorig jaar hadden we ook op beide fietsen tassen, een bagagekar en een aanhangfiets. Nu dus een kinderzitje minder, want Yorick rijdt nu op de aanhangfiets. Wij kiezen bewust niet op alle vlakken voor lichtgewicht. We willen graag een katoenen tent en 4 stoeltjes meenemen. In totaal trekken we zo tussen de 50 en 60 kg mee, inclusief kind en aanhangfiets. Als je eenmaal rolt gaat het prima.

Groten,

Frank en Wendy

Aw: Fietsen in Oostenrijk 29 Aug 2007 07:30 #1564

• Marjorie
Hoi Martin,

Ik herken jullie situatie helemaal! Wij hebben precies dezelfde opstelling, met voor en achter tassen, en een burley d'light en een aanhangfiets waarop een 4 jarige zit. We hebben dan wel geen mountainbikes, maar hybrides,maar dat maakt neem ik aan niet uit. We hebben ook nog wat bagage op de bagagedrager, maar ook ik vindt dat we al weinig mee hebben. Misschien kunnen we nog ietsje bezuinigen op kleding, maar ook niet heel veel.
Wij vinden klimmen ook niet echt te doen en vermijden dit eigenlijk zo veel mogelijk.
Ik vroeg me ook al af hoe anderen dit doen, dus lees dit onderwerp met belangstelling mee!

Wij zijn vorig jaar naar Denemarken geweest (toen met 2 kinderen in de burley) en aan het eind van de vakantie (en nog een hele tijd daarna) had mijn man last van zijn knie (door het iets glooiendere landschap aan het eind van de tocht). Daarom zien we het dus ook niet meer zo zitten om te klimmen.
Dit jaar stond de limes route of een kastelenroute langs de loire op ons lijstje, maar dat hebben we uiteindelijk door het weer niet gedaan...... we zijn heel wat zuidelijker gegaan, wel met de fietsen mee, maar dat was echt niet goed te doen (provence, nogal bergachtig) en daarom hebben we er niet veel gefietst (bovendien mogen de auto's er 90 km per uur en dat doen ze dan ook, ook op wat rustigere weggetjes kom je ze tegen en dat vond ik toch wel link met zon 4 jarige op de aanhangfiets).

Groeten,
Marjorie

Fietsen in Oostenrijk 28 Aug 2007 18:07 #1563

• Martin
Mocht je nog zoeken naar een leuke route in de Alpen, wij hebben net een mooie tocht gemaakt in Karinthië. We hebben de auto achtergelaten op een camping in de buurt van Villach, en zijn toen eerst het dal van de rivier de Gail opgefietst (dat is richting Italie langs de zuidgrens van Oostenrijk). Aan het einde van de week, en het dal, voor ons dan, meer dan 5% stijging konden we echt niet aan, hebben we de trein weer terug naar Villach gepakt. Weekend in Villach doorgebracht, en de week daarna het dal van de Drau ingefietst tot aan Greifenburg. Weer met de trein terug naar Villach en de auto. E.e.a. op basis van wat Googelen, en met hulp van een fietskaart van Bikeline.

Positief: heerlijk rustige fietswegen, lekker veel beekjes voor de kinderen, veel dieren en ander natuurschoon te zien onderweg.
Minder: de campings zijn zeer wisselend van sfeer en (speel)faciliteiten voor de kinderen. Dit wordt weer gecompenseerd door de overvloed aan Zimmer Frei, al zijn die wel fiks duurder dan campings natuurlijk.

Zoals gezegd, de bergen waren voor ons echt niet te doen. Nou vraag ik me af of dat komt door onze \"vorm\", onze hoeveelheid bagage, of willen we gewoon te veel? We fietsen op mountainbikes met voor- en achtertassen. Papa trekt de Burley d'light, en mama wordt \"geduwd\" door Marc van 4. Exacte gewichten zou ik uit moeten rekenen maar ik vind dat we al behoorlijk basic onderweg zijn :unsure:

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen op klimgebied.