Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Langere fietsreis met kinderen

Aw: Langere fietsreis met kinderen 01 Apr 2009 12:53 #2349

• Claar
Hoi Mireille,

Klinkt goed!!! Ik zou via Stockholm gaan vanwege de fijnere fietswegen. Ik vond veel wegen in de Baltische Staten vrij saai. Ofwel asfalt en druk met vrachtwagens ofwel onverhard met veel wasbord. Via beide wegen kom je langs een aantal mooie steden. Je kunt ook nog overwegen om een beetje van beide te doen en eerst van Gdansk naar Stockholm te varen en het stuk Stockholm Helsinki te fietsen en dan van daar de boot te nemen naar Estland (Tallin) en door te fietsen naar Sint Petersburg. Er ligt iets ten oosten van Tallin ook nog een natuurpark dat je dan kunt meepikken...

groet,
Claar
The administrator has disabled public write access.

Aw: Langere fietsreis met kinderen 30 Mrt 2009 07:54 #2325

• armimema
Hey Claar,

we zijn er zo wat uit! Het plan is om naar Sint-Petersburg te fietsen. We nemen de R1 tot in Gdansk, steken daar over naar Stockholm, dan via Aland naar Helsinki en als we dan nog tijd hebben door naar Sint-Petersburg. Of in Gdansk de trein nemen tot voorbij Kalingrad 9er dor of er omheen...), en dan door naar Sint-Petersburg.

Jullie hebben zowel de Baltische staten als Stocholm - Sint-Petersburg gedaan, niet? Wt vonden jullie de mooiste route?

Mireille

Aw: Langere fietsreis met kinderen 20 Jan 2009 16:02 #2239

• Claar
Tsja, muggen... Iedereen heeft het altijd over muggen als het gaat om Scandinavie. Ze zijn er inderdaad, maar niet altijd en overal. Van de zomer (in Noorwegen) hadden we op één kampeerplek verschrikkelijke last van van die kleine mugjes die je nauwelijks ziet maar wel erg steken. Vooral ons zoontje zat helemaal onder de beetjes. Verder hebben we helemaal geen last gehad.
Wij hebben er nooit zo'n last van gehad op al onze reizen naar het noorden.

Van de zomer hadden we (op die ene kampeerplek) wel veel profijt van onze tent met muggengaas in de buitentent. De tent is van een Zweeds merk (Hilleberg)dus afgestemd op de Zweedse mugen...

groet,
Claar

Aw: Langere fietsreis met kinderen 14 Jan 2009 19:50 #2225

• armimema
Hoi Claar,

Hartelijk bedankt voor de uitgebreide info.

Niet te veel last van muggen en andere steekbeestjes? Vooral onze dochter is een echte mugenmagneet, die wordt soms nog onder de klamboe helemaal lekgeprikt...

Mireille

Aw: Langere fietsreis met kinderen 14 Jan 2009 11:25 #2224

• Claar
Hoi Mireille,

Aland en Finland zijn volgens mij prima te doen met kinderen (in kar of aanhangfiets). Het land is vlak met af en toe een heuveltje. Op Aland kun je regelmatig de boot nemen, dus dat maakt het helemaal afwisselend. Op www.alandstrafiken.ax kun je een beeld krijgen van de vaarschema's van de boten. Een actueel vaarschema is wel heel handig omdat niet alle boten even vaak varen. Als je van Stockholm komt kun je eerst de boot nemen naar Mariehavn (je doet daar ongeveer een halve dag over). Dan heb je de keus tussen de zuidelijke route en de noordelijke route over Aland richting Turku. Wij hebben de zuidelijke route gedaan. In Finland zelf hadden we een speciale fietskaart waar alle routes opstonden. De wegen zijn over het algemeen rustig en prettig te fietsen. Je komt voldoende dorpjes tegen voor boodschappen. Cafeetjes kom je niet vaak tegen, als er iets is moet je er meteen gebruik van maken. Maar dat geldt voor heel Scandinavie. Wat betreft campings weet ik het niet zo goed. Wij konden er een keer geen vinden, maar konden toen bij mensen thuis overnachten. Ook dit jaar in Noorwegen hebben we weer wildgekampeerd. Dat is daar veel gewoner. Een kwestie van een boer vragen of je op zijn land mag staan. Onze zoon vond dat bere interessant met zo'n tractor enzo.
We hebben niet de hele afstand gefietst, aangezien we niet genoeg vakantie hadden... En hebben tussen Ekenas/Tammisaari en Turku de trein genomen. Dat gaat trouwens erg makkelijk in Finland. Over het stuk Stockholm - Turku hebben we 5 dagen gedaan, met maximaal 50 km per dag.

Misschien nog een leuke tip als je naar Scandinavie gaat. Het is ook heel leuk om een weekje te gaan kanoen. Wij hebben dat (toen nog zonder kind) gedaan in Zuid-Zweden bij Arvika en hebben een tocht van een week gemaakt door het natuurgebied Glaskogen. Je huurt dan een kano voor een week en krijgt informatie over de tocht. Je kampeert wild langs het water en neemt eten mee voor een week. Echt het ware Robinson gevoel als je op een onbewoond eiland kampeerd midden in een meer. Het kanoen is goed te doen met kinderen lijkt me, als ze maar wel kunnen zwemmen. Waterdichte tassen zijn wel nodig, maar als je Ortlieb fietstassen hebt kun je die gewoon gebruiken. Bij onze tocht moets je soms flink klunen (kano op een karretje en lopen maar), tot wel 5 km aan toe, maar er zijn veel verschillende tochten nodig. Zie www.arvikacanoe.se

Ik hoor het wel als je nog vragen hebt.

groet,
Claar

Aw: Langere fietsreis met kinderen 13 Jan 2009 20:24 #2220

• armimema
Hoi Josien,

wij wonen in Belgie, en daar is een kind leerplichtig in september van het jaar waarin het zeswordt. Mijn oudste wordt in juni 6, dus is leerplichtig in september 2009 ;)

Nu stelt zich daar voor ons sowieso niet echt een probleem, aangezien ik onderwijzeres ben, en leerplicht in Belgie niet gelijk staat aan schoolplicht (zoals in Nederland). een kind mag bij ons ook thuisonderwijs krijgen. Ik kan ze dus onderweg lesgeven, alleen moet je dat wel aanvragen natuurlijk... Dus in de toekomst zijn wij nog wel eens weg :P

Mireille
  • Page:
  • 1
  • 2