Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Drauradweg of Murrradweg?

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 23 Jan 2009 17:54 #2245

• vinkenvleugel
Beste Babs,

- inderdaad wij hebben het laatste deel van de Drau niet gefietst; te heuvelachtig en te weinig campings

- eigenlijk vonden wij de Donau zeker zo mooi als de Drau: mooi plaatsjes/steden, heel veel campings/zwembaden, prima fietspaden, heel veel pondjes, wijnvelden, ook in de Donau kun je zwemmen. En reserveer ook zeker drie dagen voor het eindpunt Wenen (voor jong - dierentuin Schönbrun - en oud een hele mooie stad). Tuurlijk fietsen er meerdere mensen, maar wij vonden het beslist niet hinderlijk (en het viel ook best wel mee).

- dit jaar gaan wij de Mainroute-fietsen van Bamberg naar Frankfurt, een kleine 400 km. Volgens Bikeline ook weer om 30 km een camping en vele zwembaden. De route heeft van de Duitse fietsersbond vijf sterren gekregen (schijnt een hoge score te zijn: veel cultuur en afwisselende natuur)
The administrator has disabled public write access.

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 22 Jan 2009 19:47 #2243

• babsdehaas
beste Joost

Als ik het goed begrijp hebben jullie niet het laatste stuk van de drau gefietst, het heuvelige stuk?? Is de rest te vergelijken met de werra route deze mooie route hebben wij vorig jaar gefietst me twee karren en was redelijk te doen.

Ook wij vinden een zwembad wel erg prettig voor de kids omdathet waterratten zijn, maar natuurlijk water is ook erg gaaf.Kun je ook in de drau zwemmen??

Ik las dat jullie ook de dnau hebben gefietst. Vonden jullie dat niet erg filefietsen?? want dat is wat ik steeds hoor of is dat niet helemaal waar??

Ik ben ook benieuwd wat jullie dit jaar gaan fietsen of word het iets heel anders??

Babs

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 20 Jan 2009 21:28 #2242

• vinkenvleugel
Wij hebben de route volgens het Bikeline-boekje gefietst. Aan het begin van de route (wel aan de Oostenrijkse kant) hebben wij onze auto hebben wij bij een klein stationnetje (onbeheerd) in een plaatsje neergezet (doen wij al jaren, nooit geen problemen gehad). Uiteindelijk zijn wij in Klagenfurt dus weer op de trein gestapt. Klagenfurt ligt niet aan de route, dus je moet het dal van de Drau uit. Om twee redenen kan ik jullie dat niet aanraden: 1) zwaar klimmen; 2) de camping bij de stad is niet aan (soort discocamping). Kies voor de terugreis een station langs de route. Via de site van Deutsche Bahn kun je prima nagaan hoe lang te terugreis is naar het beginpunt. Het ophalen van de auto viel ons wel wat tegen. Alleen met boemeltjes kon naar het beginstation komen (duur: ruim 4 uur) en toen moesten met de auto over B-wegen door het dal van de Drau weer terug naar de camping (nogeens ruim drie uur).
De campings zijn er voldoende (in het Bikeline-boekje prima aangegeven), de kwaliteit is wisselend. Maar als fietsvakantiemensen heb je niet alles te willen. Omdat de campings soms van de route afliggen, moet je soms klimmen. Enkele campings bieden je ook aan om je langs de route op te halen (op de borden staat dan een 06-nummer). Daar hebben wij eenmaal gebruik van gemaakt, werkte prima, de boer kwam ons met een grote Mercesdes en aanhanger oppikken. We kwamen op een schitterende camping boven op de berg. Alleen met de fiets hadden wij dat nooit gered.
Ook de zwembaden staan in het Bikelineboekje heel duidelijk aangegeven. De kwaliteit van deze (gemeentelijke) Freibaden is bijna zonder uitzondering heel goed (met het hele gezin voor 6 euro een hele middag onder de pannen).

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 20 Jan 2009 20:59 #2240

• Martin
Als je het forum doorzoekt op \"Fietsen in Oostenrijk\" zie je onze impressie van fietsen langs de
Gail en de Drau. Ik heb ooit een artikel over de Murradweg gelezen in Oppad. Hier wordt volgens mij meer geklommen dan langs de Drau. Aan de andere kant zitten er weer hele leuke dingen in als een lange tunnel..

Onze ervaring is dat een aanhangfiets en/of fietskar het klimmen nagenoeg onmogelijk maakt, tenzij je al fiks getraind op vakantie gaat (dat lukt ons dus niet):(
Als ik me goed herinner komt de Drauroute ook langs Villach, daar ligt de camping dus bovenop een soort Posbank-heuvel, daar zijn we duizend doden op gestorven... -> be prepared ! Bovendien was dat in 2007 geen leuke camping.

Dit jaar overigens wel wat meer geklommen, doordat onze oudste zoon nu zelf aardig kan fietsen (zei de trotse vader).

Ook wij laten de auto altijd achter op een camping. Kost soms zelfs niets. Papa en 1 kind gaan aan het eindpunt dan een dagje lekker treinen om de auto weer op te halen. Bevalt altijd prima, maar we zijn dan ook treinengek.

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 20 Jan 2009 07:48 #2238

• Margalith
Ook ik ben erg nieuwsgierig. Ook wij fietsen tussen de 30 en 40 km per dag. Soms meer als het echt niet anders kan, maar liever niet. Veel campings en zwemwater klinkt goed!
Ben ook erg nieuwsgierig waar jullie de auto hebben achtergelaten. De afgelopen 3 jaar is het ons altijd gelukt om hem tegen een kleine vergoeding te stallen op een camping. Mijn man is dan eigenlijk altijd het \"slachtoffer\" om de auto op te halen en dan terug te rijden naar onze eindcamping. Het kost je een dag maar scheelt een hoop gehannes met meerdere fietsen, bagage en kinderen in een trein.

Aw: Drauradweg of Murrradweg? 19 Jan 2009 21:53 #2237

• Silvie
Beste Joost,

Leuk om enthousiaste verhalen over de Drauroute te lezen. De campingdichtheid is voor ons ook heel belangrijk en dan is de Drau denk ik geschikter dan de Mur. Daarover heb ik campings opgevraagd en dat valt een beetje tegen. Zijn jullie in Toblach gestart? Jullie eindpunt was Klagenfurt. Dat ligt niet direct aan de route. Is dat zonder al te veel klimwerk te bereiken?

Zowel bij de drauradweg als bij de Murradweg heb ik gelezen dat er een busreis terug te reserveren is waarbij de fietsen mee kunnen. Nadeel is dat je dan vast zit aan een datum. Met de trein terug is dan flexibeler. Hadden jullie de trein gereserveerd van te voren?

Waar hebben jullie de auto achtergelaten? Op de camping of bij een hotel of langs de openbare weg?

Kortom, ik heb nog meer nieuwsgierige vragen.

Groet, Silvie
  • Page:
  • 1
  • 2