Welcome, Guest

TOPIC: De groene weg met baby en peuter

Aw: De groene weg met baby en peuter 23 Aug 2009 18:55 #2650

• gwenvaneijden
Hoi Peter,

En, hebben jullie de route inmiddels gefietst?
Ik heb het eerste deel 3 weken geleden gefietsts (v.a. Maastricht via de Ardennen) samen met mijn zoon van 3,5 jaar. Mijn zoon zat in de fietskar en de bagage achterop de fiets. De route door de Ardennen was zeker pittig met 12kg bagage en 25 kilo achter de fiets. Wegdek in Belgie is ook niet altijd goed waardoor je soms om de kuilen heen moet.... Door Luxemburg fietsen was super. mooie fietspaden, heel rustige, gladde wegen. In Luxemburg stad wel een flik klim over kasseien... Noor Frankrijk vond ik niet echt mooi en omdat er zo weinig dorpjes/winkeltjes/restaurants open zijn was het soms lastig om op tijd pauzes in te lassen en voedsel in te slaan. In de Ardennen was 50 km per dag echt genoeg. Daarna heb ik tot max 80 km per dag gereden maar voor die kleine had iets minder ook wel gemogen. Denk dat 60 km per dag redelijk is. Dank is er ook nog tijd voor pauzes/spelen/pech onderweg.

Al met al hebben kijken mijn zoon en ik met veel plezier terug op de tocht. Zeker voor herhaling vatbaar!

Wens jullie veel plezier.

Gwen
The administrator has disabled public write access.

Aw: De groene weg met baby en peuter 30 Jan 2009 14:50 #2250

• Arkel
De groene weg hebben wij alweer heel wat jaartjes geleden gefietst zonder kinderen.

Nu met kinderen (ze zijn nu 1 en 4) zal ik me er niet meer aan wagen en dat om een aantal redenen:

1) de afstanden tussen campings zijn vooral in het eerste gedeelte van de route behoorlijk lang. Om het gezellig te houden fietsen we nu ongeveer zo'n 40 kilometer per dag en op deze route moet je af en toe echt het dubbele fietsen.

2) onderweg weinig te doen voor de kinderen. Tussen de middag een leuk grasveldje of een speeltuin is voor de afwisseling toch wel heel leuk, en als ik het me goed herinner waren die er niet zo veel.

3) af en toe best wel een klimmetje, getraind best wel te doen, maar met een fietskar volgeladen met kids en bagage kan dat je lelijk opbreken.

Als ik een advies mag geven zal ik niet met deze route beginnen, maar eerder een wat vlakkere en kortere route kiezen met wat meer overnachtings mogelijkheden.

groetjes

Laura

Aw: De groene weg met baby en peuter 25 Jan 2009 20:35 #2248

• petemuts
Hallo Peter,

Wij hebben de groene weg naar de Middellandse zee niet met kinderen gefietst maar wel in 2001 met tweeen. We zijn daarna wel bijna elk jaar sinds 2003 op fietsvakantie met een of twee kleine kinderen geweest (kinderen nu 5 en 3 jaar, zie www.mutsnet.nl). Ik denk dat ik wel een beetje het hoe en wat kan inschatten.

De route is zeer zeker geschikt om te fietsen met een fietskar (veelal rustige wegen en niet veel grote steden) en heel leuk om te doen. Er zitten wel op een aantal plekken beklimmingen in maar deze zijn met enige trainig goed te doen. Training met een fietskar met twee kinderen met bagage is echt nodig, bv. een aantal keren in Zuid-limburg.

Je schrijft echter niet welke route je precies gaat volgen. Als ik de complete route neem (dus luxemburg stad naar Ste. Maries de la Mer en terug naar Arles voor de fietsbus of iets dergelijks) en ik kijk naar onze werkelijk gefietste kilometers dan kom ik uit rond 1200 km. In drie weken komt dit neer op 60 km per dag zonder rustdagen. Onze ervaring is dat dit te veel is zeker omdat er rustdagen nodig zijn en dan het gemiddelde per dag nog hoger was. In onze ervaring moet je niet meer dan 40-50 km per dag fietsen en dan nog voldoende rustdagen inbouwen anders is het echt niet relaxed. De gemiddelde snelheid waar wij mee rekenen is minder dan 15 km/h in dit soort terrein. Ik zou dus de route inkorten of verderop beginnen als je tenminste naar de zee wil fietsen. Als je niet verder wil fietsen dan Marnay is het goed te doen echter...

Je schrijft ook niet of jullie gaan kamperen. Zo ja, dan is een andere punt de campingdichtheid. Zeker in Noord-Frankrijk is deze niet erg groot en dit betekent dan regelmatig dagafstanden van 70 of 80 km. Je moet dus vooraf goed de route bekijken (ook campings bekijken die niet direct op de route liggen). Later op de route is het niet zo'n probleem meer maar je moet het vooraf nog steeds goed uitzoeken.

In Frankrijk zijn niet zo veel fietspaden. Kom je ergens zo'n fietspad tegen dan zijn deze breed genoeg om met een fietskar te volgen. Maar meestal fiets je over rustige wegen. In tegenstelling tot de mening van sommigen, vinden wij fietsen met een fietskar in Frankijk niet gevaarlijker dan in Nederland. Automobilisten blijven zelfs vaak erg lang achter je rijden tot ze echt zeker zijn dat ze voorbij kunnen. Een uitzondering zijn de grotere steden met veel 1-richtingsverkeer waar je af en toe erg moet opletten. Maar grote steden kom je niet veel tegen op de groene weg.

Heb je nog meer info nodig, mail me maar,

Groeten,

Peter Mutsaers

De groene weg met baby en peuter 23 Jan 2009 13:55 #2244

• Peter
Wij hebben plannen om de groeneweg te fietsen vanaf Luxemburg met een fietskar en twee kleine kinderen.
Zijn de paden breed genoeg hiervoor?
Kunnen we de tocht tot aan de kust volbrengen in 3 weken in een relax tempo?
Alle info is welkom (onervaren in het fietsen)

Peter