Welcome, Guest

TOPIC: reis van en naar startpunt

boot 08 Aug 2009 18:51 #2627

• Motomarz
OK, weer een beetje leven inblazen hier.

Een aantal mensen geven aan dat reizen met de boot
erg makkelijk is.
Klopt, en dat gaan we volgende week ook doen, zoals
ik al vertelt heb geloof ik.

Alleen gaan we nu voor het eerst met dat kereltje
van ons op de boot.
en wat we ons net zaten af te vragen:
hoe gaat dat eigenlijk met slapen op de boot?
Voor hem dan he, wij hebben daar zat ervaring mee.

Speciaal kinderbed mee? Hebben ze aan boord een
goede oplossing? Vertel!
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 20 Jul 2009 06:56 #2615

• Claar
De dagtrein naar Berlijn heb ik laatst een keer genomen voor een binnenlandse reis. Het rijtuig waar de fietsen in kunnen bestaat voor de helft uit zitplaatsen en voor de helft is het leeg met haken, waar je je fiets in kan zetten en kan ophangen. Enige minpunt is dat de deur niet zo groot is. Onze tweepersoonsfietskar paste er niet gewoon door (met één wiel er af wel). Binnen is wel ruimte zat voor bagage en fietskar. Wij laten in zulke gevallen meestal een deel van de bagage op of bij de fiets en nemen alleen de een tas met geld e.d. mee naar onze zitplaats. Wel gaan we regelmatig kijken of alles er nog is, omdat we er toch vaak niet helemaal gerust op zijn.
In de nachttrein zou ik wel alles meenemen naar de couchette of je kunt gebruik maken van een afsluitbaar hokje dat in de fietscoupe zit (even vragen aan de conducteur).

Fijne vakantie!

Aw: reis van en naar startpunt 19 Jul 2009 09:12 #2614

• kalevala
Een vraag waar wij nog even mee zitten is de bagage die met onze fietsen meegaan. We zijn een gezin van 5 en gaan met 5 fietsen en een kar naar Duitsland de Elbe route fietsen. Heen met de dagtrein naar Magdeburg via een ruim genomen overstap in Hannover en terug met de Ciy Nightline uit Dresden. Alles is goed gereserveerd maar vragen ons af wat we met al die bagage moeten. Ik lees verschillende verhalen over dit onderwerp.
Zijn er ervaringen met de dagtrein naar Berlijn ?Toevallig zitten we tussen Schiphol en Hannover in hetzelfde rijtuig als onze fietsen maar bv tussen Hannover en Magdeburg zitten er een aantal rijtuigen tussen. Ook voor de CNL zitten er twee rijtuigen tussen. We hebben nogal wat tassen......Om nu alles van fietsrijtuig naar zit- of slaaprijtuig te slepen.... , afgezien van de beschikbare ruimte.<br /><br />Bericht gewijzigd door: kalevala, op: 2009/07/19 11:13

Aw: reis van en naar startpunt 15 Jul 2009 11:10 #2613

• athelas
Inderdaad overstappen is geen pretje, we zijn twee jaar geleden met de trein naar Denemarken gegaan, met 1 baby, 1 fietskar & 2 ligfietsen.
In totaal zijn we toen 6 keer overgestapt (3 keer op de heenreis en 3 keer op de terugreis)
Dat lukte allemaal wel zeker omdat we een reisplanning hadden gemaakt die ons telkens een ruime overstap gaf (minimaal 1 uur)
In de trein was er over het algemeen voldoende ruimte, ook omdat we drie fietsreserveringen hadden, ook voor de kar. Kostte maar een E 10 en is (zeker icm ligfietsen die bijna nooit in de rekken passen) erg fijn.

Verder hadden we een hele grote tas meegenomen waar alle losse spullen (matjes, slaapzakken tent) die in de kar lagen in paste. Op die manier konden we de kar snel inklappen (en alles naar binnen gooien) als de deuren van de trein te smal bleken te zijn.

Overigens nog een tip: de treinreiswinkel die onze kaartjes regelde heeft steeds een extra zitplaats reservering gemaakt. Zo hadden we een extra zitplaats voor onze zoon, terwijl hij niet hoefde te betalen voor de trein.

Aw: reis van en naar startpunt 14 Jul 2009 09:55 #2612

• Claar
Met de fiets opstappen op de trein is altijd stress, wat dat betreft kun je beter op je fiets zitten. Maar er zijn ook genoeg voordelen. Ik vind het zelf het prettigst om naar het buitenland met de nachttrein te reizen, zeker met een klein kind. Jij en je kind slapen terwijl je de volgende ochtend vroeg wegfietst in een vreemd land. Vanuit Nederland gaan er een aantal rechtstreekse treinen waarbij je je fiets mee kunt nemen (zie ook: treinreiswinkel.nl, daar hebben ze een speciaal deel dat over fiets en trein gaat). Op die treinen is een ruim fietscompartiment en heb je een gereserveerde fietsplaats (en dus nauwelijks stress). Volgens mij heb je rechtstreekse verbindingen met Milaan, Basel, Munchen, Praag, Berlijn (overdag), Kopenhagen, Livorno, Bologna en Avignon (de laatste drie alleen in de zomer met de autoslaaptrein).

In sommige landen in Europa is het makkelijker om verder te reizen met de trein dan anderen. Makkelijke landen zijn bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland. Daar heb je veel plek voor de fietsen. In bijvoorbeeld Italie gaat het ook prima met de stoptreinen en er is altijd wel een mannetje op het perron om je te helpen. Moeilijk is bijvoorbeeld Frankrijk.

Daarnaast is de boot een ideale manier om je fiets mee te nemen, dus Engeland is ook goed te doen.

Aw: reis van en naar startpunt 11 Jul 2009 20:59 #2609

• sandra
\"Verder kost in- of uitstappen al snel 20-25 minuten, dus is overstappen geen optie.\"

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik schreef inderdaad dat wij niet dol zijn op overstappen, maar we doen het wél. Ja, het kost wat tijd, maar wat is een uurtje op zo'n lange reis? En het vergroot je mogelijkheden enorm als je wél bereid bent een keertje over te stappen. 'geen optie' klinkt (in mijn oren dan hè) dat het een soort onmogelijkheid is. Maar het is prima mogelijk, en valt ons vaak uiteindelijk weer reuze mee. Maar neem er wel voldoende tijd voor, maak het jezelf dus niet te moeilijk.