Welcome, Guest

TOPIC: reis van en naar startpunt

Aw: reis van en naar startpunt 11 Jul 2009 19:40 #2608

  • josien van baare
  • OFFLINE
Wij hebben nog een mooie truc: mijn schoonmoeder heeft ons twee jaar geleden 120 kilometer \"landinwaarts\" gebracht zodat we niet steeds in ons Brabantse land blijven hangen. Hoe? Mijn man en ik met de twee oudsten en vier fietsen met de trein, zonder bagage. Mijn schoonmoeder met de jongste met de auto. Achterin passen: de aanhangfiets, de bagagefietskar en alle fietstassen. In een VW golfje gewoon. Je moet wel een schoonmoeder hebben die van autorijden houdt....die heb ik gelukkig. Want ze heeft ons drie weken later in een ander gedeelte van het land weer opgehaald! Dit jaar starten we van huisuit. Of we naar huis fietsen of ons particuliere taxibedrijf bellen mogen we tijdens onze vakantie beslissen. Wat een service...
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 11 Jul 2009 19:16 #2607

  • Suzanenjan
  • OFFLINE
hallo Helen,

Dit jaar gaan we net als vorig jaar weer met de trein naar het buitenland. Vorig jaar was dat Denemarken, heenreis van Amsterdam naar Kolding, terug van Kopenhagen naar Amsterdam. In de nachttrein (City Night Line) met fietswagon was het voor ons, twee stellen met ieder drie kinderen in de leeftijd van 2 tot 8, prima reizen. Met al onze fietsen (6), aanhangfietsen (2), fietskarren (2) en kampeerspullen hadden we vrijwel de gehele baggagewagon nodig. Verder kost in- of uitstappen al snel 20-25 minuten, dus is overstappen geen optie.

Dit jaar gaan we van Amsterdam naar München en terug vanaf Wenen, waarbij we eerst een deel van de Isarroute volgen en daarna de Donauroute.
Ik vind de trein grote voordelen hebben ten opzichte van de bus: meer ruimte tijdens de reis, betere slaapmogelijkheden en goedkoper. Nadeel is het beperkte aantal bestemmingen (zeker als je niet wilt overstappen). De auto is voor ons geen optie: met onze toch niet heel kleine mpv krijg ik precies alle spullen mee, maar moet dan helaas vrouw en kinderen thuis laten.;)
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 11 Jul 2009 19:04 #2606

  • Marjorie
  • OFFLINE
Hoi,
Wij zijn ook een aantal keer vanuit huis vertrokken en overwegen dat dit jaar ook weer te doen. Dat heeft toch ook wel wat. Maar voor onze fietsvakanties in Denemarken en Frankrijk hebben we de auto gepakt. Een fietsendrager op de trekhaak, de fietskar plat opgevouwen achterin de auto, de fietstassen er bovenop. Vorig jaar hadden we ook een dakkoffer en daar paste dan de aanhangfiets in. Op de eerste camping vroegen we of we de auto daar konden laten staan. In Denemarken kostte dat niets, in Frankrijk wel, maar dat was wel te doen.
Dit jaar waren we aan het kijken om een bepaalde route in duitsland te doen, maar met de trein moeten we inderdaad 2 keer overstappen en dat zagen we niet zo zitten.
In nederland zijn we ook een keer met fietsen en fietskar in de trein geweest, nu 5 jaar geleden. Dat ging goed, maar als je meer dan 2 fietsen en een fietskar mee moet nemen is dat inderdaad een kwestie van opsplitsen over de trein. Nu zaten we helemaal ingeklemd. Alle tassen er af, fietskar los (opouwen hoefde gelukkig niet, wel hadden we er een wandelkar van gemaakt.Misschien werd hij daarom gedoogd?

Groeten,
Marjorie
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 10 Jul 2009 07:11 #2604

  • sandra
  • OFFLINE
Wij hebben (met kids en fietsen) inmiddels ervaring met de boot, de fietsbus en de trein.

Boot:
Naar Engeland. Ideaal om zonder al te veel gedoe in een ander land te komen. Je fietst zo de boot op, en laat de fiets achter op het autodek. Daar lagen allemaal riemen om de fietsen goed vast te maken. Wij hebben een deel van de bagage op de fietsen laten zitten, en alleen een paar tasjes meegenomen naar onze hut. Aan boord lekker eten, beetje wandelen, rondkijken en prima slapen. En in Newcastle fietsten we zo van de boot af. Super.

Trein:
Naar Polen, Zwitserland, Slovenië en Denemarken. De eerste keer voor een dagtrein gekozen, maar dat doen we niet meer. Doe ons maar een nachttrein, met couchettes (eigen coupé met het gezin). Reserveer wel tijdig, want aantal fietsplekken is beperkt. In de fietswagons is weinig ruimte. je zult dus echt (maar ook uit veiligheidsoverwegingen) al je spullen van de fietsen moeten halen en meenemen naar je couchette (hoewel we ook een keer bagage in een afgesloten ruimte bij de fietsen konden achterlaten). Je slaapwagon kan best een heel eind van de fietswagon vandaan zijn. Voordelen trein: bewegingsruimte, restauratiewagon (ijsjes, koud biertje, koffie, soms complete maaltijden), eigen slaapcoupe (als je met handig aantal bent in ieder geval). In- en uitstappen gaat vaak met wat hectiek gepaard, maar daar moet je je vooral niet door laten opjagen.
Probeer overstappen tot minimum te beperken. Het kost tijd om met fietsen, kinderen, kar, aanhangfiets etc. naar een ander perron te komen (let op: liften zijn vaak klein, dus kar afkoppelen etc.)
Van de Nederlandse treinen worden wij wat minder blij. In- en uitstappen moet heel snel en het is vaak druk. Fietskarren zijn verboden, maar als je 'm kunt inklappen is het nooit een probleem. Maar je kunt eigenlijk nooit alle spullen van je gezin bij elkaar zetten (die tussenstukken in de trein voor fietsen zijn te klein), dus je zult moeten opsplitsen. Let op: inde spits mag je niet met de fiets in de trein (maar goed, dat wil je ook niet). Afhankelijk van waar je woont, kun je overwegen om te fietsen naar het station waar de internationale trein vertrekt.

Fietsbus:
namen wij in 2005 naar Frankrijk. Was boven verwachting! Het was overigens het laatste jaar dat er slaapbussen reden (is nu verboden), dus een bed heb je niet meer, je zult nu dus zittend moeten slapen.
Instappen gaat super ontspannen, de chauffeurs ontfermen zich over de fietsen. In de bus allemaal andere fietsers (en toen ook veel gezinnen). En je komt niet aan op het station in het centrum van een grote stad, maar op een camping. Nadeel van de bus vind ik wel de prijs, en het gebrek aan bewegingsruimte. Maar als de kinderen ietsje ouder zijn, en zich een tijd kunnen vermaken met een boekje of een spelletje, is het echt een uitkomst.

Groet, Sandra
(onze ervaringen vind je op www.opfietsvakantie.nl)
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 09 Jul 2009 18:05 #2603

  • Motomarz
  • OFFLINE
Komende vakantie is onze eerste fietsvakantie-met-kind.
Onze vorige fietsvakanties hebben we nogal verschillend gedaan.
Een paar keer met de trein,
maar ook een paar keer spul in de auto, en dan naar het start, en dus ook eindpunt rijden.

Komende vakantie vind plaats in Schotland, te beginnen op de Shetland eilanden.
Daar komen is al een wereldreis, zeker als je alles
op de fiets wilt doen.
Dus:
De fietsen gaan achterop de auto.
De fietskar past in de auto, samen met de bagage.
Zo gaan we met de boot naar New Castle,
dan rijden we naar Aberdeen, parkeren daar ergens de auto, en gaan met de fietsen en kar op de boot verder naar de Shetlands.
Om uiteindelijk weer in Aberdeen terug te komen,
en dan met de auto weer naar huis te gaan.
The administrator has disabled public write access.

Aw: reis van en naar startpunt 09 Jul 2009 16:16 #2602

  • Martijn vB
  • OFFLINE
Wij hebben vorig jaar met 3 kinderen (toen 5, 7, 9) in Frankrijk gefietst. We hadden 1 aanhangfiets en 1 bagagekar bij ons, naast uiteraard de 4 gewone fietsen. Bij de fietsvakantiewinkel kun je reizen boeken met de bus met zo'n fietsaanhanger erachter. Dat is ons goed bevallen. Start en eindpunt op een mooie camping in Bléré aan de Loire. De 3 weken daartussen konden we zelf bepalen wat we wilden. Je kunt bij Cycletoers ook inclusief tenten boeken. Ik zou zeggen, google eens op fietsvakantie of kijk op de site van de fietsvakantiewinkel.nl. Veel plezier, Martijn<br /><br />Bericht gewijzigd door: Tijnie, op: 2009/07/09 18:17
The administrator has disabled public write access.
Powered by Kunena Forum