Welcome, Guest

TOPIC: Meivakantie?

Aw: Meivakantie? 09 Mrt 2010 16:17 #2980

• Paula
Wij fietsen ieder jaar in de meivakantie ergens in Nederland. Meestal hebben we mooi weer. Kamperen kan dan prima. Vorig jaar was het wat minder, toen hebben we de tent verruild voor trekkershutten. Groet, Paula
The administrator has disabled public write access.

Aw: Meivakantie? 08 Mrt 2010 15:55 #2978

• Sander
Vorig voorjaar zaten wij in de Eifel, ik heb in die voorjaarsvakantie daar wel een paar dagen lichte nachtvorst meegemaakt. Maar 's ochtends ontbeten we gewoon in het zonnetje buiten.
Het voordeel van het voorjaar is dat het verschil tussen dag en nacht temperatuur erg groot is. Dus als het 's nachts wat koud is, dan wil dat nog niet zomaar zeggen dat het overdag ook koud is. Als het 's nachts helder is koelt het gewoon snel af.

Bij nader inzien is dus veel warme kleding (extra fleece) voor 's ochtends niet echt noodzakelijk. Hoewel ik wel altijd thermo ondergoed bij me heb voor de kids, een koel windje kan ook in het voorjaar verradelijk koud zijn. De fleece tentslofjes voor de kids hebben wij ook altijd bij in voor- en najaar, dat is gewoon lekker warm aan de voetjes en ze wegen niets.

In het najaar zijn risico's op nachtvorst idd veel hoger. Je hebt helemaal gelijk dat je in het voorjaar meer rekening moet houden met zon. Dus dat betekent goede zonnecreme, hoofdbedekking en lange dunne mouwtjes, bijv blousjes o.i.d. en wellicht ook een zonnebrilletje voor de kleinen meenemen.<br /><br />Bericht gewijzigd door: Sander, op: 2010/03/08 16:58

Aw: Meivakantie? 08 Mrt 2010 14:46 #2977

• sandra
Niemand kan je op dit moment voorspellen hoe het weer zal zijn in de meivakantie. Maar nachtvorst?? Wij kamperen eigenlijk altijd wel rond die tijd, maar ik kan mij echt geen nachtvorst herinneren. Wel écht zomerweer, korte broek en t-shirt, en vreselijk verbranden omdat je nog helemaal niet aan de zon bent gewend. En ik beloof je: dan wíl je helemaal geen thermo-ondergoed aan.
Vermoedelijk is het overdag ergens tussen de 10 en de 25 graden, alles is dus mogelijk. En kamperen zeker!
Dit jaar gaan we in de meivakantie wat anders doen, hopelijk is het met Pasen een beetje mooi weer, dan 'starten' we dat weekend ons fietsseizoen. Ik denk dat we dan richting Veluwe gaan, maar we weten het nog niet.

Aw: Meivakantie? 08 Mrt 2010 09:27 #2970

• Sander
In de mei vakantie gaan wij naar Luxemburg. Heel misschien nog 's nachts een nachtvorstje in de heuvels maar niets bijzonders. Het is gewoon een kwestie van een goed isolerende mat, redelijke slaapzak en wellicht wat extra fleece dekens. Kind pyama aan uiteraard. 's ochtends vroeg als het fris is, is een extra fleece en een muts voor het kind wel fijn en wellicht een paar zelfgemaakte tentsloffen van fleece.

Uiteraard thermo ondergoed aan!

Hier een paar foto's van kinderen in de vrieskou 's ochtends:
www.hiking-site.nl/fotoalbums/showphoto.php?photo=10177
www.hiking-site.nl/fotoalbums/showphoto.php?photo=10178

Maar in de mei vakantie is het waarschijnlijk al warmer dan in de najaarsvakantie. Gewoon er op voorbereid zijn dan kan er ook niets mis gaan.

Goede matjes:
Een gesloten celschuim mat van 18mm of een TAR met een (isolatiewaarde) R-waarde van 3,4. Uiteraard kan je voor kinderen korte modellen nemen en een celschuim mat kan je gewoon korter knippen.

Goede slaapzakken voor kleine kinderen (geen dons ivm plas ongelukjes):

Een Ajungilak Kompakt 3 season of een North Face Cat's Meow. Deze slaapzakken kan je in korte modellen krijgen (rond de 1,65), ideaal voor kinderen en zeker goed voor een nachtvorstje. Als ze nog te lang zijn kan je ze inkorten met een elastiek o.i.d.

Thermo ondergoed voor kinderen gewoon even bij Wibra of Zeeman kijken.

Fleecjes, gewoon even op marktplaats kijken daar schuift wel eens een bodywarmer en of redelijke goede fleece voor kinderen voorbij. Anders even naar de buitnsport winkel daar hebben ze meestal ook goede fleece vor kinderen. De fleece die je in confectiewinkels kunt kopen is van mindere isolerende kwaliteit, probeer altijd een fleece te scoren dat van polartec (malden mills) is gemaakt. voor kinderen is als het echt koud is 2 fleecjes over elkaar geen overbodige luxe.

Tja en als je echt wil investeren kan je ook donsjackjes kopen voor de kids. dat hebben wij nooit egdaan, was nog niet echt nodig, ze liggen toch vroeg in bed en zijn lekker warm als ze uit bed komen. Met wat warm ontbijt (muesli, warme (choco)melk o.i.d. blijven ze ook warm) na het eten gaan ze toch buiten rondrennen en dan is een winddichte laag (regenpak) wel handig.

Dus als je wat meer wil weten over het kamperen met kinderen in wat koudere omstandigheden (voorjaar, najaar) vraag maar raak.

Meivakantie? 07 Mrt 2010 19:38 #2966

• Judith
Wat gaan jullie doen in de meivakantie? Kan je dan al kamperen in Nederland of is het daar 's nachts nog te koud voor met kleine kinderen?
Waar zou je in Europa heen kunnen voor maximaal 2 weken?