Welcome, Guest

TOPIC: Volgend jaar fietsvakantie

Aw: Volgend jaar fietsvakantie 03 Jan 2016 20:43 #5912

• koen31
Hoi,
We zijn momenteel ook aan het informeren, om een fietsreis te organiseren met kinderen.
Het is de eerste keer dat we dit doen; in het verleden zijn we verschillende keren op fietsreis geweest, maar dan zonder kinderen. We hebben 2 kinderen van 5 en 7. We zullen iets moeten proberen met aanhangfietsen, de oudste fietst nog niet zo goed.

Ik heb enkele praktische vraagjes :
* Logies :
- Ik merk dat de meeste mensen gebruik maken van campings. We zijn niet tegen kamperen, maar we hebben echter geen kampeerspullen. Ik denk ook dat dit wel een pak extra bagage met zich meebrengt ?
Is het zowieso praktisch haalbaar om al die spullen te vervoeren, met 2 personen (en 2 kinderen uiteraard) ? Of moet je hiervoor bagagetransport regelen ?
Wellicht heb je op een camping bijna altijd plaats ?

- Aangezien we dit voor het eerst proberen, willen we op dit ogenblik nog niet direkt investeren in kampeerspullen, vandaar dat onze voorkeur uit ging naar een verblijf in hotelletjes, chambre d'hotes of soortgelijk.
Moet je op voorhand reserveren als je wil verblijven in hotelletjes of dergelijke ?
Dit hangt uiteraard sterk af van de bestemming en de periode. We willen onze reis maken in juli of augustus.
In Oostenrijk/Duitsland kan je mijns inziens altijd wel iets vinden om te verblijven, maar in Frankrijk zijn mijn ervaringen niet al te best bij het zoeken van een last-minute verblijf. Met een auto kan je makkelijk wat tientallen kilometers verder rijden als je niets vindt, maar met de fiets ligt dat moeilijker uiteraard.
Hoe pak je zoiets best aan ? Zowieso op voorhand reserveren, wat je type verblijf ook is ?

* Georganiseerd of niet :
Wat zijn de ervaringen hiermee ?
Is het niet beter voor de eerste keer iets georganiseerd te boeken, met onder meer bagagetransport + vooraf geboekte logies ?
Die pakketreizen zijn wel vrij prijslijk; als het kan doe ik het liever zelf...

* Bestemming :
- Ik merk op deze site heel wat interessante websites, waar ik ideeën kan opdoen.
- Als je zelf een goeie website hebt waar ik wat info kan halen; kan je die dan posten ?

Alvast bedankt voor de input,

groeten,

Koen
The administrator has disabled public write access.

Aw: Volgend jaar fietsvakantie 15 Feb 2013 21:00 #5672

• Esther G.
Hoi,

wij hebben ook drie kinderen en gaan op fietsvakantie sinds onze jongste een half jaar oud is. Wij gaan meestal in Nederland of Duitsland en dan in trekkershutten, maar we hebben afgelopen zomer gekampeerd. we hebben toen in Oostenrijk gefietst langs de drau. heel goed te doen, en wij hadden ook nog luiers enzo mee te slepen.
Onze oudste is 8 en fietst zelf sinds hij 6 is, en afgelopen jaar voor het eerst met zelf ook bagage. wij fietsen max 40 km per dag. onze middelste is wat minder sterk, en zij fietst nog op de aanhangfiets. Ik denk dat we dat ook aankomende zomer nog gaan doen, dan is zij 7 jaar. Misschien is dat ook nog een optie voor je jongste?
Ik zou zeggen: probeer het eerst een keer een weekendje in Nederland!
Veel plezier, wij genieten er alle 5 van !

Esther

Aw: Volgend jaar fietsvakantie 12 Jun 2012 16:57 #4693

• jvanb
Loirestreek is ook prachtig en de kastelen spreken tot de verbeelding bij kinderen. Wij hebben er drie weken mooi weer gehad. CAmpings in overvloed, grote en kleine. Etappes vrijwel vlak. Onze kinderen waren toen 6,8 en 10; de jongste op de aanhangfiets. We hebben altijd één bagagekar zodat de fietsen van de jongsten niet te zwaar beladen hoeven te worden. 35-50 kilometer is genoeg merken wij. Vor de kinderen liever 40 als maximun, maarja, voor een leuke camping zijn ze nog wel tien kilometer verder te motiveren. Waar je vooral rekening mee moet houden (tenminste, dat moeten wij), is het tempoverschil tussen je oudste en jongste kind. Dat kan groot zijn op die leeftijd en daar moet je een goede weg in vinden. Anders hebben beiden het idee niet hun eigen tempo te kunnen fietsen en dat frustreert. Nog een reden waarom een aanhangfiets voor dit jaar nog fijn kan zijn.
Maar vooral.....gaan!!!! Want het is superleuk!!! Maar dat had je op deze site waarschijnlijk al ontdekt ;-)

Aw: Volgend jaar fietsvakantie 12 Jun 2012 14:47 #4691

• Claar
Hoi Bea,

Ik zou kiezen voor een fietsroute in Oostenrijk of Zwiterland. Daar vind je veel fietspaden en je kunt er makkelijk je fiets meenemen op de trein. In de andere zuidelijke landen fiets je meestal over de weg, af en toe een stukje heel druk. De Drauradweg is misschien wat voor jullie. Die gaat voornamelijk berg af (als je de goede kant op fietst... Hier is ons verslag http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/03/fietsen-langs-de-drau-drauradweg.html.
Misschien is een aanhangfiets iets voor de jongste?
groet,
Claar

Aw: Volgend jaar fietsvakantie 10 Jun 2012 17:32 #4679

• sandra
Leuk Bea!
Heb je al eens bij de reisverslagen op deze website gekeken? Daar kun je veel inspiratie op doen voor leuke routes, en lees je hoe andere gezinnen dit aanpakken.
Een zevenjarige op een kleine fiets zonder versnellingen: dat kan zeker, maar zorg dan wel voor een vlak gebied. In het buitenland bestekent dit vaak wat puzzelen, want zo vlak als Nederland is het bijna nergens. In zuidwest Frankrijk hebben wij gefietst, met een toen net 8-jarige op zijn eigen fiets. Ik zeg er direct wel bij: groot en sterk, 26 inch fiets, 21 versnellingen. Maar vooral het deel langs de kust en Les Landes was echter zo plat als een pannenkoek. Misschien heb je wat aan ons reisverslag: www.opfietsvakantie.nl/index.php/in-het-...nland/frankrijk-2005
Redelijke afstanden: gewoon proberen wat haalbaar is. Vaak is 30 of 40 km best te doen, maar voor sommigen is dat teveel. En ik ken ook 7-jarigen die hun hand niet omdraaien voor 75 km.
Of kamperen te doen is: natuurlijk! Zeker als alle kinderen zelf fietsen, dan kan de bagage worden verdeeld. Heb je al een geschikte tent, of moeten jullie nog op zoek?

Groet, Sandra

Volgend jaar fietsvakantie 10 Jun 2012 13:22 #4678

• FietsenmetYCX
Ik ben nieuw op dit forum. In het verleden hebben mijn man en ik diverse fietsvakanties gedaan en ik vond dat altijd heerlijk. Sinds de kinderen er zijn hebben we dat nooit meer gedaan (de kinderen zijn 12, 10 en 7). Vandaag met de jongste 2 een flink eind gefietst en toen begon het te kriebelen: volgend jaar een fietsvakantie lijkt me geweldig. Ik heb om te beginnen een paar vragen:
-zijn er fietsroutes die voor kinderen van deze leeftijd, jongste 7 jaar, te behappen zijn in zuidelijke landen? We zijn dol op mooi weer.
-ons lijkt de vrijheid van zelf de tentjes meenemen, zoals we dat in het verleden deden, het fijnst, is dat goed te doen met 3 kids erbij?
-wat zijn redelijke afstanden voor een kind van 7?
-onze jongste is erg klein, onze kinderen komen uit China en met name de jongste is erg klein. Hij fietst dus op een fietsje met 20\"bandjes. Hij heeft geen versnellingen, vind ik hem ook het type nog niet voor. In hoeverre is dat een probleem?

Groet,

Bea