Welcome, Guest

TOPIC: Route Zwitserland haalbaar?

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 10 Jan 2013 15:19 #5356

• Bikey
Inderdaad, via Google Earth kan je vele routes checken.. Heel erg praktisch en dan weet je ook wat je kan verwachten en of het überhaupt doenbaar is met de fiets. Wij kijken vooraf ook altijd nog eens goed na!
The administrator has disabled public write access.

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 23 Jul 2012 20:47 #4856

• guidoscm
Ik kwam net een mooi site tegen die goed aansluit bij de vraag naar mooie fietsroutes met kinderen in zwitserland.
Helaas staan er nog geen meer daagse tochten op.

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 20 Jun 2012 21:07 #4765

• Marieke
Allemaal ontzettend bedankt voor de uitgebreide antwoorden!!! Geweldig!

Ik denk zoals ik het dankzij jullie hulp kan inschatten, dat een groot deel zeker te doen moet zijn. Er zijn een paar stukjes waar ik mijn twijfels bij heb, maar daar kunnen we altijd omdraaien en terug beneden het dichtstbijzijnde station zoeken.
We hebben geen hele strakke planning, en kunnen dus indien nodig extra rustdagen inlassen en/of etappes verkorten.
Of zelfs de route aanpassen, alhoewel we het wel heel leuk zouden vinden om bij onze vrienden langs te gaan en op onze vaste camping uit te komen. Maar nogmaals, dat kan ook met de trein geregeld worden als het moet...
En in het allerergste geval bel ik mijn moeder...;) Die woont max 3 uur rijden verderop en kan dan met onze auto ons komen ophalen!!!!....Maar dat zou natuurlijk wel een erge afgang zijn....

Dit weekend gaan we in ieder geval in Nederland een stukje proeffietsen en kamperen met de bagage en de nieuwe tent....Ik ben benieuwd!

Nogmaals allemaal super bedankt!

Marieke

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 16 Jun 2012 20:36 #4729

• Silvie
Wat het meetrappen op een aanhangfiets betreft: de ervaring van mijn man vorig jaar in Zwitserland was dat onze zoon bij steile hellingen beter niet mee kon trappen. Hij kwam dan nl. in een eigen ritme (en wiebeling), waardoor mijn man veel energie moest steken in het recht houden van zijn eigen fiets. Bij een verharde weg kon onze zoon bij een helling tot ongeveer 10% blijven meetrappen. Tot ongeveer 13% kreeg hij opdracht zo stil mogelijk te blijven zitten. Werd het nog steiler dan moest zoonlief lopen, terwijl papa verder fietste.

Ik heb ook een paar jaar met de aanhangfiets gefietst. Mijn benen zijn toch echt wel minder sterk dan die van mijn man. De hellingen van vorig jaar had ik met een aanhangfiets niet kunnen doen. In die tijd zijn we dan ook niet in de bergen op vakantie geweest.

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 16 Jun 2012 20:09 #4727

• e. ehrlich
In mijn ervaring met fietsen in de bergen met bagage en kinderen (Ardennen, Jura, Vogezen, Alpen), gaat het vooral om het verzet dat je trapt en om het gewicht dat je omhoog zeult.
- Verzet: Op mijn 28 inch Koga heb ik een laagste verzet van 24 x 34 gemonteerd. Daar kom ik nagenoeg elke helling mee boven, inclusief kind (22kg) voorop het zadeltje en volle bagage op voor- en achterdrager. Bij 16% of meer houdt het wel een beetje op, maar dat kom je (gelukkig) zelden tegen.

- Gewicht: hoe lichter hoe beter. Ze zeggen vaak dat de kilo's er niet zoveel toe doen als je toch al met bepakking en kind fietst. Op het vlakke klopt dat wel aardig, maar reken maar dat een paar kilo een wereld van verschil kan maken bij het klimmen. Het verschil tussen nog net door kunnen fietsen en de hele helling omhoog te moeten lopen!
Met die ervaring op zak doen we sindsdien alle fietstochten in de bergen (relatief) lichtgewicht. Gelukkig fiets onze oudste nu zelf. Dat scheelt weer 25 kg B)

Toen onze jongste een jaar was hebben we ook met een eenwielige bagagekar (Monoporter) gefietst, maar dat vond ik zelf minder prettig. Op de aller steilste hellingen trok het ding me achterover en in de snelle afdalingen neigden we te gaan slingeren. Zo'n kar betekent ook weer extra kilo's en minder makkelijk met de trein.
Aanhangfiets hebben we nooit in de bergen gebruikt. Grote kans dat ze juist bij het zware werk niet meetrappen en bovendien dat het verzet op de aanhangfiets niet licht genoeg is. Maar aan dat laatste is natuurlijk wel te sleutelen ;)

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 16 Jun 2012 19:16 #4725

• Motomarz
Met bepakking en fietskar kan ik 10% lang volhouden.
11 of 12% moet niet al te lang duren,
en boven de 13% zijn alleen korte stukjes te doen.

Maar ook ik zeg: liever fietsend, en dan tergend langzaam, dan lopen met de combinatie.