Welcome, Guest

TOPIC: Route Zwitserland haalbaar?

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 15 Jun 2012 09:15 #4710

• gios
www.veloland.ch/files/?id=8535

Zwaarste klim in dit profiel is van Schwanzbrugg naar Chellenmoos. Hoogteverschil 358 meter over een afstand van 5 kilometer betekent een gemiddelde van 7%. Met volle bepakking is dat zwaar, maar niet onoverkomelijk. Met een MTB-verzet fiets je daar zo naar boven. Stel je erop in dat het lang duurt, en blijf vooral fietsen, lopen lijkt makkelijker maar is het zeker niet.

Veel plezier, afzien is ook leuk:) (na afloop dan, met een koude klets in de hand)
The administrator has disabled public write access.

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 14 Jun 2012 19:09 #4709

• guidoscm
de remblokken zijn zeker wenselijk, zeker bij nat weer gaat het soms erg hard.

Ik heb nog een video online staan van de aare route, je kan dan zien wat je onderweg tegenkomt.

Toch verkeken wij ons vorig jaar ook iets. Bij haarspeld bochten denk je aan steile wegen, toch bleek de \"rechte\" weg een stuk steiler. (we hadden niet goed naar de profielen gekeken)

klik op foto voor vergroting.

In zwitserland kan je op veel plaatsen goed de fiets meenemen in de bus of trein. (bus is minder makkelijk met kar en aanhangfiets)

We hebben eerst een weekje in limburg gefietst, ik kwam er toen achter dat ik iets ander verzet nodig had op de fiets.

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 14 Jun 2012 14:50 #4707

• sandra
Als je weinig ervaring hebt met klimmen, is het inderdaad lastig in te schatten wat haalbaar is. Het haat niet alleen om de hoogtemeters, maar ook om de stijgingspercentages en de kwaliteit van het wegdek. Zorg er in ieder geval voor dat je versnellingen optimaal werken en dat je goede remblokken hebt. Neem evt. extra remblokjes mee in je bagage, want die dingen slijten nogal hard in de Alpen;)

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 14 Jun 2012 13:44 #4706

• Marieke
Bedankt voor de reacties...ik heb inderdaad de hoogteprofielen. Het punt is alleen dat ik daarbij geen idee heb wat te doen is en wat niet....het stukje wat jij daar neergezet hebt Erik, is wel een van de stukjes die me nogal zwaar lijken. Maar doordat ik geen ervaring heb met klimmen, vind ik het dus heel lastig om het hoogteprofiel te vertalen in de praktijk zeg maar....wat is nog wel fietsbaar, maar kost alleen extra veel tijd, en wat is afstappen en lopen?
Ik denk dat we het er maar gewoon op gaan wagen....als blijkt dat we ergens echt niet verder naar boven komen, kunnen we altijd omdraaien, terug naar beneden en naar het dichtstbijzijnde station...die zijn er gelukkig behoorlijk wat te vinden!

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 14 Jun 2012 12:45 #4704

• gios
Je kunt toch de hoogteprofielen downloaden van veloland? Dan kun je redelijk inschatten wat haalbaar is. http://www.veloland.ch/files/?id=8535

Aw: Route Zwitserland haalbaar? 13 Jun 2012 20:47 #4702

• sandra
Wij hebben ook in Zwitserland gefietst, met fietskar en aanhangfiets. Ons reisverslag vind je op www.opfietsvakantie.nl.
Behoorlijk wat geklommen. Op zich ging dat best goed, maar het afdalen vond ik soms wel eng. Met een fietskar is 50 of 60 km per uur écht hard. Bovendien ging de aanhangfiets zwabberen bij 52 km/uur. Maar oh, wat zijn de bergen mooi!
We hebben een stukje langs de Rijn en de Bodensee gefietst, dat is vlak. Daar kwamen we opeens massa's andere fietsers tegen. Maar we zijn toch maar weer snel de heuvels en bergen in gegaan, dat vonden we toch veel leuker.
Succes met de voorbereidingen.