Welcome, Guest

TOPIC: Donauroute (Wenen-Budapest)

Aw: Donauroute (Wenen-Budapest) 14 Feb 2013 17:04 #5666

  • Claar
  • OFFLINE
Hoi Judith,

Ik heb zelf ook zitten kijken naar Budapest, maar dat is best een ingewikkelde reis met de trein. Je kunt met de dagterin van Budapest naar Praag en dan daar overstappen op de City Night line naar Amsterdam. Dat is maar één keer overstappen, maar wel een hele dag en een hele nacht in de trein. Met drie kinderen een hele dag in de trein lijkt me geen feest... Of kijk eens naar het vliegtuig voor de terugweg.

Je zou ook kunnen overwegen om van Munchen naar Praag te fietsen of Dresden, daar stopt de City Nightline en kun je dus makkelijk weer naar huis. Je kunt dan de Isarradweg volgen (www.isarradweg.de/wissenswertes/). Ook van Munchen nar Basel is erg makkelijk. Maar dat is natuurlijk geen Budapest!

Je kunt ook eens kijken of je het (deels) georganiseerd kunt doen. De fietsroute langs de Donau is vrij populair. Er zijn denk ik wel duitse organisaties die dat in hun programma hebben.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Donauroute (Wenen-Budapest) 13 Feb 2013 10:56 #5653

  • Judith
  • OFFLINE
Claar schrijft:
Waarom begin je niet in Munchen met fietsen? Dat scheelt weer overstappen en gedoe...
We willen sowieso ook naar Budapest. En van München naar Budapest fietsen is te ver. We hebben ongeveer 3 weken de tijd om te fietsen en fietsen maximaal 50km per dag.
In München op de trein stappen is niet zo'n probleem. We moeten daar voor een bruiloft een paar dagen zijn. Het is dus niet een directe overstap. We moeten alleen even kijken wat de handigste manier is om uit Budapest weer weg te komen met de trein. Richting München moet je best vaak overstappen en dat willen we zo min mogelijk.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Donauroute (Wenen-Budapest) 12 Feb 2013 20:17 #5641

  • sandra
  • OFFLINE
Wij hebben ook heel goede ervaringen met de fietsen in de slaaptrein. Een heel comfortabele manier van reizen. Het instappen en uitstappen kan soms wat stress opleveren, maar denk maar zo: dat is van korte duur. Daarna kun je úren ontspannen.

In de fietscoupé kan het een drukte van belang rondom het instappen. Het is handig als een van de volwassenen + de kids alvast met (een deel van) de tassen richting slaapcoupé wandelt (kan best een groot stuk zijn). De achterblijvende ouder parkeert op zijn/haar gemak de fietsen en evt. fietskar. Soms is dat best passen en meten, en moeten fietsen worden opgehangen in klemmen aan het plafond. En dan zijn er nog altijd mensen met kinderwagens etc. die geen plekje hebben gereserveerd maar echt de trein niet worden uitgezet... Soms laten we wat tassen achter bij/onder de fietsen, maar dat hangt af van de ruimte en de drukte. We hebben ook wel eens een trein gehad met een afsluitbaar bagagehok in de fietscoupé, daar lieten we dan een deel van de bagage achter.

Voor in de trein zelf is het handig om een of twee tassen te reserveren met reis-spullen, zodat je de rest van de tassen direct kan wegbergen onder de banken.

Succes!

Groet, Sandra
The administrator has disabled public write access.

Aw: Donauroute (Wenen-Budapest) 11 Feb 2013 19:13 #5629

  • femke
  • OFFLINE
Ik ben van de zomer met drie kinderen van 2, 6 en 8 met de Citynightline naar Denemarken gegaan.
Ik had voor de jongste ook een plek gereserveerd zodat we een couchette voor onszelf hadden.
Kinderen hebben ondanks dat ze het erg spannend vonden prima geslapen. Ikzelf wat minder. Midden in de nacht werd er nl. gerangeerd in Noord Duitsland.
Ga wel ruim op tijd naar het station. Het kost altijd meer tijd dan je denkt om alle fietsen, bagage en kinderen op het goede perron te krijgen.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Donauroute (Wenen-Budapest) 11 Feb 2013 16:24 #5627

  • Claar
  • OFFLINE
Hoi Judith,

De City Nightline hebben wij heel vaak genomen. Ik vind het een fijne manier van reizen, ook met fiets en kind. Boek een 4 of 6 persoons coupe. De vierpersoons coupes zijn eigenlijk altijd 6 persoonscoupes die je maar met vier personen gebruikt. Als jullie met 5 zijn dan heb je de coupe voor jezelf. Voor de kleinste kun je dan een beetje improviseren met een eigen slaapzak en eventueel een matje op de grond. Wij legden onze zoon toen hij klein was op de grond in zijn tatteljeewieg.
Je krijgt onderweg geen eten en drinken, maar je komt om 7 uur 's morgens in Munchen aan dus dat is geen probleem. Voor de fietsen is er een grote ruimte dus ook tandems en fietskarren kun je meenemen. Vaak is je slaapcoupe wel een eindje af van de fietscoupe. Het handigste is om te wachten tot de trein aankomt en dan met fietsen naar fietscoupe te lopen en alles daar in te laden. Dan kun je daarna binnendoor naar je slaapcoupe.
Wat slapen betreft. Zo'n coupe is natuurlijk veel te leuk om meteen te gaan slapen, maar na het nodige gespeel op het laddertje sliep onze zoon altijd prima.

Waarom begin je niet in Munchen met fietsen? Dat scheelt weer overstappen en gedoe...
The administrator has disabled public write access.

Donauroute (Wenen-Budapest) 10 Feb 2013 10:12 #5606

  • Judith
  • OFFLINE
Wij willen in de zomer van Wenen naar Budapest fietsen. We gaan met de citynightline naar München (daar moeten we al heen) en vanaf daar door met de trein naar Wenen. Van Wenen naar Budapest fietsen.
In Hongarije willen we misschien nog een rondje om het Balatonmeer fietsen. En dan weer met de trein terug.

Wat zijn jullie ervaringen met fietsen in de citynightline? Gaat het slapen goed met kleine kinderen (1,4 en 7 jaar)?
Heeft iemand ervaring met de Donauroute tussen Wenen en Budapest? Hebben jullie nog handige tips met campings en leuke activiteiten onderweg?

Alle tips zijn welkom! Het wordt onze eerste buitenlandse fietsvakantie en voor het eerst met drie kinderen.
The administrator has disabled public write access.
Powered by Kunena Forum