Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: met baby en fietskar

Aw: met baby en fietskar 25 Sep 2006 17:40 #769

• Mieke
Hallo,
even laten weten dat we in augustus 3 weken met ons zoontje van 6 maanden in Duitsland gefietst hebben. Het was een fantastische vakantie: we fietsten 's voormiddags, dan sliep hij, we stopten af en toe om hem op een dekentje dat we meehadden te laten spelen en wat water te laten drinken. 's Namiddags konden wij dan met hem spelen of zwemmen of zo. Dan was hij ook erg blij met de aandacht van andere mensen.
Duitsland is een heel leuk fietsland, we fietsten in Het Zwarte Woud en Beieren, er zijn heel veel voorzieningen voor fietsers en erg goede fietswegen, dikwijls alleen voor fietsers en landbouwwerktuigen en bij de grote wegen was er bijna altijd een apart fietspad naast de grote weg. We overnachtten hoofdzakelijk bij particulieren. Uiteindelijk zijn we met de trein naar ons vertrekpunt teruggekeerd. De bagage moest niet van de fietsen en de fietskar kon niet-opgevouwen mee. Andere reizigers hielpen telkens spontaan mee de fietsen en fietskar op de trappen naar boven te dragen.
't Was heel leuk en de moeilijkheden waar we voor gevreesd hadden, zijn er niet geweest! Bedankt voor alle reacties!
Mieke
The administrator has disabled public write access.

Aw: met baby en fietskar 29 Aug 2006 17:06 #746

• Loek
Hoi,

Wij hebben in het verleden bewust gekozen voor een Kidcar (Nederlands produkt, dus het beste) met een kunststof bak. Omdat wij geregeld off-road fietsen leek ons dat de beste optie.
Een keer zelf was er een botsing met een steen die voor een scheur van circa 8 cm zorgde in de kunststof bak. Gelukkig hadden we toen niet gekozen voor een canvas doek of iets vergelijkbaars.
Overigens is de keuze voor de soort fietskar erg persoonlijk zoals ook blijkt op dit forum.

De Kidcar is verder goed op te vouwen en je hebt een stevige bak voor in het vliegtuig. Verder hebben we de bak vaker gebruikt als een soort van zwembadje als we op een camping waren waar geen zwembad was. (een foto volgt binnenkort, Sandra (de webmaster) heeft ons daar als een voor gevraagd).

Het rammelen van speelgoed in de bak is inderdaad soms irritant maar dat is alleen over slechte (on)verharde wegen.

Groet
Loek
www.jip-op-wereldreis.tk

Aw: met baby en fietskar 13 Jun 2006 17:36 #612

• Mieke
Hallo Sandra!
met 'alles veel nieuwer' bedoel ik dat je buiten Europa dikwijls grotere verschillen hebt met hier, zowel in het landschap als cultureel, iets wat wij wel heel leuk vinden. Ondertussen heb ik ook al een beetje op je website rondgeneusd, heel interessant met al die prakische informatie per land en hoe jullie het regelen met de kinderen! Ik heb dan ook echt veel zin om inderdaad te kamperen. Ik zal eens op deze site hier bij kamperen rondneuzen, want wij hebben alleen nog maar een versleten, wat lekkend iglotentje. Ik heb er al heel veel zin in, het enthousiasme van de mensen op deze site (en wereldfietser) is aanstekelijk. Als ik mijn vriend nu ook nog kan overtuigen, gaan we kamperen!
Mieke.

Aw: met baby en fietskar 12 Jun 2006 22:51 #609

• Sandra
Hoi Mieke,

Je schrijft dat alles buiten Europa veel nieuwer is. Ik kan mij voorstellen dat je iets anders bedoelt, of niet? Wprecies?
Onze ervaring is dat je met een baby heel goed kunt kamperen. Afgelopen weekend (bij het fietsen-met-kinderen-kampeerweekend) waren ook weer een paar gezinnen met een piepklein babietje. Onze kinderen waren een paar maanden toen ze voor het eerst in de tent sliepen. Bij de jongste hadden we toen zelfs nachtvorst. Lekker warm aankleden en toedekken en desnoods tuusen jullie in leggen, dan krijgt een baby het niet snel koud.
Onze oudste heeft als baby gewoon op een matje geslapen. Voor de jongste hebben we een soort kampeerbedje gemaakt. Voordeel is dat hij niet van het matje kon rollen. Maar echt noodzakelijk vonden we het zeker niet.
Op deze website vind je bij 'kamperen' ook eeen overzicht van kampeerbedjes die je kant-en-klaar kunt kopen. Ook vind je daar een foto van het bedje dat wij zelf hebben gemaakt.

Kamperen geeft inderdaad wat meer vrijheid. Vinden wij in ieder geval. En omdat je met een kind nooit precies weet hoe je dag gaat verlopen, lijkt het mij lastig om je overnachtingen van te voren te moeten boeken. Maar goed, wij hebben daar verder geen ervaring mee, dus misschien valt het reuze mee.

In vergelijkig met sommige ander landen zou je Denemarken saai kunnen vinden. Maar smaken verschillen natuurlijk. Wij vonden Funen een paar jaar geleden gewoon heel erg leuk om te fietsen. Weids, open, mooie kust, niet te druk (eind augustus). Maar nee, geen spectaculair landschap of verrassende natuur. Inmiddels weten we dat wij dat juist toch wel erg kunnen waarderen tijdens vakanties, dus ik zou nu denk ik niet meer voor Denemarken kiezen (wij gaan deze zomer naar Slovenie). Maar het blijft een perfect land als je gewoon lekker rustig wilt kunnen fietsen, op goede wegen, met prima campings onderweg. Het is gewoon een heel goed georganiseerd land. En dat kunnen veel mensen met (kleine) kinderen wel waarderen!

Sandra

Aw: met baby en fietskar 12 Jun 2006 00:32 #608

• Mieke
Hallo, we hebben al een fietskar,een Kidcar waar ons zoontje inzit sinds hij 10 weken oud is. We zijn er heel tevreden over! De banden staan niet zo hard opgepompt om teveel schokken te vermijden. Hij zit er ook graag in, begint hoe langer hoe aandachtiger rond te kijken, en valt ook gemakkelijk in slaap. Portugal en Spanje leken me leuk, maar zullen we omwille van de hitte dan inderdaad maar vermijden. Ergens heb ik het idee (een beetje een vooroordeel, ik weet het) dat Denemarken nogal saai moet zijn. We hebben tot nu eigenlijk voornamelijk buiten Europa gefietst, waar alles veel nieuwer is. Of is dat niet zo? Slapen in een tent had ik eerlijk gezegd nog niet overwogen. Is dat te doen met een baby? Doen jullie dan een soort reisbedje mee? Heb je dan geen probleem met te lage nachttemperaturen (of te hoge als het een zwoele zomerdag is)? Je bent natuurlijk veel vrijer ivm de dagafstanden, anders zouden we altijd op voorhand iets moeten boeken, wat misschien niet haalbaar is? Veel vragen, maar dat fietsen met een baby'tje is nog zo nieuw. Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! groetjes,
Mieke

Aw: met baby en fietskar 07 Jun 2006 00:20 #599

• Sandra
Hoi Mieke,

Ik ben het helemaal met Astrid eens: een onderkant van zeil is echt sterk genoeg. Wij hebben onze kar nu zo'n zes jaar zeer intensief in gebruik (vakanties, dagelijks gebruik en voor de weekendboodschappen) en de onderkant is echt nog uitstekend. Dat in tegenstelling tot de bovenkant, waar de slijtage inmiddels overduidelijk is.

Wij vinden trein is op zich een heel confortabele manier van reizen. Onderschat het in- en uitstappen niet. (zei ik ook al op het andere forum). Een van jullie draagt de baby, de ander zal in z'n eentje de spullen moeten doen. Fiets + fietskar zijn de lang voor de lift, dus je zult hem moeten loskoppelen (als er al een lift is). Soms zijn de deuren nogal smal, en zul je je fietskar moeten inklappen. Is sowieso wel heel handig als dat kan, want zoveel ruimte heb je niet in de fietswagons.
Allemaal prima overkomelijk hoor, maar wel goed om even rekening mee te houden (en voldoende tijd voor uit te trekken). Ons overviel het de eerste keer nogal in ieder geval.
Op www.treinreiswinkel.nl vind je veel info over fiets in de trein.

Denemarken is een heel geschikt fietsland. In Polen hebben wij ook gefietst met onze kinderen. Was aanzienlijk meer 'avonturieren' dan Denemarken. Zou ik persoonlijk denk ik niet doen voor een eerste fietsvakantie met kind (maar hangt natuurlijk heel erg van jezelf af).
Spanje en Italië lijken mij erg warm in augustus. Onze kinderen waren als baby in ieder geval helemaal niet zo dol op warmte, het was ze al snel te veel.

Bij 'reisverslagen' staan heel veel verhalen, je vindt daar ook onze website (met o.a. Polen en Denemarken). Misschien heb je er wat aan!

Groetjes en veel fiets-plezier,
Sandra
  • Page:
  • 1
  • 2