Welcome, Guest

TOPIC: Fietskar in trein

Aw: Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:50 #166

• Marc
k heb mijn Bob-yak regelmatig mee in de trein gehad in Nederland en buitenland. Geen enkel probleem, omdat het een karretje is dat je zelfs recht op kan zetten als je inventief bent.
In het buitenland kijkt men soms even op, maar met een verontschuldigende 'sporry maar zo reis ik'zelfbewuste glimlach wordt je elke keer toc weer netjes geholpen.

Laat je vooral niet opjagen, maar ben goed voorbereid. Doe er altijd trouwens alles aan wat je kan. De rest laat je gewoon gebeuren.
The administrator has disabled public write access.

Aw: Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:50 #165

• Inge
Wij hebben net de fietskar meegenomen in de trein van Maastricht naar Utrecht. Ik was me er niet van bewust dat dat niet mocht. Op het perron heb ik nog aan de conducteur gevraagd of ik daar een apart fietskaartje voor moest hebben. Dat was niet nodig volgens hem. Geen enkel probleem dus. Nou heeft de trein van Maastricht-Utrecht-A'dam een aparte wagon voor fietsen, dus de kar staat ook niet in de weg.
In Den Bosch bleek de trein niet verder te gaan wegens een stroomstoring, in de 'gewone' intercity (zonder fietswagon) mopperde de conducteur wel een beetje, maar we mochten wel mee. De fietskar neemt dan wel heel veel ruimte in/staat in de weg!

Internationaal hebben we alleen ervaring met de trein van A'dam naar Basel (nachttrein). Daarin mag fietskar mee, tegen tarief van een fiets.

Het is wel zaak om niet te vaak over te stappen. Fietskar loskoppelen, fietsen, fietskar, kind, bagage ed. liften in- en uit en in de trein stappen is alles bij elkaar een heel gedoe, dat je niet te vaak moet herhalen (een keer overstappen is voor mij het maximum).

Groet,
Inge

Aw: Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:49 #164

• David Payan
NS doet inderdaad moeilijk over fietskarren.
Maar een kinderwagen is toegestaan.
Dus niet onderhandelen met de conducteur over een fietskar maar over een kinderwagen.

We hebben een Donkey fietskar, die is ook niet zo groot, we haalden daar de tent en matjes uit en zetten er een kind in!

En vooral de tijd nemen bij in en overstappen.

Aw: Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:49 #163

• Willem Jongman
Wij hebben heel wat keren een tweewielige bagagekar meegenomen in Nederland (een door Challenge voor Bever gemaakte kar - de voorloper van de Radical kar). Dat mag niet, maar we hebben in al die jaren slechts een keer een boze conducteur gehad (maar toen wel onze zin gekregen omdat de kar uit elkaar gehaald kon worden). Bovendien doen we het de laatste jaren ook nog vaak in combinatie met een tandem. De conducteurs zijn schatten, en helpen je vaak ook nog met het in- en uitladen.
Wel is het zo dat je natuurlijk zelf enig verantwoordelijksgevoel moet hebben. Je moet zorgen dat de trein geen vertraging oploopt, en accepteren dat je wel eens een treintje later moet nemen als de aansluiting krap is. Probeer ook tevoren uit te vogelen welke route de minste problemen geeft (en waar de liften op de stations zitten).
Wat we nooit gedaan hebben is onze kinderkar meenemen. Die zijn weer heel wat groter en moeilijker hanteerbaar. We hebben het mensen zien doen, maar het gaf wel overlast, en ik kan me voorstellen dat hier lastiger over gedaan wordt.
We hebben onze bagagekar ook in Engeland op sommige treinen meegenomen. Dat is heel wat lastiger omdat het vaak echt niet mag (verschil per spoorwegmaatschappij), en omdat het vaak gewoon fysiek niet kan door ruimtegebrek. Het hielp wel dat onze kar uit elkaar genomen kon worden.
Veel plezier,
Wim

Aw: Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:48 #162

• Sandra de Geeter
Hoi,

Wij hebben de fietsen + fietskar ondermeer meegenomen in de trein naar Denemarken en Polen. Uitstekend bevallen. Voor de fietskar kun je gewoon 1 fietsplaats extra boeken.
De tassen moeten er echt af in de trein, daar is gewoonweg te weinig ruimte voor. Je kunt bij het reserveren vragen of je een zitplaats direct bij je fiets kunt krijgen, dan hoef je niet met tassen te zeulen.
Met de fietskar was het soms wel even organiseren. In veel treinen staan de fietsen schuin, dan past de kar mooi in het hoekje. Maar we hebben gemerkt dat er soms fietsen, kinderwagens etc. staan waarvoor geen reservering is. Dan moet je even regelen.

Het instappen is wel even zweten, is onze ervaring. Het moet altijd snel, de trein moet weer verder. In principe staat op het perron aangegeven op welke plek jouw treinstel stopt. Maar dat gebeurt echt niet altijd goed.
Haal daarom je fietstassen niet van te voren van je fiets, maar wacht tot je met je fiets bij de goede deur staat. Soms zijn de deuren breed genoeg om je fiets met tassen en al naar binnen te duwen.
In sommige treinen zijn de deuren echter heel smal en dat kan lastig zijn met de fietskar. Wij hebben een burley d'light; die kan je inklappen en de wielen eruit pakken. Kan dat niet, dan is het raadzaam om goed te informeren naar de afmetingen van de deuren. In NS Internationaal heb ik inmiddels niet meer zo veel vertrouwen; je kunt beter naar de treinreiswinkel in Leiden (www.treinreiswinkel.nl).

MOet je overstappen? Neem daarvoor voldoende tijd. In de lift zul je de kar van de fiets moeten loskoppelen, de liften zijn namelijk te kort. Wij hebben met z'n vieren (twee fietsen, fietskar, aanhangfiets) drie ritjes met de lift nodig. Omdat we de kinds en de bagage niet alleen willen laten, gaat er dus 1 ritje onbemand (je leert snel). Dan dan weer drie liftritjes om bij het volgende perron te komen. Drie kwartier is dus geen overbodige luxe!

1 keer overstappen vinden wij dan ook het absolute maximum, het is toch steeds weer een hele klus om je te installeren.

Veel fietsplezier!

Sandra de Geeter

Fietskar in trein 31 Dec 2005 08:48 #161

• Bettina
De NS verbiedt het meenemen van een fietskar in de treinen. Wie heeft dit desondanks toch regelmatig gedaan? En heeft iemand ervaring met het meenemen van fietskarren in internationale treinen, bijvoorbeeld Duitsland?