Welcome, Guest

TOPIC: 3 kinderen op de fiets

Aw: 3 kinderen op de fiets 23 Dec 2007 16:55 #1672

• Willem Jongman
Nee hoor, die van ons was de Thorn mtb tandem. Die beviel ons prima, en was een stuk goedkoper dan de Pino. Ik heb wel eens met een kind op zo'n Pino gereden, maar vond het zelf wat te log voor het fanatiekere werk. Geef mij maar zo'n Thorn mtb tandem. Die is er nu ook met Rohloff naaf, als je echt geld wilt uitgeven.
Wim
The administrator has disabled public write access.

Aw: 3 kinderen op de fiets 21 Dec 2007 19:43 #1668

• Petrus
Hallo Willem,

Heb even op je website gekeken. En het zou heel goed deze 'Pino' van Hase kunnen zijn geweest. Een geweldige combinatie deze tandem. Dat ik deze tandem (met fietskar er achter) heb gezien was overigens in de zomer van 2005 bij Höxter. (Arnhem-Praag, combinatie Euro R1 met de Elberoute). Leuk van deze combinatie lijkt me ook dat je contact met je kind hebt over wat je ziet.

Groet,
Petrus

Aw: 3 kinderen op de fiets 21 Dec 2007 12:30 #1663

• Willem Jongman
Misschien waren wij wel het gezin met tandem dat Petrus Lenes heeft gezien. Wij hebben maar twee kinderen, maar hadden tot voor kort (de kinderen zijn imiddels ouder) een speciale mountainbike tandem met lagere achterkant: www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Wij hadden uiteindelijk ook nog een kinderkar, en hebben vaak genoeg gereden met een kind op de tandem en twee in de kar erachter. Dat ging echt prima, en ik kan me geen betere en veiliger oplossing voorstellen. Zo'n echte tandem fietst heel veel beter dan een gewone fiets met aanhangfiets erachter. Het is niet goedkoop, maar je hebt er lange tijd wat aan: je begint met het oudste kind op de tandem, en langzaamaan schuiven de kinderen door, totdat ook de jongste niet meer op de tandem hoeft. Daarna kun je de tandem weer verkopen, want tandems zijn tweedehands best nog veel waard. Ondertussen is zo'n tandem ook prima als solofiets te gebruiken. Ook op vakantie kun je met een tandem prachtige tochten maken. Onze laatste tocht is van Basel naar Como geweest, en dat was vet stoer.
Wim

Aw: 3 kinderen op de fiets 20 Dec 2007 20:21 #1661

• Petrus
Hallo Siri,

Hoe je met 3 kinderen op fietsvakantie kan, daar zijn zoveel mogelijkheden voor. Maar ik kan je wel vertellen waar wij op uit zijn gekomen (je ziet het overigens niet veel, met drie kinderen).

We hebben een jongen van 6, een meisje van 4, en een meisje van 1. De afgelopen twee zomervakanties zijn we met alle drie op fietsvakantie geweest. In 2006 van Bern naar Venetië. En dit jaar een rondje Denemarken van ca. 900 km (deels met een ander gezin met kinderen). Achter mijn fiets heb ik een fietskar (evt. geschikt voor 2 kinderen), ik heb een voorzitje en een achterzitje. Mijn vrouw heeft een aanhangfietsje. Onze zoon van 6 en onze dochter van 4 hebben de keus tussen aanhangfietsje, fietskar (om te slapen of te spelen) en het achterzitje. Onze dochter van één heeft de keus tussen voorzitje (favoriet) en fietskar.

Terugkomend op jouw verhaal. Ik heb het wel eens gezien onderweg, een tandem met een fietskar. Verder, voor jouw jongste kind lijkt mij een voorzitje het leukste plekje. Dan heb je contact over wat je ziet en dan ziet hij/zij ook nog het meeste. Bij vermoeidheid is er dan de fietskar. De leukste combinatie die ik ooit gezien heb was een tandem met voor een ligfiets, achter gewone fietshoogte en daarachter een fietskar. Wij hebben zitplek gemaakt met een achterzitje, wat wel goed werkt. Waar ik nu een beetje tegen aanloop is dat met dat de kinderen zwaarder worden, de bagage mee en dat het er toch vaak op neer komt dat ik met drie kinderen fiets het wel erg zwaar wordt als het omhoog gaat. Vlak en licht geaccidenteerd terrein zijn geen probleem.
En wat veiligheid betreft is de route, cq. de weg die je fietst het belangrijkste.

Groet,
Petrus

3 kinderen op de fiets 12 Dec 2007 20:20 #1648

• Siri
Hallo!

Wij hebben drie kinderen:
één van bijna 5
één van net drie
en een baby van 3,5 maanden

Als ik terug ga werken, zou ik graag de drie op een veilige manier vervoeren met de fiets.

We beschikken over een fietskar Chariot, gekocht in 2000 (model zou ik moeten opzoeken)

mogelijkheden zijn:
oudsten in kar, jongste op bagagedrager in babymee
die van 3 in fietsstoeltje, oudste en baby in kar

De oudste kan al zelfstandig fietsen sinds zijn 3,5 jaar, maar om echt in het verkeer te bewegen, vinden we het nog wat gevaarlijk. Zeker gezien de fietstraditie in België niet zo groot is als in Nederland en er in de stad amper fietspaden aanwezig zijn.

Een aanhangfiets lijkt dan ideaal, maar dan zitten we weer met het probleem van de andere twee.....
Bestaat er nog een duo aanhangfiets waarop de oudste twee samen zouden kunnen fietsen (en de allerkleinste dan in kinderzitje vanaf ze zelf kan zitten) of zullen we in dat geval sowieso naar een familietandem moeten uitwijken?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben om eventueel de fietskar achter een tandem te hangen?

Graag jullie raad en mogelijkheden!

Alvast bedankt!

groetjes,

Siri