Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Praktische vragen over fietsen met kind

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 18 Feb 2012 16:17 #4384

• Paula
Beste Koen,

Wij zijn alweer zes jaar geleden met twee kleine kinderen, 2 jaar en 2 maanden oud, naar Australie gevlogen. Het was inderdaad een heel gedoe: fietsen in dozen verpakken. Fietskar inklappen en inpakken, kampeerspullen, kortom veel bagage. Echter het vlieghaven personeel was heel behulpzaam. We kregen overal voorrang en we werden geholpen met de bagage, daardoor was was het wel te doen. Naar Portugal is een stuk minder lang vliegen, dus wel veel minder vermoeiend. De laatste jaren zijn wij enkele keren met de fiets (en aanhangers) in de trein gegaan, dat beviel ons goed.

Veel succes en reisplezier,
Paula
The administrator has disabled public write access.

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 17 Feb 2012 08:25 #4379

• babsdehaas
Hallo

Ik kan me voorstellen dat je als je voor het eerst op fietsvakantie gaat niet meteen een tentje in duikt. Hebben wij ook niet gedaan, ookal trokken wij eerst zonder kids zelf als wandelaars rond.

Wij zijn voor het eerst op fietsvakantie gegaan toen onze kids ruim een half jaat waren. Wij hebben niet in hotels gezeten omdat dat ons inderdaad niet handig leek en ik dan ook het lekkere buiten mist na een heerlijke dag buiten te zijn geweest.

Wij hebben trekkershutten geboekt. De kinderen in een slaapzak en op de onderste bedden neergelegd. Doek voor de bedden ophangen zodat het wat donkerde is als wij toch binnen moesten zitten als het buiten wat minder weer was. Bij veel hutten kun je ook keukengereedschap bij huren

Als je echt een route wilt fietsen zul je van te voren de huisjes moeten bespreken. Maar ga je op de bonnefooi en maak het niet uit waar je terecht komt bel je de avond van te voren gewoon wat adresjes af.

Soms voor een weekendje fietsen huren wij ook nog lekker trekkershutten scheelt een boel opruim werk

Babs

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 16 Feb 2012 13:56 #4376

• els
Hoi

Wij hebben onze eerste fietsvakantie met kind gedaan toen kind ruim 3 was. KInd in de kar en overnachten in hotels en pensionnetjes.
We zijn toen naar Rhodos gevlogen en terug vanaf Kos en tussendoor geeilandhopt via Tylos en Nysyros. Goed te doen en genoeg accommodatie.
Kar goed opvouwen en net als de fietsen goed inpakken leverde geen probleem op. Wij hadden een ochtendvlucht en omdat het heel druk was geweest op 15 km van het vliegtuig 2 dagen all inclusive geboekt (vond ik voor een paar dagen verbazingwekkend goed te doen, haha) , dus we hoefden alleen de fietsen in elkaar te zetten en uit te pakken en achter ons kind aan te rennen op het vliegveld en toen een klein stukje fietsen en dan even rust na de reis.
Vind Griekenland zeer geschikt, in ieder geval deze eilanden omdat daar ook genoeg accomodatie is. En niet te veel bergen omdat ook die kar omhoog moet. Wij waren in oktober en het was echt al behoorlijk laagseizoen waardoor het ook goed betaalbaar was. Soms wat online geboekt een dag van te voren maar verder bonnefooi. Altijd kleine hotels (op dat all inclusivegebeuren na)zodat we ook lekker op terras of balkon wat konden drinken.

Kamperen hebben we in Nederland wel gedaan maar vond ik voor een vliegreis erg veel zooi (en ze hebben daar weinig campings).

Ik weet eigenlijk niet meer of we ons Deryantentje meehadden, maar voor die van 1 wel handig denk ik. Voor die van 3 is denk ik meestal wel een extra matras te krijgen of je neemt een selfinflating matje mee (hebben we op een volgende reis gedaan)

Eten doen ze in Griekenland vanaf een uur of 8, met overdag wat slapen in de kar voor die van ons net te doen. We waren wel altijd de eersten in het restaurant...

http://www.elsarjansimeon.nl/Reizen/Reizen_2010Rhodos.html

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 16 Feb 2012 12:16 #4375

• koen31
Hallo iedereen,

Onze (intussen) 2 kinderen zijn nu iets ouder dan 1 en 3.
Fietsreizen met hen hebben we nog niet geprobeerd; we waren (tijdelijk) overgeschakeld op wandelvakanties.
Vandaar dat we nu wat aan het rondkjken zijn naar de mogelijkheden voor een fietsvakantie.

De periode is eind september. Een uitprobeer-weekend, zoals hierboven gezegd, is misschien geen slecht idee.

Wat me nog steeds opvalt is dat velen gaan kamperen. Praktisch gezien is dit natuurlijk wel goed : bij bedtijd kunnen de kinderen de tent in, en kunnen de ouders nog wat drinken voor de tent.
Op een hotelkamer is dat soms moeilijker, vooral in de grotere hotels. Ik laat mijn kinderen liever niet onbewaakt slapen op een hotelkamer (tenzij in echt kleine hotelletjes of B&B's).

Voor diegenen die echt rondreizen, maar niet op camping : zoeken en reserveren jullie de hotels op voorhand ?
Kinderbedjes zijn natuurlijk handig, vooral voor de kleinste kinderen.
Hoe lossen jullie dat op ?

Ik zie ook dat er verschillende organisaties georganiseerde reizen aanbieden, met of zonder bagagetransport.
Het is wel prijzig natuurlijk, maar ik veronderstel dat het wel een oplossing kan bieden voor de praktische probleempjes waarover ik sprak ?
Iemand ervaring hiermee ?

Groeten,

Koen

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 29 Mei 2009 11:10 #2517

• sandra
Hoi Koen,

\"Is het doenbaar op de luchthaven met 2 fietsen, een fietskar, baggage en een baby ? Is het niet te veel gesleur ?\"

Dat het een enorm gezeul zal zijn: vast en zeker. Of het TEveel gezeul is, dat kun je alleen zelf bepalen. Hangt erg af van je flexibiliteit en stressbestendigheid. Mijn ervaring is dat je in de loop van de tijd je eigen grenzen daarin leert kennen (en ze vooral oprekt).

\"OP hoeveel bagage extra moet je zo rekenen met een baby erbij ?\"

Aan een kleine Ortliebtas heb je waarschijnlijk meer dan genoeg voor kleding. Dan komen daar nog luiers bij, fles/tuitbeker oid, paar kleine speeldingetjes, slaapzak, matje oid (maar niet als je naar hotelletjes gaat).

\"Als je overnacht in hotelletjes, is het dan mogelijk om 's avonds uit te gaan eten ?\"

Ik vond het vrij hopeloos om met zulke kleine kids (laat) uit eten te gaan. Als je de fietskar naast je tafel kan parkeren, dan is het waarschijnlijk wel te doen. Ik zou denk ik 's middags een warme maaltijd scoren, en 's avonds een broodje oid.

\"Of is het gewoon beter om een vaste standplaats te kiezen, en van daaruit dagtochtjes te doen ?\"

Beter? Nee joh. Oh ja, het is vast makkelijk, je hebt minder gedoe, je hoeft niets steeds in te pakken, je hebt minder spullen mee te nemen. Maar... is dat nu niet juist de charme van een fietsvakantie? Ik moet er zelf niet aan denken om vanuit één plek dagtochtjes te maken, lijkt mij vreselijk saai. Juist het iedere dag weer op een andere plek zijn, door nieuwe gebieden te fietsen, dát is wat fietsen (voor mij dan) zo leuk maakt.

Hebben jullie al eens een weekendje met jullie kindje gefietst? Ik zou dat wel een keer doen, voordat je het vliegtuig in stapt. Dan kun je even ervaren welke spullen je toch nog mee wilt nemen, wat je net zo goed thuis kan laten etc.
Je kunt je natuurlijk ook aanmelden voor het fietsen-met-kinderen-kampeerweekend, dan spreek je gelijk heel veel andere fietsende ouders (er hebben zich nu 15 gezinnen aangemeld).

Veel fietsplezier!
Groet, Sandra

Aw: Praktische vragen over fietsen met kind 29 Mei 2009 09:44 #2516

• Claar
Hoi Koen,

Vooral lekker gaan! En een tocht is toch leuker denk ik, omdat je al niet zulke lange afstanden maakt. Je kunt wel zorgen dat je om de dag trekt en dan weer een dagje ergens blijft staan.
Wij hebben toen onze zoon bijna 1 was gefietst in de Provence (het verslag staat ergens op deze site). Als je niet gaat kamperen scheelt dat een hoop bagage. Ik denk dat we voor onze zoon een hele ortliebachtertas hadden, een fietskar (met weinig bagageruimte) en een tatteljeebedje. Dat bedje is heel handig ook in hotels en bijvoorbeeld de trein (wij gingen met de autoslaaptrein naar Avignon).
Het belangrijkste is denk ik inderdaad dat er genoeg slaapplaatsen zijn op korte afstand, zeker niet meer dan 50 km. In Frankrijk was dat geen probleem. En 's avonds laat eten lijkt mij niks met elke keer kind mee, maar op onze tochten zonder kind in Spanje vonden we dat zelf ook al laat... Je zou erover kunnen denken om 's middags warm te gaan eten en dan kun je 's avonds toe met een stokbroodje ofzo.
Wat betreft het vliegtuig. Dat hebben we alleen gedaan met fiets en zonder kind of zonder fiets en met kind. Het is altijd veel gesjouw en je komt al snel aan overgewicht, maar verder denk ik dat het niet uitmaakt met kind. Reizen per auto en trein is ook gedoe, wat dat betreft kun je het beste in Nederland blijven!

veel plezier en groet,
Claar
  • Page:
  • 1
  • 2