Welcome, Guest

TOPIC: Tips voor fietskamperen met 6md baby

Aw: Tips voor fietskamperen met 6md baby 14 Aug 2009 07:26 #2634

• Sander
Judith schrijft:
Bedankt voor de tips! We zijn inmiddels weer terug van twee keer een week fietskamperen.

Slapen 's nachts deed ze in de combisleeper slaapzak. Voor volgend jaar moeten we nog maar bedenken hoe we het doen.

Tot een jaar of 1 deden wij het gewoon met een extra dike zelfgemaakte trappelzak en extra dekens om de kleine vast te leggen. Daarna een kinderslaapzak tot 120cm. Vanaf een jaar of vier/vijf een volwassen damesslaapzak van 160cm.
Qua matjes hebben wij de kids altijd gewoon op het matje (EVA dat schuift niet zo makkelijk als een TAR) gelegd, geen wiegjes o.i.d.. Als je persé voor je gemoedsrust met een wiegje wil zou ik iets proberen met een zelfgemaakte hoes voor om een TAR. Echter geen vier zijden, maar drie zijden waarvantwee schuin naar het voeteneind lopen. zie: ook het 'tussenbed'pdf-je in dit draadje: fietsenmetkinderen.info/index.php?option...t=6&limitstart=6
The administrator has disabled public write access.

Aw: Tips voor fietskamperen met 6md baby 11 Aug 2009 08:02 #2630

• Judith
Bedankt voor de tips! We zijn inmiddels weer terug van twee keer een week fietskamperen.

Het ging op zich heel goed. Ze had alleen soms wat moeite met slapen. Overdag wilde ze niet in de tent liggen (was het vaak ook wel te warm voor). Dan was het wel handig dat ik een draagdoek/zak bij me had. Daar viel ze wel in in slaap. 's Nachts werd ze wat vaker wakker dan dat ze thuis doet, maar na een slok bij mij viel ze ook wel weer makkelijk in slaap.

Douchen deden we samen, en op sommige campings had je gewoon babybadjes waar ze in kon. Verschonen op hydrofiele luier.

De picknickkleed was inderdaad onmisbaar. Die hadden we vorig jaar al. Hier kon ze lekker op liggen en ze heeft ook nog leren zitten op vakantie. Dus kon ze zittend eten. We hadden verder niet iets bij ons om in te zitten (babyschaal in de fietskar alleen).

Slapen 's nachts deed ze in de combisleeper slaapzak. Voor volgend jaar moeten we nog maar bedenken hoe we het doen.

De tochten waren meestal rond de 45 km per dag met 1 of 2 stoppen tussendoor. Dit ging heel goed.

Aw: Tips voor fietskamperen met 6md baby 24 Jun 2009 08:41 #2582

• Sander
Judith schrijft:
De jongste kan waarschijnlijk ook wel op een simpel matje slapen. Maar wat voor slaapzak moet ze in? Kunnen we de combisleeper gebruiken of is deze niet geschikt om te kamperen?

Ik zou gewoon bij deze leeftijd nog gewooon voor een trappelzak gaan. Desnoods maak j eer een zelf van fleece o.id. Voor koude kan je nog extra dekentjes mee nemen. Daarmee kan je de kleine ook vast leggen op het matje.
Om te eten zou ze eigenlijk ergens in moeten zitten. Maar wat is nou praktisch op een camping en makkelijk en licht mee te nemen op de fiets? Drinken is geen probleem, dat doet ze nog bij mij.

Kan je niet iets doen met het middel waarin je de kleine vervoert? Is bijvoorbeeld het kinderzitje niet afneembaar van de fiets of ligt de kleine nog in een maxi cosy (deze kan je ook overeindzetten als stoel)? Anders idd bijv. een buggy of rugdrager die recht op kan staan mee.
Ik heb hier wel eens gelezen over opblaasbare babybadjes en verschoonkussens. Vinden jullie dat echt handig en nodig? Ze kan toch ook gewoon met ons mee douchen? En verschonen gewoon met een hydrofiele luier op de grond? Of is dit erg onhandig?

Gewoon mee onder de douche nemen met z'n vieren. Een volwaassenen wast de kinderen bij toerbeurt en de ander droogt ze af en kleed ze aan. Wassen met de hand kan ook met een pannetje.

Let verder ook op de zon!

Aw: Tips voor fietskamperen met 6md baby 23 Jun 2009 20:29 #2579

• sandra
Hoi Judith,
Onze jongste was ongeveer 8 maanden toen we in Denemarken gingen fietsen. 't is alweer zeven jaar geleden, maar ik weet het meeste denk ik nog wel.
- badje of kussen: nooit overwogen. En ook niet gemist. Verschonen doe je inderdaad gewoon op de grond, op een matje, slaapzak, picknicktafel of wat dan ook maar.
- drinken: ik gaf toen ook nog borstvoeding, ideaal.
- eten: wij hebben een buggy meegenomen, en gebruikten die ook tijdens het eten. We hadden die buggy mee omdat onze fietskar geen wandelset had (was toen nog niet zo standaard als nu). Maar je kunt de fietskar zelf natuurlijk ook prima als 'kinderstoel' gebruiken.
- slaapzak: ik heb van fleecestof zelf een trappelzak met lange mouwen gemaakt. Volgens mij kun je ze in de winkel ook wel vinden. Vind ik voor zo'n kleintje prettiger dan een gewone slaapzak.
- Matje: kan natuurlijk gewoon. Wij hadden een hoes gemaakt voor om het matje heen, zodat je er een kinderbedje van kon maken. Handig maar niet noodzakelijk. Tip: maak van een molton een soort hoes om het hoofdeinde van het matje (zeker als je een kind hebt dat veel kwijlt).

Onze reisverslagen vind je op www.opfietsvakantie.nl

Succes met de voorbereidingen!

Aw: Tips voor fietskamperen met 6md baby 23 Jun 2009 19:41 #2577

• josien van baare
naja, dat badje, als je kind nog niet kruipt is het ook een mooi boxje waar de speeltjes niet uitrollen...
en wij vonden het soms heel makkelijk om onze kleintjes in de douchbak ik een badje te zetten omdat je zelf ook weleens op een ander tijdstip doucht, of je zet je kleintje in het badje voor de tent.
En zo'n badje is suuuperhandig om de fles witte wijn in te koelen!!
Zo'n verschoonkussen vonden wij ook overbodig.
Maar het picknickkleed met waterdichte onderkant een must.
Groetjes, Josien
Oja, wij gebruiken een kindermummieslaapzak die we korter gemaakt hadden door 'm dicht te binden halverwege. Paar laagjes kleren erin en slapen maar. Aan de slaapzak zaten halverwege twee lusjes. Een grote veter eraan en onder het matje door, zo bleven ze redelijk op het matje liggen.

Tips voor fietskamperen met 6md baby 23 Jun 2009 17:54 #2575

• Judith
Vorig jaar hebben we voor het eerst een fietsvakantie gedaan met onze dochter van toen 3. Nu hebben we ook een dochter van 7 maanden en willen we weer een korte fietsvakantie doen.
Ze zullen samen in de fietskar (Burley Tiger) zitten (de jongste in een babyschaal). We hebben nu nog een goedkope tent, maar willen een Hilleberg Keron 4GT kopen. De oudste slaapt op een simpel matje met slaapzak.

De jongste kan waarschijnlijk ook wel op een simpel matje slapen. Maar wat voor slaapzak moet ze in? Kunnen we de combisleeper gebruiken of is deze niet geschikt om te kamperen?

Om te eten zou ze eigenlijk ergens in moeten zitten. Maar wat is nou praktisch op een camping en makkelijk en licht mee te nemen op de fiets? Drinken is geen probleem, dat doet ze nog bij mij.

Ik heb hier wel eens gelezen over opblaasbare babybadjes en verschoonkussens. Vinden jullie dat echt handig en nodig? Ze kan toch ook gewoon met ons mee douchen? En verschonen gewoon met een hydrofiele luier op de grond? Of is dit erg onhandig?

We willen ongeveer 30/40 km op een dag fietsen. Dit hebben we al uitgeprobeerd met dagtochtjes.

Verder nog dingen waar we op moeten letten met een baby (of met een bijna kleuter)?
En nog andere tips voor de vakantie?

Alvast heel erg bedankt!
Judith