Welcome, Guest
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: onze fietsvakantie gaan organiseren

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 10 Feb 2010 22:13 #2869

• femke
Mijn jongste zoon heb ik toen hij 1 jaar en 3 maanden was zowel in het voorstoeltje als in de kar laten zitten. Vond ik wel zo gezellig, als hij wakker was zat hij in het stoeltje zodat we samen alle dieren konden aanwijzen en als hij moe werd in de fietskar.
Een jaar later heeft hij zelfs de hele fietsvakantie in het voorstoeltje gezeten omdat zijn broer toen op de aanhangfiets reed. Dit kon omdat hij al voor zijn tweede verjaardag niet meer aan middagslaapjes deed.
Ik zou voor jouw middelste ook voor een aanhangfiets of tandem gaan. Dan kunnen ze lekker veel energie kwijt en slapen ze 's nachts lekker. De oudste zou ik zeker zelf laten fietsen met wat bagage.
Ik heb zelf twee jaar alleen met twee kinderen gefietst. De eerste keer met 2 stoeltjes en een fietskar en de tweede keer met 1 stoeltje en een aanhangfiets. Het eerste jaar hadden we alledrie een self inflating matje en een vrij grote slaapzak bij ons. Dat lukte omdat er in de kar vrij veel bagage kon. Het tweede jaar moesten we het doen met 6 fietstassen en 2 bagagedragers. Toen heb ik bij de Decathlon superlichte en compacte slaapzakken gekocht. Voor mij eigenlijk wat te koud maar voor de kinderen prima. Verder sliepen de kinderen toen op harde matjes wat een hoop gewicht scheelt.
Verder niet teveel kleding en speelgoed meenemen en pas boodschappen doen als je op de camping bent aangekomen.

Femke
The administrator has disabled public write access.

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 08 Feb 2010 17:26 #2860

• Motomarz
Even de reactie via het mailbericht ook hier:

De voordragers zijn makkelijk te monteren,
en te koop bij vrijwel elke fietsenwinkel.
Als je fiets voorzien is van aansluiting hiervoor (schroefgaatje) dan is het heel eenvoudig, en anders kan het met een klem om de vorkbuis. (Behalve bij carbon voorvork)

Mijn fiets is een Batavus Apache Royal,
de andere is een Giant Expedition RS1 (zo uit mijn hoofd). Beide niet goedkoop,
maar van allebei zijn ook goedkopere varianten te koop. En alle merken verkopen ook andere types die beter betaalbaar zijn ;)
Wij hebben vooral gelet op het gewicht en de uitrusting (soort versnellingen ed), omdat we er ook mee in de bergen fietsen (met fietskar en al).

Om een fiets uit te zoeken kun je het best op internet bij de merken rondbladeren,
of bij de fietswinkel de catalogussen halen.
Duidelijk je eisen op een rij zetten, en daar een fiets bij uitzoeken.
Wij hebben in Almere een paar goede fietswinkels zitten, dus hoefden niet ver weg.

Onze fietskar is een Chariot Cougar 2,
ook niet de goedkoopste, maar wel lekker licht (13 kg). De rugleuning is niet verstelbaar, maar zit niet super rechtop.
Het kereltje kan er prima in slapen.
Ook wij hadden er wel een kussentje bij in.

moniqueenrembrand schreef:
>Hallo,
>
>Bedankt voor de goede tips en de leuke foto! Het lijkt me inderdaad het handigst om de kinderen zo mee te nemen zoals je het beschrijft. Ik zie het helemaal zitten!
>
>Jullie fietsen zien er heel degelijk uit. Die beugels aan het voorwiel waar je de fietstassen aanhangt, zaten die op die fietsen. Wat voor soort fiets is het? Waar hebben jullie je fietsen aangeschaft? Zou je ons nog wat kunnen aanraden wat we het best zouden kunnen aanschaffen als tweede fiets naast de tandem.
>
>Is jullie fietskarretje, de leuning waar je kind tegenaan zit verstelbaar, dat hij er zo lekker in kon slapen? Wij hebben via marktplaats een 2 jaar geleden een fietskar gekocht van de LIDL, dus geen superkwaliteit waarschijnlijk, maar we zijn er al 2 keer 40 km heen en 40 km terug mee gaan fietsen en dat beviel prima. Wij hadden toen (ons zoontje was toen ongeveer 13 maanden) een kussen naast hem gelegd, zodat als hij in slaap viel dat lekker zacht op het kussen (en de slaapzakken aan de andere kant) was.
>
>We gaan binnenkort voor het eerst ook naar de fiets en wandelbeurs in de hoop nog extra ideeen op te doen.
>
>Bedankt voor het meedenken!
>

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 02 Feb 2010 20:45 #2835

• josien van baare
da's ook wel een leuk idee, om gewoon een paar dagen te fietsen in Engeland, alsof je even een Waddeneiland bezoekt. Nooit aan gedacht.Ben je toch in het buitenland geweest.

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 02 Feb 2010 20:25 #2834

• Motomarz
Fiets mee op de boot naar Engeland kan in alle gevallen,
en kost (vrijwel) niets.
Zoveel oversteekmogelijkheden zijn er niet
(IJmuiden-New Castle, Hoek van Holland- Harwich of Hull)

De streek rond Harwich is leuk om te fietsen.
En prima te doen.
Als je al een paar dagen in NL gefietst hebt,
dan een rondje van 2 dagen in Engeland,
en dan weer in NL naar huis fietsen, dan heb je toch
een prachtige tocht.

Wat het materieel betreft: 8 jaar zou ik op een eigen fiets met eigen bagage zetten.
5 jaar, op de tandem, en 2 jaar in de fietskar.
Ja, voorop kan hij veel meer zien, maar echt waar:
in de fietskar vermaakt hij zich prima,
kan hij rustig in slaap vallen, en geeft geen extra
moeilijkheid bij het besturen van de fiets.

Zo zag het er vorige zomer uit met ons kereltje van (toen) bijna 2:

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 01 Feb 2010 21:07 #2833

• ThoSho
Hallo,
Goed plan. Ik kan je vertellen dat het verslavend is. We willen niks anders meer.
We gaan al een aantal jaren met de kinderen (van 4 en 6) en tot nu toe nog steeds binnen Nederland. Deze zomer zullen we waarschijnlijk over de grens gaan maar waar weten we nog niet. Binnen NL hebben al diverse LF routes gefietst, en ik kan u vertellen dat dit ook prachtig is. We hebben gewoon een tent bij ons en gaan van camping naar camping, als het een beetje lukt op een www.natuurkampeerterreinen.nl camping.

Wij hebben wel een auto, maar kunnen hier niet alles in meenemen. Of vanuit huis wat we een aantal keren gedaan hebben, of met de trein. Met een fietskar mag je echter niet in der trein dus dat wordt lastig.

Verder fietsen onze beide kinderen 100% zelf. Vanaf 4 jr, dus de jongste dit jaar voor het eerst. Eindelijk geen kid-car meer mee.
Wat betreft de afstand. 50 km is inderdaad aan de hoge kant, maar voor een 8 jarige zou dit vanuit onze ervaring geen probleem moeten zijn. Hou met 1 ding rekening als je 50 km plant, dan wordt het altijd 55-60 km.
Wij plannen altijd +/- 35-40 km per dag. Deze afstand doen we de hele dag over. 's Morgens om 0900 vertrekken, en soms zijn we rond de middag al op de camping, op andere dagen pas rond 1600.
Het verschilt natuurlijk per kind, maar die van ons doen die afstand op deze manier met gemak (al op 4 jarig leeftijd). Je moet er inderdaad wel een beetje naar toe werken door regelmatig met ze te gaan fietsen alvorens je op vakantie gaat.

als je nog vragen hebt dan mail je maar
Groet Thomas

Aw: onze fietsvakantie gaan organiseren 01 Feb 2010 20:35 #2832

• josien van baare
Hallo,
ik zou je dochter van 8 proberen zelf te laten fietsen, dat kan zelfs wel met lichte bagage (wat matjes, speelgoed ets.) Dan kan de 5-jarige op de tandem en je jongste voorop of in de fietskar. Zelf hebben wij nooit stoeltjes gebruikt maar alleen de fietskar maar dat is een persoonlijke keuze. Wij hebben zelf nooit in Engeland gefietst. De heuvels schijnen nogal steil te zijn maar er is vast wel een vlak gebied. Wij fietsen graag in Nederland. Hebben ook geen auto eb vertrekken van huis uit. Zeker voor een eerste fietsvakantie fijn (vinden wij maar ook dat is persoonlijk!). Campings genoeg, fietspaden en mooie routes. En goed voor de totpgrafische ontwikkeling van je kind ;-). Heb je geen tent dan is een trekkershut ook handig, eventueel met klein tentje erbij.
Een fiets met twee kinderen in zitjes, bagage én een fietskar is een superpakezel, of dat nou nog fijn fietst....
Als je dochter zelf fietst, houd er rekening mee dat 50 km. best een hele afstand is. Wij gaan uit van 35 (het wordt toch altijd meer met een keer verkeerd rijden en een ommetje naar de bakker enzo). En elke speeltuin moet met een bezoekje vereerd worden.
Dit zijn een beetje onze ervaringen. Dit jaar gaan we met onze drie kinderen van 11-9-7 richting Nijmegen fietsen. We twijfelen nog of de jongste op de aanhangfiets gaat of nu zelf fietsen. Maar we hebben nog eenhalf jaar om dat te beslissen.
Succes met de voorbereidingen!
Groetjes, Josien
PS> Breng een bezoekje aan de fietswandelbeurs, dan doe je vast goede ideeën op!
  • Page:
  • 1
  • 2