Welcome, Guest

TOPIC: alleen op fietsvakantie met 2-jarige

Aw: alleen op fietsvakantie met 2-jarige 10 Feb 2010 21:56 #2868

• femke
Dagny,

Na vele jaren alleen te hebben gefietst ben ik enkele jaren geleden voor het eerst alleen met mijn zoon Martin van toen 1 jaar en 10 maanden op fietsvakantie geweest.
Lekker kamperen, dat vind ik voor kinderen wel het leukste. Kunnen ze lekker rondscharrelen op de camping en meestal zijn er genoeg speelkameraadjes.
Ondanks dat het de hele week geregend heeft hebben we ons prima vermaakt. Martin hielp op zijn manier mee met de tent opzetten, afbreken en inpakken van de fietskar. Hierdoor kostte alles wel 2 keer zo veel tijd, maar het was wel gezellig.
Wat me tegenviel was het gebrek aan tijd voor mezelf tijdens de avonden. Martin ging iedere avond pas slapen als het donker was (en werd ook weer vroeg wakker). In de fietskar zat hij overdag lekker te slapen waardoor hij 's avonds helemaal niet moe was. Let hierop bij de afstanden die je fietst.

Femke
The administrator has disabled public write access.

Aw: alleen op fietsvakantie met 2-jarige 08 Feb 2010 10:31 #2852

• Sander
Dagny schrijft:
Dank je voor je reactie. Het is goed om te lezen dat het voor een kleine óók leuk kan zijn. Ik moet nog leren genieten met een kind die ook zorg en aandacht vraagt..... relax... . Met een kindje op vakantie is een hele andere manier van vakantie houden dan ik gewend was te doen, maar het is er niet minder leuk om. Okey, dit gaat niet meer over fietsen maar over de psychologie van het moederschap ofzo? ;)

Mwooah, als je het gaat doen zal je bemerken dat je zelf ook een stuk relaxter wordt en meer insync komt met het ritme van je kind als je daar tenminste goed naar luistert. Want op tijd pauzeren en het kind de ruimte geven door even te spelen, rondkruipen en klauteren, viespeuken in de modder heeft het kind een toptijd en jij ook. Mijn devies is altijd, wees niet bang voor viezigheid, een beetje modder klop je wel weer af als het is opgedroogd.

Wat wel van belang is geen grote dagfastanden in te plannen. Zeker als je nog niet weet wat het ritme van je kin is en hoevel tijd het nodig heeft om ook plezier te hebben. Wat dat betreft is een tent veel flexibeler dan kan je nagenoeg stoppen wanneer je wil. De camping dichtheid in NL is zo groot, dat je altijd wel ergens binnen een half-uurtje tot uurtje fietsen een redelijke camping hebt.

Kamperen in een tentje met zo'n kleintje is ook geen groot probleem. Op zich heb je daarvoor niet extra veel nodig. Een simpel 3/4 matje, een slaapzakje en een laken om de kleine op het matje 'vast'te leggen. het wordt wat lastiger als het 's nachts echt koud is (vriezen) echt goede slaapzakjes heb je niet voor zulke kleintjes en dan moet je improviseren en wat meer meezeulen (maar dat is ook een uitdaging).

Aw: alleen op fietsvakantie met 2-jarige 07 Feb 2010 19:12 #2849

• Motomarz
Dagny schrijft:
...
Okey, dit gaat niet meer over fietsen maar over de psychologie van het moederschap ofzo? ;)

B) Klopt, maar dat is niet erg.
Als jij er al super tegenop ziet, breng je dat over op
de kleine meid. En daar wordt het echt niet leuker van!

Natuurlijk is het anders, maar wat je zelf al zegt: relax, en het komt allemaal goed :)

Aw: alleen op fietsvakantie met 2-jarige 07 Feb 2010 17:55 #2847

• Dagny
Dank je voor je reactie. Het is goed om te lezen dat het voor een kleine óók leuk kan zijn. Ik moet nog leren genieten met een kind die ook zorg en aandacht vraagt..... relax... . Met een kindje op vakantie is een hele andere manier van vakantie houden dan ik gewend was te doen, maar het is er niet minder leuk om. Okey, dit gaat niet meer over fietsen maar over de psychologie van het moederschap ofzo? ;)

Aw: alleen op fietsvakantie met 2-jarige 06 Feb 2010 20:09 #2842

• Motomarz
Geen ervaring mee, maar wel veel met fietsvakanties.
En ondertussen met een fietsvakantie met een kind van bijna 2.

Ik denk dat je er, zo voor de eerste keer, inderdaad
goed aan doet om \"vaste\" onderkomens te hebben.
Dat is ons in elk geval goed bevallen.

Als je een makkelijk in je eentje op te zetten tent hebt, kan dat natuurlijk ook.
Maar de eerste keer is alles toch een beetje nieuw,
en mag het ook wel een beetje luxe hebben.

Hoe dan ook: Fietsvakantie met zo'n kleintje is echt leuk. Ze zal haar ogen uitkijken onderweg, of lekker
liggen slapen natuurlijk.
Regelmatig pauze houden om haar ook de nodige beweging te geven is wel noodzakelijk.

Als je adressen uitzoekt van te voren (neem aan dat je
gaat reserveren), kijk dan meteen naar de eetmogelijkheden in de buurt.
Als je 5 km van een dorp zit, en na aankomst op je verblijf nog 10 km moet fietsen om aan eten te komen is niet altijd handig...

alleen op fietsvakantie met 2-jarige 06 Feb 2010 19:23 #2840

• Dagny
Deze zomervakantie ben ik (moeder van een meisje van bijna 2 jaar) van plan in mijn eentje een fietstocht in Nederland te gaan maken met mijn dochter. Ik heb een fietskar en wil gaan slapen bij adressen van vrienden op de fiets, al trekt de tent me veel meer maar dat lijkt me minder omslachtig voor de eerste keer. Ik heb wel ervaring met vakantiefietsen maar niet alleen én met een kleintje.
Zijn er mensen met de ervaring van alleen op vakantie met de fiets met een klein kind? Tips, handigheden, ideeen,aan- of afrader?